EnglishFrenchGermanPolishRussian

„Supertrolejbusy” z podwójną homologacją dla Tychów

10 marca br. w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach podpisano umowy o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej m.in. zakupu nowych pojazdów elektrycznych dla Tyskich Linii Trolejbusowych. Będzie to sześć nowoczesnych elektrobusów ładowanych dynamicznie z trolejbusowej sieci trakcyjnej. „Supertrolejbusy” dla TLT zostaną zakupione w ramach programu Gepard II.

Pojazdy będą miały podwójną homologację – autobusu elektrycznego i trolejbusu. Dzięki zastosowaniu ładowania dynamicznego z sieci trakcyjnej wyeliminowana zostanie potrzeba postoju elektrobusu na końcowym przystanku w celu ładowania baterii, ponieważ będzie to robił podczas jazdy, będąc podpiętym do sieci trakcyjnej jak klasyczny trolejbus.

Zakupowi elektrobusów ładowanych dynamicznie będzie towarzyszyła modernizacja systemu zasilania tyskiej sieci trakcyjnej. Dzięki temu podstacje zasilające zyskają nowoczesny osprzęt, a nadzór nad nim i sterowanie będzie odbywało się zdalnie z siedziby Tyskich Linii Trolejbusowych. Jednym z elementów projektu jest również instalacja dodatkowego zasilacza buforowego, który będzie zasilał sieć trakcyjną w momencie większego poboru energii elektrycznej przez trolejbusy i elektrobusy. Całości dopełni wymiana wszystkich izolatorów sekcyjnych zainstalowanych na sieci trakcyjnej na diodowe, co dodatkowo wpłynie na komfort jazdy trolejbusami.

– Jesteśmy już po przetargu na zakup sześciu nowych pojazdów – mówi Marcin Rogala, prezes TLT. – Nazywam je hybrydowymi trolejbusami, choć nie w klasycznym znaczeniu tego słowa (posiadają bowiem tylko napęd elektryczny). Chodzi o to, że z zewnątrz pojazdy te wyglądają jak trolejbusy (np. będą miały pantograf), ale napęd będzie realizowany jak w autobusie elektrycznym. W najbliższym czasie podpiszemy umowę z wykonawcą na realizację dostawy. Pierwszych trolejbusów hybrydowych należy spodziewać się w Tychach za kilkanaście miesięcy.

Wartość całego projektu to 23 mln zł. Inwestycja finansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

źródło: TLT

Ustawienia prywatności
Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej szanuje prawo użytkowników do prywatności.
Gromadzone, w dziennikach logów, dane są wykorzystywane do:
1. utrzymania sesji Użytkownika (po zalogowaniu),
2. celów statystycznych.
Zebrane dane nie są udostępniane osobom trzecim.