EnglishFrenchGermanPolishRussian

Konsorcjum Solaris Bus & Coach oraz Impact Clean Power Technology wspólnie z TAURON Polska Energia pracują nad ponownym wykorzystaniem zużytych baterii trakcyjnych

Celem projektu „Second Life ESS” jest stworzenie prototypu systemu magazynowania energii elektrycznej. Jest to projekt badawczy, realizowany we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Zakończenie prac zaplanowano na rok 2022.

Dzięki zastosowaniu ogniw litowo-jonowych, których parametry nie są już optymalne do zasilania pojazdów, w magazynach energii, mogą one zyskać drugie życie. W ten sposób wydłuża się cykl życia baterii, które trafiają do ponownego użytku zamiast do utylizacji. Magazyn powstały z ich wykorzystaniem stanowi ważny składnik nowoczesnej infrastruktury energetycznej, łączącej wytwarzanie energii w tradycyjnych i odnawialnych źródłach z jej przechowywaniem i dostarczaniem do odbiorcy końcowego. Współczesne bateryjne magazyny energii są także elementem stabilizującym pracę sieci, ze stale rosnącym udziałem odnawialnych źródeł energii.

Firma Solaris począwszy od 2011 r. zakontraktowała ponad 1000 sztuk elektrobusów dla kilkudziesięciu miast w 18 państwach. Pierwsze z dostarczonych wiele lat temu pojazdów pokonały już po ponad pół miliona kilometrów. Oznacza to, że w niektórych z nich konieczna będzie wymiana pakietów baterii. – Baterie wraz z upływem czasu i w wyniku eksploatacji tracą część swojej pojemności. W uproszczeniu można przyjąć, że zużyta bateria w autobusie elektrycznym ma jej poniżej 80%. Wciąż może być doskonałym magazynem energii elektrycznej w aplikacjach stacjonarnych. Stąd idea projektu drugiego życia baterii, którą będziemy wspólnie realizować z firmami TAURON oraz Impact – wyjaśnia Łukasz Chełchowski, Dyrektor Biura Rozwoju Solarisa.

Solaris w ramach tego projektu przekaże na potrzeby budowy prototypowego magazynu energii baterie o znamionowej energii 160 kWh, które wcześniej były wykorzystywane w autobusie elektrycznym PKM Jaworzno, które to przedsiębiorstwo jest jednym z liderów elektromobilności w Polsce. Już dzisiaj we flocie tego przewoźnika jeżdżą 23 autobusy bateryjne, a kolejnych 20 marki Solaris jest w trakcie dostawy. Oznacza to, że już wkrótce blisko 80% floty tego przewoźnika będą stanowić autobusy bateryjne.

źródło: solarisbus.com

Ustawienia prywatności
Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej szanuje prawo użytkowników do prywatności.
Gromadzone, w dziennikach logów, dane są wykorzystywane do:
1. utrzymania sesji Użytkownika (po zalogowaniu),
2. celów statystycznych.
Zebrane dane nie są udostępniane osobom trzecim.