10 lipca 2018 r. w Moguncji (Niemcy) swoją światową premierę miał eCitaro, którego pierwsze dwa pojazdy mają zostać przekazane do Hamburger Hochbahn AG jeszcze do końca roku. Konstruktorzy autobusu postawili na maksymalizację efektywności energetycznej, której podstawą jest system zarządzania ciepłem. Dzięki m.in. energooszczędnej pompie ciepła, która przejęła funkcję ogrzewania przedziału pasażerskiego, zmniejszyło się zapotrzebowanie na energię związane z ogrzewaniem.
Inną charakterystyczną cechą Citaro jest modułowa budowa akumulatorów litowo-jonowych, których całkowita pojemność wynosi do 243 kWh. Przewiduje się ładowanie w zajezdni przez wtyczkę, a po rozpoczęciu produkcji seryjnej również ładowanie pantografowe. W cyklu miejskim SORT 2 eCitaro ma przejeżdżać latem 150 km na jednym ładowaniu, przy czym maksymalny zasięg pojazdu, przy idealnych warunkach, ma wynosić ok. 250 km. Mercedes planuje również zastosowanie statycznych półprzewodnikowych baterii litowo-polimerowych o mocy 400 kWh – w autobusie solo, a od 2022 roku ogniw wodorowych. W ofercie mają pojawić się także autobusy przegubowe.
Design eCitaro jest oparty na światowym bestsellerze Mercedes-Benz Citaro, a jednocześnie na rozwiązaniach z koncepcji pojazdu Mercedes-Benz Future Bus.