Ósma edycja konkursu Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej o Puchar Prezesa IGKM odbyła się w Łodzi w dniach 11-13 września 2019 r. Współorganizatorem tegorocznego konkursu było MPK – Łódź Sp. z o.o. Przez dwa dni grupa 51 zawodników reprezentujących operatorów komunikacji miejskiej z różnych części kraju walczyła o tytuł „Najlepszego kierowcy w komunikacji miejskiej za rok 2019”. Został nim Paweł Kukuła – reprezentant MPK w Poznaniu Sp. z o. o. Drugie miejsce zajął Sebastian Mlonka z MPK – Łodź Sp. zo.o. – zwycięzca poprzedniej edycji konkursu.
Tegoroczny konkurs podzielony był na kilka etapów. W stosunku do poprzedniej edycji dodano nowe konkurencje i wprowadzono nowe elementy. Na początku uczestnicy wypełniali test znajomości przepisów składający się z 70 pytań z zakresu przepisów ruchu drogowego. W tym zadaniu podstawowym kryterium oceny była najmniejsza liczba popełnionych błędów, a dodatkowym – czas wykonania zadania. Otrzymane w ten sposób lokaty przeliczano na liczbę punktów, kolejno od 60 dla najlepszego zawodnika w dół. Mimo, że organizatorzy przewidzieli zaledwie 30 minut na wypełnienie arkusza odpowiedzi, większość uczestników uporała się z zadaniem przed czasem. Pierwszy zawodnik zakończył pracę już po 8 minutach.
Aby wzbogacić zakres i formę konkursu do jego programu dodano dwa nowe zadania. Pierwszym z nich było przygotowane przez psychologa zadanie psychotechniczne. Kryterium oceny było prawidłowe znalezienie najdłuższego ciągu liter w najkrótszym czasie. Przedmiotem drugiego zadania było zaprezentowanie krótkiej wypowiedzi informującej pasażerów o wykonywaniu zjazdowego kursu na skróconej trasie. O ile pierwsze przypominało znane większości zawodowych kierowców zadania z badania psychotechnicznego i nie stanowiło zaskoczenia, to element autoprezentacji związanej z przekazaniem informacji pasażerom sprawił trudność większej grupie zawodników.
Zgodnie z przyjętą praktyką od wielu edycji konkursu w praktycznych zadaniach zręcznościowych uczestniczyli wszyscy kierowcy biorący udział w konkursie. Aby umożliwić sprawne wykonanie czynności związanych z umiejętnościami manewrowania przez całą grupę zawodników, przygotowano dwa równoległe stanowiska. Pierwsze z nich zawierało zadania z jazdy precyzyjnej zawierające również jazdę na czas, w drugim – liczyła się wyłącznie precyzja, w tym czasowa.
Na pierwszym stanowisku kierowcy wykonywali slalom przodem, z parkowaniem oraz zawracaniem w dość ciasno wyznaczonym obszarze; kryterium stanowiły tu precyzja mierzona liczbą przestawionych pachołków podczas wykonania manewrów oraz czas przejazdu.
Drugie stanowisko konkursowe obejmowało precyzyjne zatrzymanie przed przeszkodą – w odległości 1 metra, następnie mierzono precyzję zatrzymania na przystanku autobusowym z wykorzystaniem wskaźnika laserowego oraz tarczy strzeleckiej. Dodatkowo mierzono prędkość przejazdu przez odcinek kontrolny. Zadaniem kierowców było osiągnąć prędkość 20 km/h przy zakrytym prędkościomierzu. Wyznaczono też precyzyjnie czas przejazdu trasy kontrolnej. Przejazd zarówno z przyspieszeniem, jak i opóźnieniem powodował naliczenie punktów karnych.
Do finału, który odbył się w drugim dniu zawodów, zakwalifikowano dziesięciu kierowców, którzy uzyskali najlepszy wynik we wszystkich poprzednich konkurencjach.
Pierwsze zadanie finału polegało na zaprezentowaniu umiejętności związanych z obsługą pasażerów. Zadaniem kierowcy było przejechanie kontrolnego przystanku w sytuacji możliwie zbliżonej do warunków rzeczywistych. W autobusie pojawiły się różni pasażerowie – w tym niepełnosprawni. Najważniejszym elementem scenki było jednak pojawienie się pakunku przypominającego ładunek wybuchowy, które wymuszało na kierowcy przeprowadzenie sprawnej ewakuacji pasażerów z autobusu.
W drugiej części finału, jego uczestnicy wykonywali w autobusie zadania z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, zorganizowanej i przeprowadzonej przez zespół ratownictwa medycznego.
Kolejnym zadaniem finałowym była konkurencja pod nazwą „usterka”. Przedstawiciele serwisu firmy Bus & Truck Service Sp. z o.o. (BTS) przygotowali zestaw usterek w autobusie. Były to głównie usterki mechaniczne (np. poluzowanie poręczy w przestrzeni pasażerskiej) oraz elektryczne. Zadaniem zawodników było wykrycie możliwie największej liczby usterek w krótkim czasie przeznaczonym na przeprowadzenie czynności obsługi codziennej. Zawodnicy raportowali zauważone usterki za pośrednictwem aplikacji DSDi Serwis przygotowanej przez firmę Eltcrac System Sp. z o.o.
Wszystkie zadania konkursowe związane z pojazdami wykonywane były na najpopularniejszym autobusie miejskim Solaris Urbino 12 wyposażonym w skrzynię biegów firmy VOITH oraz na autobusie elektrycznym Solaris Urbino Electric 12 podstawionym przez firmę Solaris Bus & Coach S.A.
W skład poszczególnych komisji sędziowskich weszli przedstawiciele:
- Komendy Miejskiej Policji w Łodzi,
- Urzędu Miasta Łodzi,
- Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Łodzi,
- Instytutu Medycyny Pracy im. prof. dra med. Jerzego Nofera,
- Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Łodzi,
- Grupy IMAGE Sp. z o.o.,
- firmy Bus & Truck Service Sp. z o.o. (BTS)
- firmy Eltcrac System Sp. z o.o.
Pracę sędziów wspierali pracownicy MPK-Łódź Sp. z o.o. oraz IGKM.
W klasyfikacji końcowej finału zsumowano wyniki testu teoretycznego, jazdy sprawnościowej, oceny scenek z zakresu obsługi pasażerów oraz zadań pierwszej pomocy. Zasady sumowania wyników cząstkowych obrazuje tabela:
Ostatecznie w finale wyłoniono zwycięzcę, którym został:
Paweł Kukuła z MPK w Poznaniu Sp. z o.o.
zdobywając nagrodę główną – Puchar Prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji
Miejskiej, tytuł „Najlepszego kierowcy w komunikacji miejskiej za rok 2019”
oraz otrzymując nagrodę pieniężną w wysokości 6.000 złotych ufundowaną przez
firmę Solaris Bus & Coach S.A.
Kolejne miejsca w konkursie zajęli:
Drugie miejsce – Sebastian Mlonka z MPK – Łódź Sp. z
o.o., otrzymując nagrodę pieniężną w kwocie 5.000 zł, ufundowaną przez
firmę Systemy Autobusowe Sp. z o.o.,
Trzecie miejsce otrzymał Piotr Śliwiński z KM – Płock Sp. z o.o. – otrzymując nagrodę pieniężną w wysokości 4.000 zł, ufundowaną przez firmę VOITH Turbo Sp. z o.o.
Czwarte
miejsce – Bartosz Rol z MPK – Łódź Sp. z o.o. – otrzymując
nagrodę pieniężną w kwocie 3.000 zł, ufundowaną przez firmę Eltcrac System Sp.
z o.o.
Piąte miejsce – Grzegorz Kamienowski z MZA w Warszawie Sp. z o.o. – otrzymując nagrodę pieniężną w wysokości 2.000 zł, ufundowaną przez firmę Medcom Sp. z o.o.
Pozostali uczestnicy finału otrzymali nagrody rzeczowe ufundowane przez firmę Medcom Sp. z o.o. oraz IGKM.
Zwycięzcom konkursu serdecznie gratulujemy.
Najlepszą wśród kobiet okazała się być Paulina Dejneko reprezentująca Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim Sp. z o. o., której zabrakło bardzo niewielu punktów, aby wejść do finału.
Należy zauważyć, że do finału dostało się aż czterech przedstawicieli Miejskich Zakładów Autobusowych Sp. z o.o. z Warszawy, co stanowi bardzo dobry wynik zespołowy.
Szczegółowe wyniki z poszczególnych zadań otrzymane przez 10 finalistów konkursu prezentuje poniższa tabela:
nazwisko zawodnika | imię zawodnika | firma | test | psychotechnika | autoprezentacja | jazda sprawnościowa | jazda precyzyjna | usterka | scenki | pierwsza pomoc | suma | miejsce |
Kukuła | Paweł | MPK Poznań Sp. z o.o. | 58 | 30,0 | 24,5 | 45,0 | 45,0 | 24,0 | 24,0 | 24,0 | 274,5 | 1 |
Mlonka | Sebastian | MPK – Łódź Spółka z o.o. | 56 | 22,5 | 29,5 | 43,0 | 35,0 | 30,0 | 15,0 | 30,0 | 261,0 | 2 |
Śliwiński | Piotr | Komunikacja Miejska Płock | 51 | 25,5 | 8,5 | 60,0 | 46,0 | 21,0 | 21,0 | 27,0 | 260,0 | 3 |
Rol | Bartosz | MPK – Łódź Spółka z o.o. | 59 | 16,5 | 26,0 | 55,0 | 18,0 | 27,0 | 30,0 | 15,0 | 246,5 | 4 |
Kamienowski | Grzegorz | Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. | 49 | 19,5 | 29,0 | 37,0 | 57,0 | 18,0 | 6,0 | 21,0 | 236,5 | 5 |
Trojański | Piotr | MPK Spółka Akcyjna w Krakowie | 57 | 25,0 | 27,0 | 35,0 | 43,0 | 12,0 | 18,0 | 18,0 | 235,0 | 6 |
Klarzyński | Wojciech | MPK Poznań Sp. z o.o. | 48 | 5,5 | 19,0 | 57,0 | 48,0 | 12,0 | 27,0 | 9,0 | 225,5 | 7 |
Rawski | Mirosław | Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. | 38 | 24,5 | 15,5 | 41,0 | 53,0 | 15,0 | 12,0 | 6,0 | 205,0 | 8 |
Kluczyński | Marek | Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. | 28 | 23,5 | 17,5 | 56,0 | 52,0 | 6,0 | 9,0 | 12,0 | 204,0 | 9 |
Pawlak | Sławomir | Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. | 22 | 26,5 | 12,0 | 59,0 | 54,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 182,5 | 10 |
Sponsorami konkursu byli: