Jest to kolejna książka z zakresu automatyki i teorii napędów tego autora serii PWN: Automatyka. Tym razem prof. Dębowski dokonuje praktycznej analizy zasad budowy i działania trakcyjnych napędów elektrycznych.
Publikacja w możliwie przystępny sposób zaznajamia Czytelników zajmujących się projektowaniem i eksploatacją współczesnych napędów trakcyjnych z najważniejszymi, użytecznymi sposobami sterowania tych napędów.
Autor, inżynier automatyk, prowadzący przez całe zawodowe życie aktywną działalność naukową i wdrożeniową we współpracy z przemysłem, będąc jednocześnie cały czas nauczycielem akademickim, przekazuje Czytelnikom bardzo interesującą i nowoczesną wiedzę dotyczącą napędów trakcyjnych.
Ten uniwersalny podręcznik wydawnictwo PWN kieruje do studentów uczelni technicznych – automatyki i robotyki, mechatroniki, transportu, ale również do praktyków – inżynierów, automatyków i mechatroników.
Poruszane są w nim zagadnienia związane z aktualnymi trendami rozwoju falownikowych napędów elektrycznych prądu przemiennego, chętnie instalowanych w nowych konstrukcjach pojazdów kołowych, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dotyczących możliwości wykorzystania ich w komunikacji masowej. Publikacja zawiera:
- pogłębioną i aktualną, praktyczną analizę zasad budowy i działania trakcyjnych napędów elektrycznych;
- przykłady możliwych zastosowań: tramwaje, metro, kolej, a także pojazdy kołowe: elektryczne i hybrydowe;
- rozważania ilustrowane przykładami obliczeń symulacyjnych, które pokazują zalety i wady napędów trakcyjnych z silnikami asynchronicznymi i synchronicznymi.
IGKM jest patronem medialnym książki.
Informacja o autorze
dr hab. inż. Andrzej Dębowski
emerytowany profesor Politechniki Łódzkiej – Instytut Automatyki PŁ,
profesor Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy – Instytut Inżynierii Elektrycznej
praktyk – właściciel 4industry
Ma wiele osiągnięć zawodowych i naukowych, m.in.:
- opracował oryginalną koncepcję sterowania pośredniego obiektów liniowych i nieliniowych, opartą na wykorzystaniu kompensatorów stanu o specjalnej strukturze, tzw. stymulatorów stanu;
- przyczynił się do zmodernizowania tramwajów i trolejbusów, wyposażonych w napędy asynchroniczne z wektorowym sterowaniem prądowo-zorientowanym;
- uczestniczył w pracach nad wdrożeniem kolejowych napędów asynchronicznych, z zasilaniem 3 kV, co umożliwia jazdę elektrycznych zespołów trakcyjnych z większymi prędkościami;
- zrealizował wiele wdrożeń w przemyśle cukrowniczym, spożywczym i energetycznym