Prenumerata „Biuletynu Komunikacji Miejskiej”
„Biuletyn Komunikacji Miejskiej” jest jedynym na rynku polskim pismem branżowym dot. transportu zbiorowego w miastach, w którym znajdziecie Państwo materiały o różnym poziomie szczegółowości.
Dodatkowych informacji w sprawie prenumeraty „Biuletynu” oraz zakupu numerów archiwalnych udziela: Grażyna Błaszczak, e-mail: g.blaszczak@igkm.pl, tel. 22 848 21 01 wew. 105.
Zamówienia na rok 2025 zbieramy wyłącznie drogą elektroniczną – przez stronę internetową Izby. Po wejściu w link zostaną Państwo przekierowani do formularza zamówienia:
Tematyka nowoczesnych technologii autobusowych zdominowała tegoroczną Konferencję Techniczną IGKM w Kielcach, która jak zwykle była połączona z Targami TRANSEXPO. Mówiąc o pojazdach zeroemisyjnych, mamy zwykle na myśli pojazdy elektryczne, w tym wodorowe oraz trolejbusy. W związku z toczącymi się pracami nad ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych podczas Konferencji zastanawiano się również nad możliwościami wykorzystania biometanu jako paliwa autobusowego.
Premiery TRANSEXPO stanowią potwierdzenie ogromnego postępu technologicznego, jaki się dokonał w autobusach miejskich. I tak np. nagrodzony medalem przegubowy autobus wodorowy Solaris Urbino 18 hydrogen wykorzystuje zaawansowaną technologię ogniw paliwowych. Nie przesądza to jednak o przewadze wodorowców nad elektrykami. Nie wiadomo jeszcze, która z tych technologii okaże się w przyszłości bardziej popularna. Autobusy wodorowe mają swoje niewątpliwe atuty, ale koszt pozyskiwania tego paliwa jest wciąż wysoki. W „Biuletynie”, oprócz opisu Konferencji i produktów, które otrzymały medale i wyróżnienia targowe, zamieszczono dwa artykuły, w których zebrano informacje o kierunkach rozwoju biogazu jako kluczowego w przyszłości paliwa transportowego w krajach UE.
O tematach wspólnych dla komunikacji miejskiej i regionalnej, które mogą się uzupełniać i blisko współpracować ze sobą, w wywiadzie dla „Biuletynu” opowiedziała Beata Juralewicz – Prezes PKS w Nysie, nowego członka IGKM.
Zamieściliśmy również dwa materiały będące poszerzeniem wystąpień z Komisji Ekonomicznej i Komisji Zarządów w Kazimierzu Dolnym. W artykule z Krakowa poddano analizie zmiany w systemach zatrudniania i wynagradzania pracowników w MPK Kraków w latach 2022-2024 w reakcji na dynamiczne zmiany w otoczeniu spółki, takie jak konkurencja czy oczekiwania młodych pracowników. W drugim artykule, który otrzymaliśmy z MPK w Lublinie, autorka opisała zalety i wady występowania gminy w roli inwestora nabywającego aktywa przeznaczone do użytku przez spółkę komunalną – operatora komunikacji miejskiej.
W następnym artykule opisano niekorzystne zjawisko prądów błądzących. Ujawniło się ono ok. 100 lat temu w trakcji elektrycznej zelektryfikowanej prądem stałym, wpływając na powstawanie defektów podziemnych konstrukcji metalowych – charakterystycznych perforacji powłok metalowych.
Autor kolejnego materiału (profesjonalnie związany z transportem aglomeracyjnym) przygląda się okiem turysty organizacji i funkcjonowaniu transportu zbiorowego w górzystym regionie niemieckiego Harzu.
Wdrażanie automatyzacji w miejskim transporcie publicznym stwarza szerokie możliwości optymalizacji planowania tras i rozkładów jazdy. Wszystkie kluczowe zadania mają swój początek w zajezdni, a jak się okazuje, narzędzia umożliwiające automatyzację procesów zajezdniowych są już na wyciągnięcie ręki.
WOKÓŁ KONFERENCJI TECHNICZNEJ IGKM I TARGÓW TRANSEXPO
KONFERENCJA TECHNICZNA IGKM W KIELCACH
Od wielu lat do najważniejszych wydarzeń w naszym środowisku należą Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TRANSEXPO w Kielcach oraz poprzedzająca je Konferencja Techniczna IGKM. Poniższy artykuł zawiera omówienie programu Konferencji oraz treści zorganizowanego w jej ramach warsztatu nt. komfortu pasażera komunikacji miejskiej.
MEDALE I WYRÓŻNIENIA PRZYZNANE PODCZAS XVII MIĘDZYNARODOWYCH TARGÓW TRANSPORTU ZBIOROWEGO TRANSEXPO
Każde targi branżowe są okazją do prezentacji nowoczesnych technologii, nowatorskich wyrobów i prezentacji przełomowych technologii. Nie inaczej było w Kielcach, gdzie podczas kolejnej edycji Targów TRANSEXPO zorganizowano konkurs, którego celem było wyróżnienie i promocja najlepszych wyrobów, innowacyjnych rozwiązań technicznych i nowoczesnych technologii stosowanych w systemach komunikacji autobusowej. Komisja Konkursowa bierze zawsze pod uwagę nowoczesność i innowacyjność rozwiązań konstrukcyjnych i zastosowanych technologii, proekologiczność rozwiązań, w tym poziom oddziaływania na środowisko naturalne, wysoką jakość wyrobu, koszty użytkowania wyrobu oraz oszczędności wynikające z jego zastosowania, a także uzyskane atesty i certyfikaty.
KOMFORT W AUTOBUSACH MIEJSKICH W OSLO
Mieszkający od blisko dwóch lat w stolicy Norwegii pracownik Ambasady RP, miłośnik komunikacji miejskiej, dzieli się wrażeniami z korzystania ze stołecznych autobusów… tak jak w piosence sprzed lat – czerwonych, co odróżnia je od pomalowanych na jasnozielono autobusów podmiejskich i niebieskich tramwajów. Drugi autor – pracownik IGKM również osobiście wielokrotnie korzystał z komunikacji miejskiej w Oslo. Analiza komfortu pasażerów autobusów w stolicy Norwegii stała się kanwą warsztatów zorganizowanych podczas Konferencji Technicznej w Kielcach.
PALIWA ALTERNATYWNE W TRANSPORCIE PUBLICZNYM
CZY BIOGAZ MOŻE STAĆ SIĘ ATRAKCYJNYM PALIWEM W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ?
Wydarzenia na Ukrainie z 2022 r. w istotny sposób zmieniły perspektywę patrzenia w Europie na kwestię paliw. Dążenie do ochrony środowiska dopełniono dążeniem do nienależności energetycznej krajów Unii Europejskiej oraz wzmocnieniem kluczowych gałęzi, w tym rolnictwa. Nowa strategia ma oczywiście duży wpływ na cały sektor transportu – w tym na komunikację miejską. Niestety, w Polsce wiedza na temat unijnych planów w tym zakresie jest niewystarczająca. Wręcz przeciwnie – używanie pojęcia „Zielony Ład” do partykularnych, krótkofalowych gier politycznych oraz dezinformacja spowodowały wiele zamętu.
W artykule zebrano informacje o kierunkach rozwoju biogazu jako kluczowego w przyszłości paliwa w gospodarce krajów UE, uwzględniając również jego potencjalną rolę w transporcie. Wykorzystano przy tym materiały z II Forum Polskiej Organizacji Biometanu, które odbyło się w Warszawie, we wrześniu 2024 r.
CZY ETS2 ZMIENI NASZE PODEJŚCIE DO WODORU JAKO PALIWA?
Odnotowany spadek emisji CO2 do atmosfery, spowodowany wdrożeniem unijnego systemu limitów i handlu emisjami – ETS, skłonił Parlament Europejski i Radę UE do objęcia nim także emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu drogowego – tzw. ETS2. Autor poniższych rozważań zastanawia się, które z tzw. alternatywnych źródeł energii w perspektywie czasu ma największą przyszłość: energia elektryczna zmagazynowana w baterii trakcyjnej, biometan czy też wodór. Jest to jeden z głosów nt. sposobów osiągnięcia neutralności klimatycznej w komunikacji miejskiej, a równolegle w obliczu wyczerpywania się złóż ropy i gazu.
TRANSPORT PUBLICZNY W POLSCE
CORAZ WIĘCEJ TEMATÓW WSPÓLNYCH DLA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ I REGIONALNEJ
Rozmowa z dr inż. Beatą Juralewicz, Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Nysie Sp. z o.o., Przewodniczącą Rady Stowarzyszenia Operatorów Publicznego Transportu Zbiorowego Polski PKS
UWARUNKOWANIA FUNKCJONOWANIA PRZEDSIĘBIORSTW KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
ZMIANY W SYSTEMACH ZATRUDNIANIA I WYNAGRADZANIA PROWADZĄCYCH POJAZDY ORAZ PRACOWNIKÓW STACJI
OBSŁUGI W KRAKOWSKIM MPK
W niniejszym artykule zostaną poddane analizie zmiany w systemach zatrudniania i wynagradzania pracowników w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym Spółka Akcyjna w Krakowie (dalej MPK, Spółka) w latach 2022-2024. Poniżej scharakteryzowano czynniki otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego organizacji oddziałujące na przyjęcie określonych rozwiązań w zakresie zarządzania kapitałem społecznym oraz omówiono wdrożenie nowych rozwiązań w obszarze pozyskania pracowników i utrzymania kadry. Artykuł kończą konkluzje wskazujące na dalsze kształtowanie strategii Spółki w tym zakresie.
ROZLICZANIE PROJEKTÓW INWESTYCYJNYCH ORAZ ROZLICZENIE MIĘDZY GMINĄ A SPÓŁKĄ PRZY PRZEJMOWANIU MAJĄTKU
Autorka opisuje zalety i wady występowania gminy w roli inwestora nabywającego aktywa przeznaczone do użytku przez spółkę komunalną – operatora komunikacji miejskiej, poruszając takie zagadnienia, jak sposoby przekazania majątku do użytkowania operatorowi, a także wpływ sposobu przekazania majątku na bilans spółki operatorskiej. Tekst jest rozszerzeniem prezentacji pokazanej przez autorkę podczas Komisji Ekonomicznej i Komisji Zarządów w Kazimierzu Dolnym.
TECHNIKA W TRANSPORCIE
ZJAWISKO PRĄDÓW BŁĄDZĄCYCH W PRZYPADKU TOROWISKA NIEZABUDOWANEGO
Podczas ostatniego posiedzenia Komisji Torowej IGKM w Warszawie w czerwcu 2024 r. wiele uwagi poświęcono zagadnieniu prądów błądzących. Zarządcy infrastruktury torowej i dostawcy technologii budowy torowisk uznali, że warto wracać do tego tematu i poprosili autora artykułu – znanego w środowisku pracownika Instytutu Elektrotechniki w Warszawie, zajmującego się od lat tym zagadnieniem o przygotowanie opracowania, wyjaśniającego zjawisko prądów błądzących, m.in. prezentującego metody pomiaru upływu prądu. Artykuł jest odpowiedzią na te potrzeby.
TRANSPORT PUBLICZNY W UE
ORGANIZACJA TRANSPORTU ZBIOROWEGO W POWIECIE HARZ, W KRAJU ZWIĄZKOWYM SAKSONIA-ANHALT
Użytkownicy transportu publicznego, realizując swoje codzienne podróże do miejsc pracy i nauki, są z reguły przyzwyczajeni do przyjętych rozwiązań komunikacyjnych i traktują je rutynowo. Nieco inaczej jest podczas wyjazdów turystycznych, kiedy to zwykle uważniej przyglądamy się rzeczywistości, także tej transportowej. W artykule przedstawiono spojrzenie, okiem turysty, na organizację i funkcjonowanie transportu zbiorowego w regionie górskim Harzu.
NOWOCZESNE TECHNOLOGIE INFORMACYJNE
AUTOMATYCZNA ZAJEZDNIA – MELODIA PRZYSZŁOŚCI CZY RZECZYWISTOŚĆ?
W miarę jak miasta na całym świecie dążą do zwiększenia efektywności transportu publicznego, kluczowym narzędziem staje się automatyzacja. Jej wdrażanie w transporcie publicznym stwarza szerokie możliwości optymalizacji takich procesów, jak np. planowanie tras i rozkładów jazdy. W Niemczech funkcjonuje już np. w pełni automatyczna zajezdnia autobusowa. Okazuje się, że narzędzia umożliwiające usprawnienie niemal każdej zajezdni są już na wyciągnięcie ręki.
INFORMACJE IZBY
POSTULATY IGKM DOT. ZMIAN W ROZPORZĄDZENIU W SPRAWIE BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
Uregulowanie problemu zaplecza sanitarno-socjalnego dla prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej w rozporządzeniu w sprawie BHP oraz ustawie o PTZ pozostaje wciąż bardzo ważną kwestią dla IGKM. 22 października 2024 r. Dorota Kacprzyk, Prezes Izby zwróciła się do Renaty Rychter, Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwo Infrastruktury z postulatami w zakresie zmian w rozporządzeniu z dnia 16 grudnia 2021 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 125). Poniżej przedstawiamy te postulaty.
KOMISJA EKONOMICZNA ORAZ KOMISJA ZARZĄDÓW TRANSPORTU IGKM W KAZIMIERZU DOLNYM