Komisja Ruchu i Systemów Elektronicznych IGKM w Gdańsku, 8-9 czerwca 2022

Winieta

W dniach 8-9 czerwca 2022 r. w Gdańsku odbyło się kolejne spotkanie Komisji Ruchu i Systemów Elektronicznych IGKM. Współorganizatorem tego wydarzenia były Gdańskie Autobusy i Tramwaje Sp. z o. o.

Obrady zostały zdominowane przez tematy związane z bieżącą sytuacją komunikacji miejskiej. Popandemiczny spadek liczby pasażerów stał się punktem wyjścia do ciągłego poszukiwania form zwiększania atrakcyjności oferty przewozowej. Przedstawiono szereg bardzo ciekawych prezentacji związanych z tą tematyką:

  • Nowe systemy informatyczne wdrażane w GAiT.
  • Organizacja linii komunikacji miejskiej w ścisłym centrum Starego Miasta na przykładzie gdańskiej linii 100.
  • Jak udało się przyspieszyć warszawskie tramwaje?
  • Wykorzystanie komputerowej analizy ruchu pojazdów komunikacji miejskiej na potrzeby nadawania priorytetów dla autobusów.
  • Propozycje zmiany zapisów rozporządzenia o znakach i sygnałach.
  • Co lepsze: agloexpres czy meandrująca linia podmiejska? Jak budować atrakcyjną ofertę dla pasażerów? – przykład Krakowa.
  • Co może zrobić operator komunikacji miejskiej, aby uatrakcyjnić ofertę przewozową? –  przykład KM Płock.
  • Jakie są priorytety budowy dobrej oferty przewozowej w mieście średniej wielkości? – przykład Rybnika.
  • Jak budować atrakcyjne rozkłady jazdy? – Trako Projekty Transportowe.
  • Bus Connectivity – 3 filary nowoczesnego autobusu – Solaris Bus & Coach.
  • Przewrócenia pasażerów największym problemem w komunikacji miejskiej – IGKM.
  • Procedury oceny zapełnienia w autobusach – ZTM Warszawa.
  • Narzędzia zliczania potoków pasażerskich w pojazdów – PIXEL.
  • Szybka reakcja na popandemiczne zmiany w komunikacji receptą na spadek liczby pasażerów i przychodów – MZK Wejherowo.
  • Czy miliony gości z Ukrainy mają wpływ na komunikację miejską w polskich miastach? – MPK Kraków.

W prezentacjach pokazano dobre i sprawdzone praktyki działania. Uczestnicy Komisji bardzo wysoko ocenili efektywność działań prowadzonych w Warszawie związanych z wdrażaniem priorytetów dla pojazdów komunikacji miejskiej, co ma przekładać się na zwiększenie prędkości komunikacyjnej pojazdów.

Bardzo ciekawa okazała się analiza organizacji sieci linii podmiejskich w Krakowie, w której znalazło się miejsce zarówno dla linii meandrujących (funkcja socjalna transportu publicznego), jak i przyspieszonych. Ich wzajemne przenikanie się i uzupełnianie wydaje się idealnym rozwiązaniem.

Trudnym problemem jest zapewnienie dobrej oferty przewozowej na obszarach staromiejskich. W dużych miastach są to rejony o stosunkowo długiej drodze dojścia do najbliższego przystanku komunikacji miejskiej, a więc niejako obszary wykluczenia komunikacyjnego. Gdańskie doświadczenia pokazują, że zorganizowanie takiej linii autobusowej jest możliwe, chociaż napotyka na bardzo istotne problemy. Oczekiwany postęp w tym zakresie wiązany jest z planowanym wdrażaniem elektrycznych autobusów małej pojemności.

Jednym z najważniejszych elementów dobrej oferty przewozowej jest budowanie dobrych rozkładów jazdy. Prelegenci prezentowali związane z tym wyzwania, podkreślając przy tym, jak ważne jest elastyczne dostosowanie się do zmieniających się potrzeb i preferencji pasażerów.

Podczas obrad zastanawiano się również nad wpływem wojennej fali migracyjnej z Ukrainy na zwiększenie przewozów w transporcie publicznym na terenie polskich miast. Jednak nie jest to na tyle duża grupa, aby jej pojawienie się w istotny sposób zmieniło na trwałe funkcjonowanie naszej branży.

Sponsorami Komisji były firmy PIXEL Sp. z o.o. oraz 4iB.

Fot. MZK Wejherowo

Ustawienia prywatności
Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej szanuje prawo użytkowników do prywatności.
Gromadzone, w dziennikach logów, dane są wykorzystywane do:
1. utrzymania sesji Użytkownika (po zalogowaniu),
2. celów statystycznych.
Zebrane dane nie są udostępniane osobom trzecim.