20 listopada Metro Warszawskie podpisało umowę ze spółką Metroprojekt na wykonanie dokumentacji projektowej dla „brakujących” stacji na I linii metra: Plac Konstytucji (między Politechniką a Centrum) oraz Muranów (między Ratuszem a Dworcem Gdańskim) wraz z przebudową infrastruktury towarzyszącej.
– Potrzeba budowy stacji zaniechanych przed laty jest niewątpliwa – oznajmił wiceprezydent miasta Robert Soszyński. Według niego ułatwią one poruszanie się po Śródmieściu. Dziś odległości między przystankami metra w tej dzielnicy sięgają 1,5 km. Władze Warszawy unikają jednak podania jakichkolwiek dat realizacji tych stacji.
Dwie dodatkowe stacje na I linii przygotuje doświadczone warszawskie biuro Metroprojekt, które w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy ma wykonać zamówienie opiewające na kwotę około 7,364 mln zł brutto.
Metra Warszawskiego i miasto nie podają jeszcze terminów budowy. – Po wykonaniu projektu inwestor, jakim jest miasto, będzie podejmował decyzje co do dalszych kroków – powiedział Prezes Metra Jerzy Lejk. – Za dwa lata będziemy mieli projekt z pozwoleniem na budowę. Wtedy będziemy podejmować decyzje. Jeśli będą środki, sam proces inwestycyjny nie zajmie więcej niż 48 miesięcy.
Decyzję o odłożeniu budowy stacji A12 Plac Konstytucji i A16 Muranów podjęto w 1989 r. ze względu na oszczędności. Przez to powstała dosyć paradoksalna sytuacja: odstępy między stacjami w centrum są większe niż na obrzeżach.
Dobudowa tych przystanków radykalnie poprawi dostępność komunikacji zbiorowej w centrum miasta, bez wpływu na pogorszenie częstotliwości kursowania. Podróżni w śródmieściu będą mieli nie więcej niż 400 m do najbliższej stacji.
Przewidywane jest utrzymanie kursowania tramwajów na powierzchni, ale na pewnym etapie budowy nastąpi zapewne konieczność wprowadzenia ruchu wahadłowego metra pod Śródmieściem.