W dniach 18-19 kwietnia 2024 r. w Nysie odbyło się kolejne posiedzenie Komisji Ruchu i Systemów Elektronicznych IGKM. Współorganizatorem spotkania był miejscowy Miejski Zakład Komunikacji. Tematami wiodącymi były zaś kwestie strategii dyspozytorskich związanych z niedoborami zasobów przewozowych oraz metody i algorytmy liczenia pasażerów w komunikacji miejskiej.
Komunikacja publiczna w Nysie obchodzi w tym roku jubileusz siedemdziesięciolecia. Powołana do życia już w 1954 r., należy do najstarszych w grupie miast średniej i mniejszej wielkości. Pomimo modernizacji taboru w pierwszej dekadzie tego wieku, narastające problemy demograficzno-ekonomiczne przyczyniły się w ostatnim czasie do trudnej sytuacji spółki, której groziła upadłość. Dzięki śmiałym decyzjom prowadzącym do przekształcenia przewozów komunikacji miejskiej w przewozy gminne udało się pozyskać dofinansowanie zewnętrzne i stworzyć dość efektywny model siatki połączeń, w którym prawie wszystkie linie mają charakter podmiejski. Jedyną linią komunikacji miejskiej w Nysie pozostaje śródmiejska linia E, na której eksploatowany jest tabor elektryczny zakupiony z dofinansowaniem unijnym.
W pierwszym bloku tematycznym omawiano strategie dyspozytorskie. Tomasz Gucze – reprezentujący stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego pokazał balansowanie zadaniami przez organizatora w sytuacji kryzysowej z wykorzystaniem różnych rodzajów środków transportu zbiorowego, np. autobusów „ściągniętych” z linii, aby obsługiwały awaryjnie uruchomione połączenie za niekursujące metro. Bardzo rozbudowane są również procedury postępowania w dużej firmie, jaką jest MPK w Krakowie, która szczyci się krótkim czasem reakcji na zaburzenia w kursowaniu pojazdów. Zupełnie inaczej wyglądają takie procedury w MPK Łomża, gdzie kluczem do sukcesu jest sprawne zarządzanie prowadzącymi pojazdy.
W drugim dniu obrad tematem kolejnego panelu było zagadnienie zliczania pasażerów, zaprezentowane na przykładach z Bydgoszczy, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Krakowa, Warszawy i Zielonej Góry. Zwrócono uwagę na potrzebę ujednolicania metodologii liczenia i interpretacji wyników, tak aby dane publikowane w izbowym roczniku „Komunikacja Miejska w Liczbach” były w pełni porównywalne.
We wnioskach końcowych zawarto postulat o zaprezentowanie praktyki stosowania nowych przepisów związanych z możliwością wydania zaświadczeń na obsługę całej sieci komunikacyjnej, a nie tylko poszczególnych linii komunikacyjnych. Podczas dyskusji ustalono, że prekursorem tych nowych rozwiązań jest Gdynia.
Fot. Magdalena Cendrowska