W dniach 7-8 czerwca 2018 roku w Bydgoszczy odbyło się kolejne spotkanie Komisji Ruchu i Systemów Elektronicznych IGKM. Współorganizatorem spotkania były Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy Sp. z o. o.
Obradom Komisji towarzyszyły uroczystości jubileuszu 130-lecia Komunikacji Miejskiej. W części poświęconej Bydgoszczy uczestnicy zapoznali się z dwiema bardzo interesującymi prezentacjami:
- Strategia odnowy taboru komunikacyjnego w MZK Bydgoszcz – Paweł Czyrny, MZK Sp. z o.o. w Bydgoszczy;
- Jak projektować przyjazny węzeł przesiadkowy na przykładzie węzła Bydgoszcz Główna – Rafał Grzegorzewski, ZDMiKP w Bydgoszczy.
Bydgoszcz jest miastem, w którym najszybciej w kraju postępuje wymiana taboru autobusowego. Jednocześnie lokalny Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej dba o rozwój stosownej infrastruktury, która jest przyjazna pieszym oraz pasażerom komunikacji miejskiej. Jednym z bardziej spektakularnych działań tego typu jest przeprojektowanie i przebudowa węzła przesiadkowego przy głównym dworcu kolejowym w Bydgoszczy.
W kolejnym bloku tematycznym poruszano tematy związane z obsługą komunikacji podmiejskiej. Wygłoszono następujące prezentacje:
- „Prawie połowa Polaków nie ma jak dojechać do miasta”: raport o stanie polskich miast – dr Karol Janas, Krajowy Instytut Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa;
- Metody podnoszenia efektywności przewozu pasażerów w sieciach komunikacyjnych z liniami podmiejskimi – Tomasz Szelukowski, TRAKO Projekty Transportowe;
- Nowe spojrzenie na obsługę linii podmiejskich w aglomeracji krakowskiej – Mariusz Szałkowski, MPK S.A. w Krakowie;
- Problemy obsługi linii podmiejskich na przykładzie Płocka – Sławomir Pakulski, KM Płock Sp. z o.o.
Problem obsługi pasażerów z obszarów podmiejskich jawi się jako istotny wobec postępującego zanikania oferty przedsiębiorstw PKS. W wielu aglomeracjach mieszkańcy regionów podmiejskich, którzy nie są objęci ofertą transportu publicznego, generują większość ruchu pojazdów indywidualnych przyczyniając się walnie do problemów z nadmierną kongestią i smogiem. W interesie miast jest zatem rozwijanie oferty transportu publicznego na trasach podmiejskich. Niestety w wielu miastach udział realizowanych wozokilometrów w strefach podmiejskich jest niewspółmiernie wysoki do udziału obsługiwanych nimi pasażerów.
W ostatniej części obrad przedstawiono następujące prezentacje związane z technologiami:
- Procedury badania kierowców na obecność niedozwolonych środków psychoaktywnych – Grzegorz Dyrkacz, MPK S.A. w Krakowie;
- Możliwości technicznego wsparcia profilaktyki nadużywania środków psychoaktywnych w grupie prowadzących pojazdy – Marcin Żabicki, IGKM; Jarosław Marchewka, Dräger Safety Polska Sp. z o.o.;
- Nowe możliwości zakupów biletów – Jacek Sieński, Mennica Polska S.A.;
- System analizowania podróży złożonych DSDi FLOW – Izabela Izdebska, Eltcrac System Sp. z o.o.;
- Optymalne planowanie – oszczędności na nowy autobus w ciągu 1 roku! – Jacek Kołaczek, DPK System;
- Internetowe systemy dystrybucji biletów – Miłosz Olejniczak, Infospread Polska.
Podczas obrad dokonano wyboru Przewodniczącego Komisji. Został nim ponownie Mariusz Szałkowski – Wiceprezes MPK S.A. w Krakowie. mż