W dniach 9-10 maja br. w Sopocie odbył się XXXIX Krajowy Zjazd Komunikacji Miejskiej – najważniejsze wydarzenie konferencyjne dla branży zorganizowane przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej we współpracy z: Przedsiębiorstwem Komunikacji Autobusowej Sp. z o.o. w Gdyni, Przedsiębiorstwem Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Gdyni, Przedsiębiorstwem Komunikacji Trolejbusowej Sp. z o.o. w Gdyni oraz Gdańskimi Autobusami i Tramwajami Sp. z o.o. W obradach Zjazdu uczestniczyło ok. 240 osób.
Pierwszy dzień Zjazdu został wypełniony przez zróżnicowany program konferencji. W pierwszej części politykę taborową GAiT przedstawił Maciej Lisicki, prezes tego przedsiębiorstwa, a innowacje w gdyńskich spółkach przewozowych komunikacji miejskiej – Lech Żurek, Prezes PKA Spółka z o.o. w Gdyni
W bloku I zatytułowanym: „Czy i jak zdefiniować na nowo definicje w ustawie PTZ związane z transportem miejskim? Czy komunikacja miejska, czy komunikacja do 50 km?” można było wysłuchać następujących wystąpień:
- Wprowadzenie: Marcin Żabicki – Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej;
- Analiza problemu z punktu widzenia organizatora – Hubert Kołodziejski, Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni;
- Analiza problemu z punktu widzenia dużego operatora – Krzysztof Dostatni, MPK Poznań Sp. z o.o.;
- Analiza problemu z punktu widzenia małego operatora – Joanna Kaczmarska, Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w Żaganiu;
- Podsumowanie: prof. Olgierd Wyszomirski – Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni;
- Analiza prawna: Marcin Maciocha – MDS Kancelaria Radców Prawnych Marcin Maciocha.
W bloku II dot. finansowania transportu publicznego w perspektywie budżetowej 2021-2027 oraz w dalszej perspektywie uczestnicy Zjazdu obejrzeli prezentacje przedstawione kolejno przez: przedstawiciela ministerstwa, instytucji państwowej oraz niezależnego doradcy w zakresie polityki transportowej:
- Możliwości wykorzystania KPO w komunikacji miejskiej – Adrian Mazur – Departament Strategii Transportu w Ministerstwie Infrastruktury;
- Wsparcie inwestycji w komunikacji miejskiej – Joanna Świderska – Centrum Unijnych Projektów Transportowych;
- Wsparcie inwestycji w komunikacji miejskiej – Michał Wolański – Wolański sp. z o.o.
W III bloku obecni na sali zapoznali się z dwoma prezentacjami:
- Aktualne trendy w infrastrukturze ładowania autobusów miejskich – Oskar Górski, Ekoenergetyka Polska S.A.
- Rozwiązania w zakresie prewencji narkotykowej oraz alkoholowej na przykładzie najnowszych technik pomiarowych – Michał Motyka, Dräger Polska Sp. z o.o.
W drugim dniu odbyły się wycieczki techniczne. Uczestniczący w nich zostali podzieleni na dwie grupy. Jedni mogli zobaczyć infrastrukturę spółek gdyńskich, czyli zajezdnię PKT, w której obejrzeli zadaszenie stanowisk postojowych trolejbusów pokryte w całości panelami fotowoltaicznymi, jak również dwie pętle PKA wyposażone w ładowarki baterii autobusów elektrycznych (jedna w ładowarki plug-in, druga w ładowarki pantografowe). Po zakończeniu wizyty technicznej ta grupa uczestników udała się do Muzeum Emigracji w Gdyni. Druga grupa odbyła wizytę w bazie GAiT w Gdańsku, gdzie miała możliwość zobaczyć stacje ładowania autobusów elektrycznych i stację transformatorową oraz przejechać się autobusem wodorowym NesoBus, po czym zwiedziła z przewodnikiem Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku.
Fot. Kajetan Pacanowski/PKA Gdynia