Scroll Top

Komisja Zasobów Ludzkich i Szkoleń IGKM w Skarżysku-Kamiennej, 11-12 maja 2023

20230513_181315

Komisja Zasobów Ludzkich i Szkoleń spotkała się w Skarżysku-Kamiennej w dniach 11-12.05.2023 r. Współorganizatorem wydarzenia była Miejska Komunikacja Samochodowa w Skarżysku-Kamiennej Sp. z o.o.

Tym razem tematem wiodącym spotkania były formy zatrudniania prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej. Mecenas Paweł Korus z renomowanej kancelarii prawnej A. Sobczyk i Współpracownicy analizował różnice pomiędzy zatrudnieniem pracowniczym, realizowanym w oparciu o Kodeks pracy, a zatrudnieniem niepracowniczym, pojawiającym się ostatnio coraz częściej w formie umów cywilnoprawnych lub umów B2B. Mec. Korus podkreślał, że nie jest łatwo zakwalifikować pracę kierowcy autobusu jako formułę business-to-business. Podczas prezentacji i towarzyszącej jej dyskusji przeanalizowano wiele szczegółowych aspektów zawierania umów cywilnoprawnych przez operatorów komunikacji miejskiej z kierowcami, wskazując obszary problemowe.

Na marginesie tematu form zatrudnienia prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej wiele uwagi poświęcono niedawnej zmianie Kodeksu pracy, polegającej na dodaniu paragrafu 9413, zgodnie z którą ,,jeżeli obowiązek pracodawcy przeprowadzenia szkoleń pracowników niezbędnych do wykonywania określonego rodzaju pracy lub pracy na określonym stanowisku wynika z postanowień układu zbiorowego pracy lub innego porozumienia zbiorowego, lub z regulaminu, lub przepisów prawa, lub umowy o pracę oraz w przypadku szkoleń odbywanych przez pracownika na podstawie polecenia przełożonego, szkolenia takie odbywają się na koszt pracodawcy oraz, w miarę możliwości, w godzinach pracy pracownika. Czas szkolenia odbywanego poza normalnymi godzinami pracy pracownika wlicza się do czasu pracy.”

Zasadniczą konsekwencją nowego paragrafu 9413 jest to, że praca i szkolenie łącznie nie mogą naruszyć prawa pracownika do odpoczynku. Trzeba przy tym pamiętać o konieczności zapewnienia pracownikom zachowania odpoczynku dobowego i tygodniowego. Szkolenia mogą się natomiast odbywać w tzw. wolne soboty, bez obowiązku ich „oddania”. Ponieważ kwestia interpretacji przywołanego paragrafu wywołała wiele kontrowersji, wątpliwości i kolejnych pytań, IGKM zwróciła się do kancelarii A. Sobczyk i Współpracownicy o dodatkowe wyjaśnienia na piśmie, m.in. dotyczące statusu nadgodzin. Stosowna odpowiedź jest do wglądu Członków IGKM.

W kolejnej części obrad dokonano szczegółowego przeglądu wprowadzonych niedawno zmian w Kodeksie pracy. Część z nich budzi oczywiście kontrowersje, omówiono więc realia ich wdrażania w poszczególnych firmach.

Nawiązaniem do poprzedniego spotkania Komisji było wystąpienie dra Adama Kałowskiego, adiunkta w Społecznej Akademii Nauk w Warszawie oraz wykładowcy SGH na temat form skutecznego zarządzania. Prelegent wskazał na szereg zasad zarządzania pracownikami, które pochodzą z różnych strategii zarządczych, a które mogą mieć odniesienie do firm komunikacji miejskiej.

Uzupełnieniem Komisji było omówienie wyników ankiety badającej samopoczucie najmłodszych pracowników naszej branży – przedstawicieli Pokolenia Z. Zaliczamy do niego osoby urodzone po 1995 r., które charakteryzują się innymi cechami pracowniczymi niż przedstawiciele pokoleń BB, X czy Z. Szczegółowy opis niniejszego badania znajdzie się w sierpniowym wydaniu „Biuletynu Komunikacji Miejskiej”.

Fot. IGKM

Ustawienia prywatności
Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej szanuje prawo użytkowników do prywatności.
Gromadzone, w dziennikach logów, dane są wykorzystywane do:
1. utrzymania sesji Użytkownika (po zalogowaniu),
2. celów statystycznych.
Zebrane dane nie są udostępniane osobom trzecim.