Autobusy Solaris Urbino Electric wyjechały na ulice Poznania 27 listopada. MPK zakupiło 21 takich pojazdów. W najbliższych latach tabor poznańskiego MPK wzbogaci się o kolejne 37 elektryczne pojazdy.
MPK w Poznaniu zamówiło 15 autobusów przegubowych o długości 18 metrów oraz 6 standardowych, 12-metrowych. W pierwszej kolejności do przewoźnika dostarczane są te pierwsze. Termin dostaw pojazdów krótszych mija z końcem lutego przyszłego roku. Wszystkie mogą być ładowane zarówno przez pantograf, jak i wtyczkę plug-in.
– To zupełnie nowy rodzaj taboru w MPK Poznań i całkowicie nowe doświadczenia – mówił Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań. – Dostawy wiązały się nie tylko z odbiorami technicznymi pojazdów i urządzeń do ich ładowania, a także ze szkoleniami kierowców oraz pracowników zaplecza technicznego. Zależało nam na tym, aby dobrze przygotować się do eksploatacji nowego rodzaju taboru, zadbać przede wszystkim o bezpieczeństwo podróżnych.
Obecnie na stanie MPK Poznań znajduje się już 8 przegubowych autobusów elektrycznych 18-metrowych, gotowych do realizacji obsługi pasażerskiej. Kolejny autobus jest w trakcie odbiorów.
Superszybkie ładowanie
Ładowarki znajdują się w trzech lokalizacjach. Na pętli Os. Sobieskiego zainstalowano dwie dwustanowiskowe ładowarki pantografowe (zapewnią ładowanie nawet 4 pojazdów jednocześnie) oraz dwa stanowiska do ładowania w systemie plug-in. Kolejny punkt ładowania znajduje się na dworcu autobusowym Garbary, gdzie jest jedno stanowisko (pantograf i wtyczka plug-in). Natomiast w zajezdni przy ul. Warszawskiej zainstalowano dziesięć 2-stanowiskowych ładowarek stacjonarnych oraz trzy mobilne (plug-in).
Poznańskie autobusy elektryczne – niezwykle ciche i nowoczesne – spełniają najwyższe europejskie standardy w zakresie bezpieczeństwa. Są to autobusy niskopodłogowe, wyposażone w system wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy oraz drzwi odskokowo przesuwne, co gwarantuje płynną wymianę pasażerów. Przyciski oznaczono w alfabecie Braille’a. Zamontowano ładowarki USB oraz bramki zliczające pasażerów.
Na zakup 15 elektrycznych autobusów przegubowych MPK Poznań uzyskało dofinansowanie w ramach projektu „Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje”, realizowanego przez Miasto Poznań i finansowanego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Dotacja na 6 autobusów standardowej długości pochodzi z kolei z programu „System zielonych inwestycji – Część 2 – GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny”, finansowanego w ramach środków krajowych, których dysponentem jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Jeszcze więcej elektrycznych autobusów
W przeddzień uruchomienia „elektryków” do obsługi pasażerskiej, nadeszła bardzo dobra wiadomość z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. MPK Poznań uzyskało dofinansowanie w wysokości ponad 90 mln zł na projekt „Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu”. W ramach tego zadania MPK Poznań planuje zakup 37 autobusów elektrycznych: 6 przegubowych i 31 standardowych, 12-metrowych oraz przygotowanie infrastruktury towarzyszącej.
źródło: ZTM w Poznaniu