W dniach 16-17 maja 2023 r. w Chorzowie odbyło się kolejne posiedzenie Komisji Ruchu i Systemów Elektronicznych IGKM. Współorganizatorem spotkania były Tramwaje Śląskie S.A. Tematem wiodącym były kwestie wideomonitoringu w komunikacji miejskiej.
W pierwszej części omawiano kwestie formalno-prawne. Z pobieżnego badania przeprowadzonego przez mec. Marcina Maciochę z Grupy Refunda wynika, że Członkowie IGKM bazują na zasadach funkcjonowania wideomonitoringu o bardzo różnej konstrukcji. Często występują też zasadnicze różnice w powoływaniu się na podstawę prawną. Mec. Jędrzej Klatka z Kancelarii Radców Prawnych Klatka i Partnerzy z Katowic zwrócił uwagę na niedopuszczalność rejestracji dźwięku w pojazdach komunikacji miejskiej. Jego zdaniem nagrany głos to dane biometryczne, ponieważ ma on indywidualny charakter i można na jego podstawie oznaczyć wiek i pewne uwarunkowania fizjologiczne osoby. Monika Krasińska, Dyrektor Departamentu Orzecznictwa i Legislacji Urzędu Ochrony Danych Osobowych wskazywała na zagrożenia płynące z niewłaściwego stosowania wideomonitoringu.
Jak dalece zaszedł postęp technologii, pokazali dostawcy systemów: GMV Innovating Solutions Sp. z.o.o. oraz Eltcrac System Sp. z o.o. Wskazywali oni na wysoką jakość obrazu w dostarczanych obecnie systemach CCTV. Absolutną nowością są możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji do analizy obrazu w czasie rzeczywistym pod kątem wyłapywania zdarzeń krytycznych, takich jak bójka czy akt wandalizmu. Analiza obrazu może również wychwycić niepożądane zachowania kierowcy, takie jak niedozwolone korzystanie z telefonu, palenie tytoniu w kabinie. Może również pomóc w szybkiej interwencji w tak drastycznych sytuacjach, jak zaśnięcie czy zasłabnięcie kierowcy.
Aplikacje dyspozytorskie CCTV pochodzące z firmy GMV Innovating Solutions Sp. z.o.o. pozwalają na szybki dostęp on-line w czasie rzeczywistym do kamer w pojeździe. Dzięki temu możliwe jest podejmowanie właściwych decyzji we wszystkich zdarzeniach krytycznych, w których dotychczas decydenci mieli ograniczony bieżący ogląd sytuacji.
Jeszcze bardziej zaawansowane koncepcje systemów bezpieczeństwa zaprezentowali przedstawiciele firmy BOSCH Engineering prezentując system antykolizyjny dla lekkich pojazdów szynowych.
Podsumowując działanie wideomonitoringu od strony operatora komunikacji miejskiej, Jacek Kaminiorz z Tramwajów Śląskich podkreślił, że mimo pierwotnego oporu ze strony pracowników, systemy te przyjęły się i są teraz ważnym narzędziem dowodowym chroniącym zarówno operatora, jak i prowadzących pojazdy przez nieuzasadnionymi skargami i oskarżeniami.
Uzupełniającym tematem Komisji była analiza możliwości stosowania nowoczesnych narzędzi aplikacyjnych w realizacji zadań przewozowych. Coraz większa liczba młodych ludzi z tzw. Pokolenia Z będzie wymuszać szersze implementowanie aplikacji na urządzenia mobilne i innych rozwiązań.
Na koniec Wojciech Miechowicz z Politechniki Poznańskiej mówił o przyczynach niepowodzeń we wdrażaniu cyfryzacji informacji pasażerskiej w Polsce.
W drugim dniu trwania Komisji jej uczestnicy mieli możliwość odwiedzenia Centrum Przesiadkowego Katowice Zawodzie, Centrum Przesiadkowego Sosnowiec Zagórze oraz przejechania się nowym odcinkiem linii tramwajowej 15.
Podczas Komisji dokonano wyboru jej przewodniczącego na kolejną kadencję, został nim ponownie Mariusz Szałkowski – Wiceprezes Zarządu MPK S.A. w Krakowie.