Scroll Top

Miliony na tramwaje: wyniki konkursu z KPO

Najnowszy tramwaj typu SWING Pesa z 2023 r_ (002)

Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) rozstrzygnęło konkurs na dofinansowanie do zakupu taboru tramwajowego ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO). W konkursie wpłynęło 12 wniosków, z których 4 zakwalifikowano do dofinansowania, a 5 kolejnych znalazło się na liście rezerwowej. Trzy wnioski nie spełniły kryteriów wyboru i nie podlegały ocenie.

Lista ocenionych przedsięwzięć w ramach zakończonego konkursu nr KPOD.10.02.IW.02-001/24 dla komponentu „E Zielona, inteligentna mobilność” – Inwestycja: E1.2.1 Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje) z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności uzyskała akceptację Instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji (IOI).

Kto mógł uzyskać wsparcie

O środki na zakup nowego taboru tramwajowego mogli się starać organizatorzy oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego.

Wyniki konkursu

Liczbę punktów umożliwiającą zakwalifikowanie do wsparcia otrzymały 4 z 12 zgłoszonych przedsięwzięć:

  • Miasto Bydgoszcz (43 887 642,28 zł) – zakup 6 tramwajów Swing Pesy;
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu (202 987 447,60 zł) – refinansowanie zakupu 27 Moderusów Gamma oraz 7 nowych Twistów z Pesy;
  • MPK Poznań Sp. z o.o. (215 686 740,89 zł) – dofinansowanie zakupu 30 nowych tramwajów Moderus Gamma;
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie (127 931 256,00 zł) – zakup 18 tramwajów Lajkonik II Stadlera.

5 kolejnych wniosków, złożonych przez Tramwaje Szczecińskie, MZK Toruń, Olsztyn, MPK Łódź oraz Tramwaje Śląskie,  otrzymało oceny pozytywne – na ten moment nie zostały jednak zakwalifikowane do objęcia wsparciem ze względu na przekroczenie wskaźnika liczby pojazdów (określonego zaledwie na 88 sztuk w skali całego kraju). Ocenie nie podlegały wnioski Tramwajów Warszawskich, Gdańskich Autobusów i Tramwajów oraz Częstochowy.

Szczegółowe wyniki naboru są dostępne w liście ocenionych przedsięwzięć.

Sporo środków pozostało w puli

Łączna wartość wsparcia wyniesie 590 493 086 zł, natomiast budżet programu wynosił 866 mln złotych. Jak podkreśla CUPT, reszta środków nie została rozdysponowana z powodu przekroczenia wskaźnika liczby zakupionych tramwajów dzięki środkom z KPO. Do rozdysponowania pozostało więc ponad 276 mln złotych. Pięć projektów z listy rezerwowej ubiega się o dofinansowanie w kwocie 585,476 mln złotych i dotyczy dofinansowania do zakupu łącznie 68 tramwajów.

źródło: CUPT

Ustawienia prywatności
Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej szanuje prawo użytkowników do prywatności.
Gromadzone, w dziennikach logów, dane są wykorzystywane do:
1. utrzymania sesji Użytkownika (po zalogowaniu),
2. celów statystycznych.
Zebrane dane nie są udostępniane osobom trzecim.