W dniach 27-28 września 2018 r. w Rzeszowie odbyło się kolejne posiedzenie Komisji Taboru Autobusowego IGKM, w którym uczestniczyło 147 osób. Współorganizatorem spotkania było Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. w Rzeszowie. Tematem wiodącym spotkania było zagadnienie standardów dotyczących wyposażenia autobusów oraz przegląd bieżących rozwiązań w zakresie niskoemisyjnych napędów w autobusach miejskich.
Podczas Komisji zostały wygłoszone następujące referaty:
- Prezentacja historii komunikacji miejskiej w Rzeszowie
- Wyznaczanie standardów dotyczących wyposażenia autobusów w perspektywie organizatora
- Wyznaczanie standardów dotyczących wyposażenia autobusów w perspektywie operatora
- Problem zapewniania komfortu termicznego oraz przewietrzania przestrzeni pasażerskiej w autobusach miejskich – przegląd doświadczeń
- Nowe szanse finansowania rozwoju elektromobilności w transporcie miejskim: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, poddziałanie 6.1 – przybliżenie warunków konkursu organizowanego przez CUPT – Systemy ograniczające powstawanie szkód komunikacyjnych w autobusach miejskiej
- Czeskie doświadczenia w bilansowania elektro- i gazomobilności
- Efektywność eksploatacji autobusów CNG w MPK Rzeszów – Marek Filip, MPK Rzeszów
- Nowe przesłanki wykorzystania autobusów CNG w komunikacji
- Plany uruchomienia eksploatacji autobusów CNG w MZA Warszawa
- Prezentacja autobusów gazowych IvecoBus
- Prezentacja autobusów elektrycznych Irizar
- Systemy gaszenia pożarów w autobusach niskoemisyjnych
- Systemy dystrybucji płynów eksploatacyjnych
W pierwszej części obrad (w której uczestniczyli również przedstawiciele Forum Organizatorów Transportu) skupiono się na wspólnych dla operatorów i organizatorów zagadnieniach. Należy do nich specyfikacja wyposażenia autobusów oraz procedury związane z obsługą pasażerów. W trakcie dyskusji po raz kolejny wyartykułowano potrzebę standaryzacji rozwiązań, która może przyczynić się do spadku cen taboru komunikacyjnego dzięki większej powtarzalności zamówień. Wobec dotychczasowych niepowodzeń w standaryzacji zaproponowano opracowanie standardu opcjonalnego wycinkowo dla samych kabin kierowców.
Również po przeglądzie procedur związanych z ogrzewaniem, chłodzeniem i wentylacją zaproponowano przygotowanie standardów utrzymania komfortu termicznego w autobusach w oparciu o normę niemiecką VDV. Określenie tzw. krzywej komfortu termicznego wydaje się być kluczem do dalszego doboru urządzeń grzewczo-chłodzących jak i projektowania kanałów dolotowych.
Uczestnicy Komisji mieli okazję do szerszego zapoznania się z zagadnieniami eksploatacji autobusów CNG w rzeszowskim MPK.
Spotkanie połączone było z obchodami 70-lecia komunikacji miejskiej w Rzeszowie.
PARTNERZY KOMISJI :