Scroll Top

Relacja z sejmu dot. projektu zmiany ustawy o elektromobilności

FB_IMG_1731662117083

W dniu 8 listopada br. odbyło się pierwsze czytanie projektu zmiany ustawy o elektromobilności na połączonych sejmowych komisjach infrastruktury i samorządu terytorialnego. IGKM zabiegała o wprowadzenie możliwości zakupu autobusów biometanowych również w miastach powyżej stu tysięcy mieszkańców.

Maks Bratko – prezes MPK Rzeszów uzasadniał, że taka właśnie zmiana pozwoli na efektywniejszą transformację energetyczną w transporcie, szczególnie tam – tak jak w Rzeszowie – istnieje już stosowna infrastruktura do eksploatacji autobusów gazowych.

Inicjatywa ta znalazła zrozumienie u posłów z równych klubów, jednak ostatecznie nie doszło do zgłoszenia poprawki w związku z faktem, że w obowiązującym KPO znajduje się zapis o możliwości zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych, a treść samej zmiany legislacyjnej wynika z uzgodnionej z Komisją Europejska koniecznej zmiany polskiego prawa.

Na szczęście sama zmiana łagodzi wymagania w stosunku do miast poniżej 100 000 mieszkańcom, a miastom powyżej – dzięki inicjatywie środowiska organizatorów transportu – otwiera możliwości zakupu autobusów innych niż zeroemisyjne do obsługi linii podmiejskich.

Niemniej jednak kierunek zmian zmierzający do powszechnej elektryfikacji i wodoryzacji transportu publicznego oznacza kolejny, gigantyczny wzrost zarówno kosztów inwestycyjnych jak i eksploatacyjnych w transporcie publicznym. Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej stoi na stanowisku, że bez wydajnych instrumentów finansowania zakupów (a być może i eksploatacji) nowego taboru, transport publiczny może być zmuszony do ograniczania swojej oferty. Taki scenariusz okazałby się przeciwskuteczny do zakładanych celów, bowiem – w naszej opinii – właśnie rozwój transportu publicznego jest skutecznym narzędziem redukcji emisji szczególnie w dużych miastach.

Zdając sobie sprawę z bliskiego ograniczenia dofinasowania autobusów napędzanych klasycznymi silnikami Diesla, będziemy zabiegać o możliwości dofinansowania zakupów autobusów biometanowych jako bezpiecznego uzupełnienia floty zeroemisyjnych autobusów w każdym mieście.

Ustawienia prywatności
Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej szanuje prawo użytkowników do prywatności.
Gromadzone, w dziennikach logów, dane są wykorzystywane do:
1. utrzymania sesji Użytkownika (po zalogowaniu),
2. celów statystycznych.
Zebrane dane nie są udostępniane osobom trzecim.