Prenumerata „Biuletynu Komunikacji Miejskiej”
„Biuletyn Komunikacji Miejskiej” jest jedynym na rynku polskim pismem branżowym dot. transportu zbiorowego w miastach, w którym znajdziecie Państwo materiały o różnym poziomie szczegółowości.
Dodatkowych informacji w sprawie prenumeraty „Biuletynu” oraz zakupu numerów archiwalnych udziela: Grażyna Błaszczak, e-mail: g.blaszczak@igkm.pl, tel. 22 848 21 01 wew. 105.
Zamówienia na rok 2024 zbieramy wyłącznie drogą elektroniczną – przez stronę internetową Izby. Po wejściu w link zostaną Państwo przekierowani do formularza zamówienia:
Autorzy opublikowanego w tym numerze „Biuletynu” artykułu dotyczącego podniesienia atrakcyjności transportu zbiorowego w miastach twierdzą, że mimo starań organizatorów i operatorów tego transportu wciąż nie widać, aby usługi komunikacji miejskiej skutecznie konkurowałyby z przemieszczeniami samochodami osobowymi. Pytają zatem, co powoduje, że mieszkaniec miasta decyduje się na zakup pierwszego czy też kolejnego auta i wybiera transport indywidualny. Jak odwrócić ten trend? Niskopodłogowy tabor, jego czystość czy punktualność usług – to już standard w komunikacji miejskiej i niewiele się da zrobić w tym obszarze. Stawiają zatem na wykorzystanie pozytywnych doświadczeń i odczuć użytkowników samochodów osobowych, mając nadzieję na zwiększenie ich roli także w miejskim transporcie zbiorowym.
Czy do takich pozytywnych doznań można zaliczyć świadomość podróżowania ekologicznym transportem? Prawdopodobnie tak – tego typu „miękkie” czynniki wraz ze wzrostem poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego będą miały coraz większe znaczenie, również w polskim społeczeństwie. Tymczasem daje się zauważyć w tej kwestii pewien rozdźwięk pomiędzy teoretykami a praktykami. Mirosław Czerliński, reprezentant tych pierwszych pisze, iż zważywszy na stawiane przed transportem miejskim wymagania unijne, troskę o spowolnienie tempa zmian klimatu, zwiększanie odporności na kryzysy związane z dostępnością i ceną paliw, możliwości dofinansowania wymiany taboru oraz rozwój technologii, tabor zeroemisyjny powinien być naturalnym kierunkiem wymiany floty autobusowej. Odmiennego zdania jest Piotr Rachwalski, przedstawiciel operatorów z mniejszych miast, który mówi w wywiadzie udzielonym redakcji „BKM”, iż elektromobilność czy zeroemisyjność powinno się najpierw wprowadzać i rozwijać w sektorze prywatnym. Twierdzi on, że jeszcze nie jesteśmy na tym etapie – pomimo różnego rodzaju programów nadal bardziej opłaca się kupić autobus z silnikiem spalinowym, nawet bez żadnych dopłat, niż autobus elektryczny z dopłatą w wysokości 80%. Eksploatacja autobusów elektrycznych wiąże się bowiem ze zwiększeniem kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa, z zapewnieniem odpowiedniej infrastruktury doładowywania w zajezdniach oraz na mieście i innymi czynnikami. Jeszcze wyższe są koszty wdrażania autobusów wodorowych.
Nieco inny punkt widzenia ma Rafał Grzegorzewski z Bydgoszczy, który w bardzo interesującym wywiadzie wskazuje na pilną potrzebę modernizacji infrastruktury w postaci wyznaczania buspasów i przyznawania priorytetów dla transportu publicznego. Jego zdaniem tylko skrócenie czasów przejazdu transportem miejskim jest w stanie przekonać mieszkańców miast do zmiany dotychczasowych zachowań komunikacyjnych, w których preferowany jest samochód osobowy.
Tematy dotyczące aspektów technicznych, które znalazły się w drugim rozdziale, zostały omówione podczas grudniowej Komisji Taboru Autobusowego IGKM w Łodzi. Są to, oprócz wspomnianych wcześniej różnych rodzajów napędów, lokalne narzędzia aplikacyjne, takie jak elektroniczna karta drogowa czy aplikacja do zgłaszania usterek i awarii, które wraz z przyspieszającym rozwojem technologicznym staną się codziennym narzędziem pracy w naszej branży.
ORGANIZACJA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W POLSCE
RELACJE MIĘDZY OPERATOREM A ORGANIZATOREM KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
Wywiad z Rafałem Grzegorzewskim, Z-cą Dyrektora ds. Transportu Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy
EFEKTYWNE WDRAŻANIE ZEROEMISYJNEGO TRANSPORTU ZBIOROWEGO W POLSKICH MIASTACH
W ramach Analizy rozwoju zeroemisyjnego, zbiorowego transportu drogowego w Polsce (autobusy, trolejbusy, tramwaje), wykonanej w II połowie 2023 r. przez firmę Wolański sp. z o.o., na zlecenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska, przyjrzano się uwarunkowaniom i doświadczeniom z wdrażania taboru zeroemisyjnego w polskich miastach. Przeprowadzono m.in. wywiady z operatorami transportu publicznego, badania literaturowe, 5 studiów przypadku na bazie polskich miast i jednego niemieckiego, zbudowano bazę danych o zeroemisyjnym transporcie w Polsce, model ekonomiczno-finansowy transportu zeroemisyjnego oraz opracowano wielokryterialną prognozę jego rozwoju w Polsce. Przygotowanie raportu końcowego poprzedził warsztat rekomendacyjny, na którym specjaliści i naukowcy z branży dyskutowali nad proponowanymi rozwiązaniami.
TECHNIKA W TRANSPORCIE AUTOBUSOWYM
EFEKTYWNE ZARZĄDZANIE ZUŻYCIEM ENERGII W AUTOBUSACH ELEKTRYCZNYCH Z PANTOGRAFEM
Eksploatacja autobusów elektrycznych wiąże się z zapewnieniem odpowiedniej infrastruktury doładowywania, zarówno na terenie zajezdni, jak i w mieście. Istotnym czynnikiem jest też odpowiedni dobór mocy ładowarek, ponieważ będzie to miało wpływ na czas ładowania pojazdów, jak i na koszt stały przesyłu energii.
OPTYMALIZACJA UKŁADÓW NAPĘDOWYCH W AUTOBUSACH KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
Wszystkie przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej życzą sobie nawzajem jak najwyższych dotacji na zakup nowego taboru. Niestety, wysokość dotacji to nie jedyny czynnik opisujący dobry projekt, w którym warto wystartować. Najlepiej obrazuje to opisany poniżej przykład głośnego niegdyś programu taborowego Gazela, po który sięgnęło MPK w Częstochowie. Początkowy sukces obrócił się w totalną porażkę, gdy wszystkie autobusy wycofano z ruchu, by ostatecznie – po wdrożeniu działania optymalizacyjnego – znaleźć szczęśliwy finał. W artykule opisano poszczególne etapy tej historii.
KinG LonG SmartCity PEV9 – NOWA MARKA ELEKTROBUSÓW NA POLSKIM RYNKU
Podczas grudniowej Komisji Taboru Autobusowego IGKM w Łodzi miała miejsce ogólnopolska premiera autobusu King Long SmartCity PEV9. Uczestnicy Komisji mieli okazję przejechać się tym pojazdem. Po liczbie chętnych do przejażdżki można wnioskować, że autobusy elektryczne w tym rozmiarze (midi) będą cieszyły się dużym zainteresowaniem operatorów komunikacji miejskiej w Polsce.
ELEKTROMOBILNOŚĆ W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ – JAK EFEKTYWNIE PLANOWAĆ ROZWÓJ?
Elektromobilność to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi światowej gospodarki. Wszystko za sprawą wzmożonego popytu na pojazdy elektryczne, które nie emitują dwutlenku węgla podczas jazdy. Dotyczy to zarówno samochodów osobowych, ciężarowych, jak i pojazdów komunikacji miejskiej. Coraz więcej metropolii decyduje się na zakup autobusów elektrycznych ze względu na ich bezemisyjność, ale także niskie koszty eksploatacji. Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest również ograniczenie hałasu, co znacznie poprawia komfort życia mieszkańców. Co w takim razie blokuje rozwój elektromobilności w Polsce i jak temu zaradzić?
NOWOCZESNE ROZWIĄZANIA W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
WDROŻENIE ELEKTRONICZNEJ KARTY DROGOWEJ W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
Mobilna aplikacja kierowcy RMS 2.0 zastąpiła w przedsiębiorstwie komunikacji miejskiej w Katowicach papierową kartę drogową. Zintegrowana z systemem dyspozytorskim przedsiębiorstwa zapewnia kierowcom dostęp do rozkładów jazdy w czasie rzeczywistym, ręczną korektę godzin przyjazdów związaną z opóźnieniem, czy korektę tras z przyczyn niezależnych od kierowcy. Aplikacja działa w obie strony – interaktywny czat umożliwia błyskawiczną komunikację między kierowcami a dyspozytorami. Oznacza to szybką reakcję na zdarzenia i sprawy operacyjne. Elektroniczna karta drogowa posiada również innowacyjną funkcję wspierającą szybkie rozliczenie czasu pracy. W późniejszym terminie nastąpi wdrożenie dodatkowych funkcjonalności.
APLIKACJA SNAPCHECK PRZYKŁADEM ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO W TRANSPORCIE PUBLICZNYM
W czasach, kiedy w publicznym dyskursie coraz więcej mówi się o wpływie sztucznej inteligencji na różne dziedziny życia, stopniowej cyfryzacji podlegają coraz to kolejne obszary działalności. Tym bardziej zrozumiałe jest, że nasza branża szybko zaczyna wykorzystywać różne narządzia aplikacyjne, które pozwalają na optymalizowanie procesów w przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej. Na Komisji Taboru Autobusowego IGKM, w grudniu 2023 r., zaprezentowano aplikację SNAPCHECK, która wspomaga procedury wykonywania obsług codziennych taboru i może jednocześnie wspomagać komunikację kierowcy z dyspozytorem/zapleczem przy likwidowaniu awarii i innych zdarzeń krytycznych.
ROZWAŻANIA O TRANSPORCIE PUBLICZNYM
SPOJRZENIE NA KOMUNIKACJĘ MIEJSKĄ OKIEM MENEDŻERA
Z Piotrem Rachwalskim – Prezesem Zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej Sp. z o.o. w Świerklańcu rozmawia Marcin Żabicki
W KIERUNKU ATRAKCYJNEGO TRANSPORTU ZBIOROWEGO – OD ZMIANY LOKALIZACJI DO POZYTYWNYCH DOZNAŃ I EMOCJI
Podróże w mieście, jak przekonują autorzy artykułu, to nie tylko czas przejazdu, ale także przyjazność i atrakcyjności warunków, w których podróż jest realizowana. Zdają sobie sprawę z tego producenci samochodów osobowych, w których znacząco wzbogacono wyposażenie wnętrza, a przemieszczanie się nimi w wielu przypadkach wiąże się z pozytywnymi doznaniami emocjonalnymi. Tego nie ma w takim stopniu w transporcie zbiorowym – do poróżowania zachęcają wprawdzie tabor niskopodłogowy, informacja w czasie rzeczywistym oraz aplikacje do planowania podróży i zakupów biletów, ale – jak argumentują autorzy – w konkurencji z przemieszczeniami realizowanymi samochodami osobowymi konieczne jest pójście dalej, zapewnienie pozytywnych doznań, poczucia dobrze spędzonego czasu podczas przejazdu oraz wykreowanie tym samym mody na korzystanie z transportu zbiorowego.
INFRASTRUKTURA TRANSPORTU MIEJSKIEGO
KOMPLEKSOWA OFERTA FIRMY SIKA DLA NOWOCZESNEGO ZAPLECZA TECHNICZNEGO W PRZEDSIĘBIORSTWACH TRANSPORTU MIEJSKIEGO
Konieczność ograniczenia emisji dwutlenku węgla dotyczy nie tylko środków transportu miejskiego, ale również infrastruktury budowlanej związanej z budową oraz remontami zaplecza technicznego do obsługi pojazdów będących w dyspozycji operatorów komunikacji miejskiej. Większość problemów budownictwa można rozwiązać, stosując umiejętnie nowoczesne technologie oraz zrównoważone materiały. Artykuł jest rozwinięciem referatu wygłoszonego przez autora podczas październikowej Konferencji Technicznej IGKM w Luboniu nt. infrastruktury w zajezdniach operatorów transportu publicznego, pierwszej konferencji zajmującej się szczegółowo tą tematyką, która w tym roku będzie miała swoją kolejną edycję.
OBSŁUGA PASAŻERÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI
PIES ASYSTUJĄCY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
Podczas ubiegłorocznego ogólnopolskiego konkursu kierowców IGKM partnerem finałowej scenki konkursowej była poznańska Fundacja Labrador Pies Przewodnik specjalizująca się w szkoleniu oraz nieodpłatnym przekazywaniu psów asystujących osobom z niepełnosprawnościami. Specjalistycznie wyszkolone psy na co dzień pomagają nie tylko osobom niewidomym. Zapoznanie się przez kierowcę autobusu miejskiego z przepisami, na podstawie których pies asystujący może podróżować ze swoim opiekunem z niepełnosprawnością bez smyczy czy kagańca jest istotnym czynnikiem usprawnienia obsługi pasażerów ze szczególnymi potrzebami. Obecność psa asystującego przy osobie nieposiadającej widocznych oznak niepełnosprawności nie powinna powodować zdziwienia kierowcy, który zawsze może sprawdzić zgodnie z obowiązującymi procedurami, czy konkretny pies posiada status psa asystującego. Rozwiązanie sytuacji trudnej, np. w interakcji z innymi pasażerami nieakceptującymi obecności bez kagańca, nigdy nie może prowadzić do wyproszenia osoby z niepełnosprawnością z pojazdu.
Autorka artykułu opisuje m.in. dokumenty, jakie powinny posiadać osoby z takimi specjalnymi psami. Zachęcamy do udostępnienia poniższej informacji na dyspozytorniach choćby w skróconej formie ulotki, do której link zamieszczono w tekście.