Scroll Top

BIULETYN KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ NR 175 (Luty)

BKM175

Prenumerata „Biuletynu Komunikacji Miejskiej”

„Biuletyn Komunikacji Miejskiej” jest jedynym na rynku polskim pismem branżowym dot. transportu zbiorowego w miastach, w którym znajdziecie Państwo materiały o różnym poziomie szczegółowości.

Dodatkowych informacji w sprawie prenumeraty „Biuletynu” oraz zakupu numerów archiwalnych udziela: Grażyna Błaszczak, e-mail: g.blaszczak@igkm.pl, tel. 22 848 21 01 wew. 105.

Zamówienia na rok 2024 zbieramy wyłącznie drogą elektroniczną – przez stronę internetową Izby. Po wejściu w link zostaną Państwo przekierowani do formularza zamówienia:

Wciąż wraca pytanie: jak sprawić, aby mieszkańcy obszarów miejskich rezygnowali w podróżach po mieście z samochodów, a wybierali transport publiczny, względnie tzw. mikromobilność? Po pierwsze: oczekują oni dobrej oferty komunikacji miejskiej, na którą składają się przede wszystkim: wysoka częstotliwość usług oraz bliskość przystanków i dogodne położenie punktów przesiadkowych. Na te ostatnie kładą nacisk władze Hamburga, w którym powstają wciąż nowe, dobrze wyposażone punkty przesiadkowe – tzw. centra mobilności. Można w nich np. zostawić bezpiecznie swój rower i skorzystać z komunikacji miejskiej, albo też z systemu car-sharing, z roweru elektrycznego lub e-hulajnogi. Jeszcze innym sposobem jest bilet zintegrowany. Kilka krajów europejskich, takich jak Niemcy, Szwajcaria, Austria i Węgry, zdecydowało się na zachęcanie do korzystania z transportu miejskiego i regionalnego poprzez wprowadzenie zintegrowanej, ogólnokrajowej taryfy, w przypadku tych trzech ostatnich ważnej nawet w transporcie dalekobieżnym.
Dzisiejszy, nowoczesny transport miejski to m.in. autobusy wodorowe. W pierwszym artykule przedstawiliśmy przypadek Wałbrzycha, w którym to postawiono, m.in. ze względu na specyficzne uwarunkowania, na autobusy o takim napędzie. W Lublinie już teraz wykorzystuje się w komunikacji miejskiej, oprócz autobusów elektrycznych i trolejbusów, cztery autobusy wodorowe; powstała też stacja tankowania wodoru. Wiceprezydent Miasta Tomasz Fulara, w wywiadzie dla „BKM” podkreśla, iż Lublin ma pozycję krajowego lidera w dziedzinie elektromobilności.
Przypadek Wałbrzycha jest jeszcze ciekawszy z innego względu: przedsiębiorcy prywatni, dążąc do minimalizacji ryzyka biznesowego, złożyli oferty, które przewyższały możliwości zamawiającego. Uchwałą Rady Miejskiej w Wałbrzychu utworzono zatem spółkę miejską i to jej powierzono zadania w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, licząc na obniżenie kosztów funkcjonowania tego transportu.
Duże znaczenie ma obecnie efektywność energetyczna przedsiębiorstw transportu miejskiego. Referaty na temat rozwiązań przeznaczonych dla komunikacji miejskiej wygłoszono podczas listopadowej Komisji Zasilania w Ustroniu, a zaprezentowane w „Biuletynie” materiały są ich poszerzeniem.
W ostatnich latach doszło do zmniejszenia wypadkowości w transporcie miejskim oraz radykalnego zmniejszenia liczby pasażerów ciężko poszkodowanych. Z analizy takich zdarzeń wynika, że najwięcej osób jest poszkodowanych w wyniku przewróceń. Jak się okazuje, w dużej mierze zjawisko to ma przyczyny zewnętrzne, takie jak wtargnięcia pieszych na jezdnię. Dlatego wymagane są działania edukacyjne o charakterze społecznym.
Praca prowadzącego autobus czy tramwaj nie należy do łatwych. W „Biuletynie” opisano zagrożenia fizyczne i psychiczne związane z zawodem kierowcy. Wskazano różnice w podejściu do życia osób z tzw. pokoleń X i Y. Zaproponowano środki zaradcze, m.in. szkolenia, poprawę nawyków zdrowotnych oraz ubezpieczenia, wszystko po to, aby młodzi czuli się lepiej zmotywowani do pracy w komunikacji miejskiej.

ORGANIZACJA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W POLSCE

REKOMUNALIZACJA ZADAŃ Z ZAKRESU LOKALNEGO TRANSPORTU ZBIOROWEGO NA PRZYKŁADZIE WAŁBRZYCHA
Autor opisuje okoliczności powrotu do realizacji zadań publicznych z zakresu komunikacji miejskiej przez podmiot komunalny. Przedstawia również wałbrzyskie uwarunkowania, które zdecydowały, że po historycznej eksploatacji zarówno tramwajów, jak i trolejbusów, preferowane są obecnie autobusy wodorowe, a nie tradycyjne autobusy elektryczne.

JESTEM PRZEKONANY, ŻE PRZYSZŁOŚĆ KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ JEST UKIERUNKOWANA NA WODÓR
Wywiad z Tomaszem Fularą

TRANSPORT PUBLICZNY W UE

NAJNOWSZE EUROPEJSKIE ROZWIĄZANIA W ZAKRESIE INTEGRACJI TARYFOWEJ
W ostatnich latach w kilku krajach europejskich wprowadzono nowe, ogólnokrajowe taryfy zintegrowane, takie jak Új tarifa na Węgrzech, Deutschlandticket w Niemczech czy Klimaticket w Austrii. Podobne rozwiązanie funkcjonuje również od lat w Szwajcarii. W niniejszym tekście przyjrzymy się tym rozwiązaniom, które – podobnie jak oferty „all inclusive” w turystyce czy subskrypcje Netfiksa – mogą skutecznie budować lojalność użytkowników transportu publicznego.

MIEJSKIE HUBY PRZESIADKOWE A NOWE RODZAJE MOBILNOŚCI NA PRZYKŁADZIE HAMBURGA
W ostatnim czasie w dużych miastach Europy Zachodniej rośnie znaczenie transportu zbiorowego oraz podróży rowerem. Badanie ankietowe przeprowadzone w 2020 r. przez Technische Universität w Hamburgu pokazało, jaki wpływ na rezygnację z jazdy własnym autem po mieście ma odległość pomiędzy miejscem zamieszkania a punktem, w którym można skorzystać z alternatywnych środków transportu. Na atrakcyjność takich hubów mobilności mają również wpływ: rozplanowanie takich miejsc, zainstalowane w nich urządzenia, jak również dobra aplikacja usprawniająca przesiadki.

BEZPIECZEŃSTWO W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ

PROBLEM PRZEWRÓCEŃ PASAŻERÓW JAKO ELEMENT EDUKACJI SPOŁECZNEJ
Koncentrowanie się na bezpieczeństwie pasażerów, postęp technologiczny oraz stale spadająca średnia prędkość komunikacyjna to czynniki prowadzące do zmniejszenia wypadkowości w komunikacji miejskiej. W dłuższej perspektywie czasowej doszło do radykalnego zmniejszenia liczby pasażerów najciężej poszkodowanych w wypadkach. Z analizy zdarzeń wypadkowych wynika, że ilościowo najwięcej osób zostaje poszkodowanych w wyniku przewróceń pasażerów. Jak się okazuje, w dużej mierze jest to zjawisko mające zewnętrzne przyczyny, niezależne od przewoźników. I dlatego wymaga działań edukacyjnych o charakterze społecznym.

EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA PRZEDSIĘBIORSTW TRANSPORTU MIEJSKIEGO

ZASTOSOWANIE ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W MIEJSKICH SIECIACH TRAKCYJNYCH JAKO SPOSÓB NA ZWIĘKSZENIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ PRZEDSIĘBIORSTW KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
Systematyczny wzrost kosztów obsługi transportu miejskiego będzie rezultatem głównie wzrostu kosztów energii dla różnych środków transportu miejskiego Na rynku nie ma obecnie powszechnie dostępnych rozwiązań, które by pozwalały na optymalne wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w transporcie publicznym, zwłaszcza w transporcie zasilanym z miejskich sieci trakcyjnych. W niniejszym artykule przedstawiono rozwiązania opracowane przez Zakład Automatyki i Urządzeń Pomiarowych AREX Sp. z o.o., przeznaczone dla infrastruktury transportu publicznego, w szczególności dla transportu zasilanego z miejskich sieci trakcyjnych.

ZASTOSOWANIE SYSTEMU MAGAZYNOWANIA ENERGII TFPOWERPACK W SIECI TROLEJBUSOWEJ: MINIMALIZACJA STOPNI KONWERSJI MOCY ORAZ BILANSOWANIE DC
Energetyka w Polsce weszła właśnie w czas wielkiej transformacji. Wzrost generowanej mocy z OZE wyznaczył kierunek, w którym będzie się ona rozwijać. Na rynku energii w relatywnie krótkim czasie pojawił się ogromny wolumen energii, który może nie zostać odpowiednio wykorzystany. Magazyny energii stają się nieuchronnie istotnym elementem owej transformacji. Jeszcze parę lat temu były technologiczną ciekawostką, o której mówiło się z dużym dystansem i małą ufnością, a implementacja ich była zwyczajnie niekalkulującą się inwestycją. Spadek cen baterii litowo-jonowych przez ostatnie lata w połączeniu z wykorzystaniem najnowszych zdobyczy technologicznych w zarządzaniu magazynowaniem energii, sprawiają, że inwestycja staje się coraz bardziej opłacalna dla klientów.

SENSUM JAKO SPOSÓB NA WZROST EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ MIEJSKIEGO TRANSPORTU SZYNOWEGO
System SENSUM, zaprezentowany przez spółkę ELESTER podczas obrad Komisji Zasilania IGKM w Ustroniu, w listopadzie 2024 r., stanowi pierwsze wprowadzone na rynek polski dynamiczne rozwiązanie służące optymalizacji jazdy pojazdów szynowych.

TELEMATYKA W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ

DRONY NA STRAŻY ZIELONYCH TOROWISK – NOWOCZESNE PODEJŚCIE DO MONITORINGU MIEJSKIEJ ZIELENI
Zielone przestrzenie w miastach odgrywają kluczową rolę w regulacji mikroklimatu, poprawie jakości powietrza oraz estetyce przestrzeni publicznych. Zielone torowiska, czyli fragmenty torów tramwajowych pokryte zieloną roślinnością, mają dodatkowe zalety – redukują hałas, pochłaniają zanieczyszczenia i ograniczają efekt miejskiej wyspy ciepła. Jednak ich utrzymanie w dobrym stanie wymaga regularnego monitoringu, co w warunkach miejskich może być wyzwaniem. Jak skutecznie ocenić kondycję roślinności, nie zakłócając przy tym ruchu tramwajowego? Odpowiedź przynoszą drony wyposażone w kamery multispektralne.

UNITY – WIELE SYSTEMÓW, JEDNA PLATFORMA
Firma PowerFleet, największy dostawca rozwiązań telematycznych na świecie, jeśli chodzi o obszar komunikacji miejskiej, proponuje oprogramowanie, które pozwala na podpięcie urządzeń telematycznych oraz produktów orbitalnych do jednego oprogramowania o nazwie UNITY.

ZASOBY LUDZKIE W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ

JAK MOTYWOWAĆ MŁODYCH KIEROWCÓW KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ?
Praca prowadzącego autobus czy tramwaj nie należy do łatwych. W poniższym tekście omówione zostały różne aspekty wartości życiowych i zagrożeń w pracy kierowców komunikacji miejskiej. Wskazano w nim różnice w podejściu do życia pokoleń X i Y, podkreślając znaczenie zdrowia oraz pracy. Opisano zagrożenia fizyczne i psychiczne w zawodzie kierowcy, takie jak: wypadki, stres, monotonność oraz siedzący tryb życia. Zaproponowano środki zaradcze, m.in. szkolenia, poprawę nawyków zdrowotnych oraz ubezpieczenia – wszystko po to, aby młodzi czuli się lepiej zmotywowani do pracy w komunikacji miejskiej.

INFORMACJE IZBY

KOMISJA ZASILANIA IGKM, USTROŃ

Ustawienia prywatności
Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej szanuje prawo użytkowników do prywatności.
Gromadzone, w dziennikach logów, dane są wykorzystywane do:
1. utrzymania sesji Użytkownika (po zalogowaniu),
2. celów statystycznych.
Zebrane dane nie są udostępniane osobom trzecim.