W dniach 25-26 czerwca 2019 r. w Kazimierzu Dolnym odbyło się kolejne posiedzenie Komisji Taboru Autobusowego IGKM. Współorganizatorem spotkania było Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Lublin Sp. z o.o., które świętowało jubileusz 90-lecia komunikacji miejskiej w Lublinie.
Podczas obrad Komisji pokazano szereg interesujących prezentacji:
- Historia komunikacji miejskiej w Lublinie;
- Doświadczenia w eksploatacji pojazdów zero- i niskoemisyjnych w MZA Warszawa;
- Doświadczenia w eksploatacji pojazdów zero- i niskoemisyjnych w MPK Kraków;
- Możliwości wykorzystania autobusów CNG w komunikacji miejskiej;
- Optymalizacja zużycia energii w autobusach elektrycznych;
- Retrofitting;
- Badania jakości usług przewozowych zielonogórskiej komunikacji miejskiej: ocena nowego taboru elektrycznego dokonana przez pasażerów – wiosna 2019 r.;
- Wyniki testowania aplikacji do raportowania usterek;
- System Wsparcia Zaplecza Technicznego – obsługa i korzyści z korzystania z aplikacji mobilnej DSDI;
- Nowoczesne wykładziny do taboru komunikacyjnego;
- Felgi aluminiowe do autobusów miejskich.
Najważniejszym jednak elementem obrad Komisji było spotkanie z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Energii, które to resorty są odpowiedzialne za implementację przyjętej w czerwcu dyrektywy zmieniającej dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego, co będzie z kolei wymagało wprowadzenia zmian w polskiej ustawie o elektromobilności.
Interaktywna forma wymiany informacji sprzyjała pogłębieniu wiedzy oraz prowadzeniu tego unikalnego środowiskowo-rządowego dialogu. Okazuje się jednak, że nowe regulacje unijne są na tyle skomplikowane, iż nie pozwalają na przyjmowanie prostych algorytmów, które pozwoliłyby np. na bilansowanie udziału pojazdów nisko- i zeroemisyjnych w rozliczeniu traktującym województwo oddzielnie. Dyrektywa wymusza bowiem dwa niezależne filary naliczania wymaganych kwot – jednym jest kryterium pojedynczego zamówienia publicznego na zakup pojazdów, drugim – kryterium flotowe wymagane przy zawieraniu kontraktów czy umów wieloletnich na świadczenie usług przewozowych.
W chwili obecnej Ministerstwo Infrastruktury jest na etapie wyłaniania doradcy, który przedstawi możliwe scenariusze implementacji dyrektywy. Pierwszych zagregowanych wniosków należy spodziewać się jednak dopiero w listopadzie, a więc już po wyborach parlamentarnych i po powołaniu nowego rządu. Partnerami technologicznymi komisji były firmy: INSOH Sp. z o.o., Eltcrac System Sp. z łoo.o., Alupart Sp. z o.o. oraz Herbert Kneitz GmbH.