1. NOWE PRZEPISY
W dniu 18.04.2024 r. w Dzienniku Ustaw pod pozycją 510 została opublikowana nowelizacja rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej [Dz. U. 2025 r. poz. 510] => zobacz
- nowelizacja wydłuża do 30.04.2026 r. termin na dostosowanie pomieszczeń do spożywania posiłków oraz pomieszczeń sanitarnych znajdujących się na krańcach linii komunikacyjnych do nowych wymagań.
2. PROJEKTOWANE ZMIANY PRZEPISÓW
W dniu 24.03.2025 r. Parlament Europejski uzgodnił z Rada Europejską treść projektu Dyrektywy w sprawie elektronicznych praw jazdy => zobacz
- projekt przewiduje wprowadzenie cyfrowych praw jazdy UE, które będą dostępne na telefonach komórkowych lub innych urządzeniach cyfrowych i będą używane w całej UE
Dyrektoriat ds. Transportu Komisji Europejskiej pracuje nad projektem nowej Dyrektywy w sprawie dowodów rejestracyjnych pojazdów i danych pojazdów zapisanych w krajowych rejestrach pojazdów => zobacz
- art. 5 projektowanej Dyrektywy przewiduje wprowadzenie elektronicznych dowodów rejestracyjnych, które mają spełniać wymogi Rozporządzenia (UE) NR 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym. Zarówno fizyczne jak i elektroniczne dowody rejestracyjne mają być honorowane we wszystkich Państwach Członkowskich Unii Europejskiej.
3. ORZECZNICTWO
Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Podlaskiego z 13.03.2025 r. znak NK-II.4131.39.2025.PB => zobacz
- Umocowanie do stanowienia w przedmiocie określenia „warunków i zasad korzystania” z gminnych przystanków komunikacyjnych, oznacza kompetencję organu stanowiącego gminy do formułowania w stosunku do tych obszarów, norm i zasad prawidłowego postępowania, ustalania obowiązujących reguł zachowania się, określenia ustalonego porządku zachowania się.
- W zakresie delegacji ustawowej rady gminy, nie mieści się uprawnienie do decydowania o szczegółowym przebiegu procedury, prowadzącej do zawarcia umowy lub uwzględnienia zgłoszenia przewoźnika, w tym zwłaszcza o warunkach, jakie należy spełnić lub dokumentach, jakie należy przedłożyć wraz z wnioskiem, w trakcie ubiegania się o możliwość korzystania z przystanku komunikacyjnego.
Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Lubelskiego z 19.03.2025 r. znak PN-II.4131.57.2025 => zobacz
- Rada Gminy w uchwale w sprawie określenia przystanku zawarła następującą regulację: “w przypadku prowadzenia jakichkolwiek prac na przystanku autobusowym zastrzega się możliwości zmiany lokalizacji tych obiektów oraz prawa do ich likwidacji bądź czasowego zawieszenia w funkcjonowaniu.”
- Wojewoda unieważnił tę część uchwały, wskazując, że sposób postępowania w przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających wykonywanie przewozów zgodnie z określonym w zezwoleniu przebiegiem trasy przewozów, w szczególności wskutek awarii sieci, robót drogowych, lub blokad drogowych, określa art. 18 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o transporcie drogowym.
4. AKTUALNOŚCI I PUBLIKACJE BRANŻOWE
Krzysztof Śmietana, Autobusów z Chin będzie mniej, „Gazeta Prawna”.pl z 03.04.2025 r. => zobacz
- W Polsce jeździ sporo autobusów chińskiej firmy Yutong. Ich polski dystrybutor – firma Busnex – informuje, że po 21 polskich miastach kursuje 131 zeroemisyjnych pojazdów tej marki.
- Po ostatnich wyrokach TSUE umożliwiających zamknięcie dostępu do przetargów firmom spoza Unii miasta ograniczą zakupy pojazdów z Azji.
- Marcin Żabicki z Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej przyznaje, że ze względów bezpieczeństwa powinno się znacznie ograniczyć zakupy autobusów w Chinach. – Jeśli sytuacja geopolityczna zmierzałaby do tego, że Państwo Środka stałoby się dla nas wrogie, to taki autobus mógłby zostać np. łatwo unieruchomiony – zaznacza.
Krzysztof Bałękowski, Miasta mają jeszcze rok na zapewnienie sanitariatów dla kierowców autobusów i motorniczych, „Gazeta Prawna” z 23.04.2025 r. => zobacz
- Rząd zdecydował, że operatorzy lub przewoźnicy publicznego transportu zbiorowego, w tym samorządy, powinni zorganizować na pętlach autobusowych pomieszczenia do spożywania posiłków i toalety o odpowiednim standardzie do końca kwietnia 2026 r
- Pierwotnie termin na dostosowanie punktów socjalno-sanitarnych mijał 20 kwietnia br.
Aldona Kapica, Będzie można zrobić badanie techniczne pojazdu za granicą „Gazeta Prawna” z 29.04.2025 r. => zobacz
- Komisja Europejska chce nowelizacji unijnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego i rejestracji pojazdów. Chodzi o trzy dyrektywy: w sprawie okresowych badań technicznych pojazdów (2014/45/UE), dokumentów rejestracyjnych pojazdów (1999/37/WE) oraz kontroli drogowej pojazdów użytkowych (2014/47/UE). Dokumenty rejestracyjne i zaświadczenia wystawiane po badaniu technicznym pojazdu będą wydawane w formie elektronicznej i uznawane wzajemnie przez państwa UE.
- Celem jest dostosowanie przepisów do nowych technologii (w tym pojazdów elektrycznych), cyfryzacja danych o stanie technicznym pojazdów oraz usprawnienie przepływu tych danych między państwami Unii. Mają to umożliwić następujące zmiany:
- zaostrzenie wymogów dotyczących kontroli technicznych pojazdów elektrycznych – obowiązkowe stanie się badanie integralności oprogramowania systemów istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa i emisji,
- badanie techniczne diesli i pojazdów ciężkich będzie uwzględniać wykrywanie cząstek ultradrobnych i NOx (dzisiaj nie jest to obowiązkowe, tylko zalecane),
- świadectwa rejestracji pojazdów i okresowych badań będą wydawane w formie elektronicznej, a dane na ten temat znajdą się na wspólnej platformie dostępnej dla służb i urzędów we wszystkich krajach UE,
- państwa UE będą uznawały świadectwa okresowej kontroli technicznej wydane w innych krajach UE przez sześć miesięcy od jej wykonania,
- ułatwiony ma być dostęp stacji kontroli pojazdów do danych technicznych pojazdów,
- wskazania drogomierzy będą rejestrowane w krajowych bazach danych i udostępniane służbom w innych państwach,
- badania techniczne samochodów osobowych i dostawczych powyżej 10 lat trzeba będzie przeprowadzać co rok.
Krzysztof Bałękowski, Kolejny lek na brak autobusów „Gazeta Prawna” z 07.05.2025 r. => zobacz
- Mimo uruchomienia w 2019 r. Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) nadal Polska lokalna boryka się z deficytem linii i białymi plamami komunikacyjnymi. Według MI system będzie bardziej efektywny, jeśli to marszałkowie województw będą integrować przewozy w całym regionie – np. poprzez doprowadzenie do stacji kolejowych sieci połączeń autobusowych.
- Dopłaty z funduszu autobusowego będą rozdzielane na poziomie województwa.
- FRPA zmieni nazwę na Fundusz przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, a nabory wniosków będą organizowane przez marszałków województw.
- Dopłaty będzie można otrzymać na te linie, które w planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego – przygotowywanym na poziomie wojewódzkim – zostaną określone jako utworzone w celu walki z wykluczeniem komunikacyjnym (to pojęcie zostanie ustawowo zdefiniowane).
- System ma być bardziej efektywny także dzięki odwróceniu kolejności przyznawania dopłat. Gminy z pierwszego miejsca spadną na ostatnie. Najpierw pieniądze dostaną województwa, później związki powiatowo-gminne, związki powiatów, związki międzygminne i powiaty. – Chcemy integrować organizatorów.
- MI chce walczyć z nieuczciwymi przewoźnikami, nierealizującymi kursów, na które są pobierane dopłaty. Kontrole – zarówno operatorów, jak i organizatorów transportu – mają być wykonywane przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. Wszystkie autobusy będą miały geolokalizatory. Odpowiednią jakość transportu mają zapewnić autobusy nie starsze niż 20-letnie na liniach objętych dopłatami (z wyłączeniem zawartych już umów wieloletnich).
Autor: radca prawny Jędrzej Klatka