Od 28 września pasażerowie w Warszawie mogą już korzystać z kolejnego odcinka drugiej linii metra. Nowy odcinek M2 (wschodnio-północny) domyka wschodnią część drugiej linii metra i ma 3,9 kilometra, a jego tunele blisko 5,8 km. Zapewni on sprawne, szybkie i wygodne połączenie Targówka i Białołęki z Pragą, Śródmieściem, Wolą i Bemowem.
Na nowo otwarty odcinek składają się trzy stacje:
- C19 Zacisze – położona najdalej na wschód stacja warszawskiego metra.
- C20 Kondratowicza – znajdująca się przy urzędzie dzielnicy Targówek.
- C21 Bródno – położona najdalej na północ stacja warszawskiego metra.
W związku z otwarciem bródnowskiego odcinka drugiej linii metra Miasto od 1 października 2022 r. wprowadziło zmiany w kursowaniu Warszawskiego Transportu Publicznego. Mają one pomóc w maksymalnym wykorzystaniu potencjału komunikacyjnego nowych stacji.
Ułatwienia dla pasażerów
Na nowych stacjach po raz pierwszy zastosowano system wspomagania słuchu. Zainstalowane zostały pętle indukcyjne, czyli urządzenia, które łączą się bezpośrednio z aparatami słuchowymi. Komunikaty nadawane na stacjach (w głośnikach) będą równolegle wzmacniane w aparatach. Dzięki temu osoby używające tego typu urządzeń nie będą narażone na szumy, zakłócenia i echa.
Oprócz tradycyjnych udogodnień ułatwiających przemieszczanie się pasażerów, takich jak np. windy czy ruchome schody, na stacji C20 Kondratowicza, w jednym z najdłuższych korytarzy podziemnej kolei zainstalowano ruchome schody. To rozwiązanie jest szczególnie istotne z uwagi na bliskość szpitala i pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się.
Sztuka na ścianach
Charakterystycznym elementem stacji są wykonane z aluminiowych paneli ściany za torami. Metodą sitodruku nałożono na nie grafiki wybitnego artysty – Piotra Młodożeńca. Przedstawiają najbliższe otoczenie danej stacji, czyli na przykład bloki, skrzyżowanie czy drzewa. Do każdej stacji przypisano inne barwy: dla C20 Kondratowicza to kolory żółty, pomarańczowy czy czerwony, dla C21 Bródno – fiolet i granat, a dla C19 Zacisze – zieleń.
Z Bródna na Bemowo
30 czerwca tego roku druga linia metra wydłużyła się o dwie stacje na zachodzie Warszawy: Ulrychów i Bemowo. Z Bródna pasażerowie metra dojadą tam w około 30 min. Do ukończenia drugiej nitki metra brakuje jeszcze ostatniego odcinka. Do realizacji pozostają stacje: Lazurowa, Chrzanów i Karolin, a także stacja techniczno-postojowa.
Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gülermak, otrzyma za zrealizowanie inwestycji 1 397 895 000 zł. Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.
źródło: metro.waw.pl