Prenumerata „Biuletynu Komunikacji Miejskiej”
„Biuletyn Komunikacji Miejskiej” jest jedynym na rynku polskim pismem branżowym dot. transportu zbiorowego w miastach, w którym znajdziecie Państwo materiały o różnym poziomie szczegółowości.
Dodatkowych informacji w sprawie prenumeraty „Biuletynu” oraz zakupu numerów archiwalnych udziela: Grażyna Błaszczak, e-mail: g.blaszczak@igkm.pl, tel. 22 848 21 01 wew. 105.
Zamówienia na rok 2023 zbieramy wyłącznie drogą elektroniczną – przez stronę internetową Izby. Po wejściu w link zostaną Państwo przekierowani do formularza zamówienia:
Powoli kończą się wakacje, ale przed nami złota polska jesień – czas podmiejskich wycieczek rowerowych. Obecny numer „Biuletynu” otwieramy materiałem z Krakowa dotyczącym wyposażenia autobusów obsługujących linie aglomeracyjne i rekreacyjne. Gwałtowny rozwój linii podmiejskich w tej aglomeracji rodzi pytanie, czy typowo miejski tabor odpowiada również potrzebom pasażerów na liniach wybiegowych. Odpowiedź jest oczywista: charakter linii podmiejskich zdecydowanie odróżnia je od tych typowo miejskich. Ze względu na długi czas podróży, nawet do 40 minut, pasażerowie oczekują przede wszystkim większej liczby wygodnych miejsc siedzących. Z kolei podmiejskie linie rekreacyjne są ukierunkowane m.in. na przewóz rowerzystów. Stąd też uchwyty montowane na tylnej klapie autobusów lub przyczepy do przewozu większej liczby rowerów. Być może pozytywne doświadczenia krakowskiego przewoźnika sprawią, że typowo podmiejskie linie komunikacyjne doczekają się innego taboru również w pozostałych częściach kraju.
W kolejnym artykule prezentujemy szerzej MZK w Ostrowcu Świętokrzyskim. To jeszcze do niedawna bardzo zdekapitalizowane przedsiębiorstwo przeszło nieprawdopodobną transformację: po przekształceniach oddłużeniowych doszło do wymiany niemal całego taboru komunikacyjnego na nowy, a w listopadzie 2022 r. oddano do użytku najnowszą obecnie w kraju zajezdnię komunikacji miejskiej.
Podczas wiosennych komisji branżowych IGKM zaprezentowano szereg rozwiązań technologicznych, takich jak pozyskiwanie paliwa CNG poprzez regazyfikację LNG, a także z obszaru IT. Cyfrowe lusterka zastępujące te zwykłe w autobusach, Sterownik Nawigacji Liniowej z GPS oraz takie usługi, jak inspekcja przed dostawą nowych pojazdów, zdalne serwisowanie stacji ładowania autobusów elektrycznych czy obsługa posprzedażna ładowarek DC dużej mocy – wszystko to ma pomóc w udoskonaleniu procesu eksploatacji taboru komunikacji miejskiej. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w monitoringu wideo ma natomiast zwiększać bezpieczeństwo pasażerów. Materiały dot. tych rozwiązań, zamieszczone w pierwszym dziale „Biuletynu”, są rozszerzeniem prezentacji z Komisji Ruchu i Systemów Elektronicznych, zorganizowanej przez IGKM w połowie maja w Chorzowie oraz z Komisji Taboru Autobusowego, która odbyła się na początku czerwca w Starachowicach.
W wywiadzie dla „BKM”, otwierającym blok tematyczny dot. komunikacji tramwajowej, Dyrektor CUPT mówi na temat finansowania projektów tramwajowych ze wsparciem z funduszy unijnych w ramach nowej perspektywy finansowej. Modernizacja sieci tramwajowej w Grudziądzu, jak również zarządzający serwisem i obsługą tramwajów systemu GreyFox zostały przedstawione podczas czerwcowej Komisji Taboru Tramwajowego IGKM w tym mieście. Ostatni tekst w tym dziale, dotyczący prefabrykatów betonowych przeznaczonych do torowisk tramwajowych, jest rozszerzeniem prezentacji z majowej Komisji Torowej we Wrocławiu.
Artykuł nt. pokolenia Z powstał na podstawie wyników ankiety badającej samopoczucie najmłodszych pracowników naszej branży, zaprezentowanych przez autora w maju podczas Komisji Zasobów Ludzkich i Szkoleń IGKM w Skarżysku-Kamiennej. Fundusz Asekuracji dla prowadzących pojazdy, zapewniający pomoc w przypadku, kiedy kierujący pojazdem komunikacji miejskiej stanie się uczestnikiem wypadku czy kolizji drogowej, został opisany przez przedstawicieli związku zawodowego w poznańskim MPK.
Zabytkowe pojazdy na ulicach Krakowa to przykład bardzo ciekawej promocji komunikacji miejskiej wśród jego mieszkańców. Tamtejsze MPK przeprowadziło wakacyjną wymianę zabytkowych wagonów z dwoma innymi miastami, uzyskując w wyniku tego unikalny skład trzech wagonów typu N: czerwony (Warszawa), niebieski (Kraków) i zielony (Poznań).
W dziale „Zagadnienia prawne” zamieściliśmy odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury na wniosek Izby o zmianę przepisów Prawa o ruchu drogowym dotyczący wyłączenia autobusów komunikacji miejskiej z zakazu postoju z włączonym silnikiem przez czas dłuższy niż minuta.
Na zakończenie przedstawiliśmy krótki opis Komisji Taboru Tramwajowego w Grudziądzu.
nowoczesne rozwiązania w zakresie obsługi i wyposażenia Taboru Autobusowego
Zazwyczaj linie podmiejskie w naszym kraju obsługiwane są taborem typowo miejskim. Bardzo często wynika to z ich specyfiki, bowiem początkowy fragment tych linii prowadzi przez zurbanizowane części miast. W dzisiejszych czasach, kiedy coraz więcej osób decyduje się mieszkać poza miastem, a jednocześnie pracować w centrum, transport podmiejski staje się coraz bardziej istotną kwestią. W Krakowie poza typowo podmiejskimi liniami (tzw. liniami aglomeracyjnymi) do oferty przewozowej dołączono również linie rekreacyjne, których zadaniem jest oferowanie w dni wolne od pracy dojazdu do miejscowości atrakcyjnych turystycznie, takich jak np. Ojców. MPK w Krakowie jako pierwszy operator w kraju zdecydowało się na zakupienie i wdrożenie innego taboru do obsługi tych linii niż autobusy miejskie. W artykule opisano przesłanki eksploatacyjne oraz przedstawiono charakterystykę autobusów, którymi przedsiębiorstwo świadczy usługi przewozowe na liniach aglomeracyjnych i rekreacyjnych oraz ocenę spełniania przez nich oczekiwań społecznych. Szczególną uwagę zwrócono na wdrożenie zróżnicowanego standardu technicznego autobusów przeznaczonych do obsługi linii miejskich i wybiegowych.
Miejski przewoźnik komunalny w Ostrowcu Świętokrzyskim, w ramach funduszy europejskich pozyskanych w latach 2021-2023 z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na cele strategii niskoemisyjnej oraz na wsparcie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej, zrealizował liczne przedsięwzięcia, które nie tylko zmieniły komunikację miejską i funkcjonowanie tego niezbyt dużego przedsiębiorstwa, ale przyczyniły się także do rozwoju infrastruktury miejskiej. Podstawowym zadaniem było wybudowanie nowej siedziby spółki wraz z zapleczem technicznym, na które składają się dziś budynki administracji, warsztatów wraz z pełnym wyposażeniem, myjnia oraz infrastruktura towarzysząca.
Autobusy CNG w Lubinie – optymalne rozwiązanie na najbliższe lata
Kryzys energetyczny będący skutkiem agresji Rosji na Ukrainę najbardziej uderzył w operatorów komunikacji miejskiej eksploatujących autobusy gazowe. Gwałtowność i skala podwyżek cen gazu była tak nieoczekiwana, że – jak się wielu wydaje – podważyła racjonalność eksploatacyjną autobusów CNG i LNG. Okazuje się jednak, iż jesteśmy świadkami przynajmniej częściowego powrotu atrakcyjności gazu jako paliwa do autobusów. PKS Lubin S.A. należy do operatorów, którzy obsługują głównie przewozy komunikacji miejskiej, zachowując przy tym pewną pulę przewozów regionalnych. Nietypowo, w stosunku do innych przewoźników, paliwem bazowym jest tu LNG, który jest regazyfikowany na CNG. Kluczem do powodzenia okazał się fakt, że ceny zakupu LNG opierają się na wskazaniach giełdowych i to między innymi sprawia, że eksploatacja autobusów CNG – zdaniem autora artykułu – jest obecnie bardzo korzystna dla operatora.
Kamery zamiast luster, czy to ma sens?
Atrybutem ultranowoczesnego pojazdu stają się pomału cyfrowe lusterka. Czy w autobusie miejskim, który w szczególny sposób wymaga dobrej widoczności w lusterkach, takie rozwiązanie jest efektywne, czy może okazać się problematycznym gadżetem? Autorzy artykułu opisują doświadczenia z kilkumiesięcznej eksploatacji autobusów z cyfrowymi lusterkami – pierwszych takich w naszym kraju. Wskazują zalety i wady takiego rozwiązania oraz przedstawiają rekomendację do jego stosowania w komunikacji miejskiej.
NAWIGACJA GPS DLA KIEROWCY AUTOBUSU MIEJSKIEGO W FIRMIE MOBILIS
Trudności kadrowe w przedsiębiorstwach działających w branży komunikacji miejskiej od lat wracają niczym bumerang, mniej lub bardziej regularnie. Nieuchronnie stajemy jednak w obliczu zmiany pokoleniowej – doświadczeni kierowcy przechodzą na emeryturę, a na ich miejsce powinni przyjść nowi. Jak zachęcić ich do wybrania akurat tego zajęcia? Jak sprawić, by zawód kierowcy był dla nich atrakcyjny? Jak ułatwić im pracę, wykorzystując nowoczesne technologie? Odpowiedzi na te pytania jest bez wątpienia ogromnie dużo.
W poniższym tekście chciałbym skupić się na jednym z aspektów, jakim jest konieczność znajomości przebiegu tras linii obsługiwanych przez danego operatora. W najnowszym oddziale Mobilis Sp. z o.o. w Bydgoszczy kierowcy mogą korzystać z ułatwienia w postaci nawigacji wbudowanej w sterownik Systemu Informacji Liniowej. Czy jest to tylko niewielka pomoc, czy też prawdziwy „gamechanger”?
Najnowsze rozwiązania w dziedzinie kontroli produkcyjnej autobusów wdrożone przez TÜV NORD
Profil działalności każdej z firm funkcjonującej w obszarze usług przewozowych skupia w sobie określone zadania. Często są to m.in. zagadnienia związane z oględzinami technicznymi pojazdów, weryfikacją zgodności produktu ze specyfikacją, czy też z kontrolą produkcyjną autobusów. W każdym z tych obszarów można się fachowo wesprzeć, korzystając ze wsparcia firmy TÜV NORD będącej liderem w szeroko pojętym obszarze inspekcji autobusów.
Nowoczesne systemy wsparcia procesu ładowania dla komunikacji miejskiej
Jednym z kluczowych elementów elektryfikacji floty komunikacji miejskiej są stacje ładowania. Firma Ekoenergetyka oferuje system wsparcia dla właścicieli infrastruktury, a także daje możliwość zdalnego serwisowania stacji, prewencyjnego działania ze strony producenta, a nawet zapobiegania awariom.
System monitoringu serwisowego jako istotny element obsługi posprzedażnej na przykładzie ładowarek DC dużej mocy, przeznaczonych do ładowania autobusów elektrycznych
Jednym z najistotniejszych parametrów charakteryzujących eksploatację zarówno taboru, jak i infrastruktury, jest wskaźnik gotowości. Na podstawie tego parametru określamy, przez jaki czas w danym okresie urządzenie nie było gotowe do pracy z przyczyn technicznych. Wskaźnik ten zależy od konstrukcji i jakości wykonania urządzeń, od kultury eksploatacji, jakiej podlega urządzenie oraz od jakości serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego. Autor artykułu, na przykładzie ładowarek do autobusów elektrycznych, opisuje kwestie obsługi posprzedażnej urządzeń z punktu widzenia firmy ENIKA jako ich producenta. Przedmiotem artykułu jest pokazanie idei działania, autorskiego systemu monitoringu serwisowego, jako istotnego elementu obsługi posprzedażnej, umożliwiającego zapewnienie maksymalnie wysokiego wskaźnika gotowości.
Na dzień dzisiejszy, opisany w artykule system monitoringu serwisowego jest dostępny tylko dla urządzeń produkowanych przez firmę ENIKA.
Nowoczesne rozwiązania monitoringu wideo w komunikacji miejskiej oparte na sztucznej inteligencji
W artykule zajęto się tematem wykorzystania sztucznej inteligencji w monitoringu wideo, która w komunikacji miejskiej może być wykorzystywana do analizy obrazu w czasie rzeczywistym pod kątem wykrywania agresywnych czy podejrzanych zachowań, jak również podejrzanych lub opuszczonych obiektów. Dzięki temu operator może reagować tylko na zgłoszone alerty – incydenty. Na początek autor poświęcił parę słów temu, co może sztuczna inteligencja i jakie ma ona ograniczenia.
Tabor i infrastruktura transportu Tramwajowego
Inwestycje z zakresu transportu publicznego w nowej perspektywie finansowej UE 2021-2027
Wszyscy wiemy, jak ogromne znaczenie mają fundusze unijne dla realizacji inwestycji z zakresu zbiorowego transportu publicznego. Jesteśmy na przełomie perspektyw finansowych, dlatego też podczas czerwcowej Komisji Taboru Tramwajowego IGKM w Grudziądzu prezentacja Marty Kietlińskiej Naczelnik Wydziału Projektów Miejskich z CUPT, przybliżająca założenia dla nowego rozdania środków pieniężnych z budżetu unijnego, cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem uczestników. W związku z tym poprosiliśmy Joannę Lech, Dyrektor CUPT o rozwinięcie w wywiadzie dla „BKM” tego tematu.
Modernizacja systemu tramwajowego w Grudziądzu
Transport tramwajowy w Grudziądzu przeżywa swoisty renesans. Po latach stagnacji, w 2009 r. ponownie zaczęto inwestować w miejski transport szynowy. W ciągu ostatnich 14 lat władze miejskie wespół z Miejskim Zakładem Komunikacji zadbały o wymianę taboru oraz modernizację infrastruktury, poprawiając komfort i bezpieczeństwo pasażerów oraz pracowników, zachowując zarazem historyczny charakter grudziądzkich tramwajów.
GREY FOX – zarządzenie serwisem i obsługą tramwajów
Podczas czerwcowej Komisji Taboru Tramwajowego IGKM w Grudziądzu firma Saatz Sp. z o.o. zaprezentowała swój autorski produkt o nazwie „GREYFOX”, czyli system do zarządzania serwisem i obsługą tramwajów. Poniższy artykuł poszerza naszą dotychczasową wiedzę o możliwościach i korzyściach, jakie niesie ze sobą wdrożenie omawianego oprogramowania.
ZASTOSOWANIE PREFABRYKATÓW BETONOWYCH PREFA DO TOROWISK tramwajowych
Autorzy prezentują nowe prefabrykaty firmy Prefa do zastosowania w torowiskach zielonych, jako odpowiedź na coraz mocniejsze trendy wprowadzania zieleni do miast – podkłady wzdłużne, płyty do torowisk zielonych. Ponadto przedstawione zostały inne rozwiązania zabudowy torowiska, takie jak m.in. płyty barwione.
ZASOBY LUDZKIE W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
Pracownicy z pokolenia Z w firmach komunikacji miejskiej
Coraz większe problemy z rekrutacją na stanowiska prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej, ale również do pracy na zapleczu technicznym, stały się przyczynkiem do analizy tego, w jaki sposób funkcjonują najmłodsi pracownicy naszej branży. Autor artykułu opisuje, kto należy do tzw. pokolenia Z i czym charakteryzuje się ta grupa w środowisku pracy. W dalszej części znajduje się omówienie wyników ankiety przeprowadzonej w firmach należących do IGKM, które jest jednocześnie próbą zdiagnozowania, jak funkcjonują w nich przedstawiciele pokolenia Z i jakie są perspektywy ich większego przywiązania do zakładu pracy.
Kolizja, wypadek i co dalej ?
Zastanawiając się nad przyczynami deficytu prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej w naszym kraju, nie sposób nie dostrzec, że zawód ten wiąże się z ogromną odpowiedzialnością. Wszyscy są zgodni co do tego, że kierowca miejskiego autobusu musi być człowiekiem odpowiedzialnym, mało kto jednak dostrzega, że ta odpowiedzialność w sensie materialnym jest bardzo duża. Odnosi się to np. do wysokości mandatów dla zawodowych kierowców w stosunku do zarobków. Czasem – w przypadku dramatycznych zdarzeń – może wręcz złamać komuś życie.
Wychodząc naprzeciw temu problemowi związkowcy w Poznaniu – w porozumieniu z Zarządem MPK – doprowadzili do utworzenia tzw. Funduszu Asekuracji. Autorzy artykułu opisują zasady funkcjonowania tej inicjatywy.
MARKETING W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
Krakowska Linia Muzealna uczy o historii tramwajów i autobusów z całej Polski
Była taka niedziela na początku lipca 2023 r., gdy w Krakowie, jako jedynym mieście w Polsce, na Krakowską Linię Muzealną wyjechały dwa składy potrójnych wagonów złożone wyłącznie z wagonów typu N. Jeden to skład wagonów z Warszawy, Krakowa i Poznania, a drugi to skład wyłącznie krakowskich zabytkowych wagonów N, ND i 4ND.
ZAGADNIENIA PRAWNE
Wniosek IGKM o zmianę przepisów dotyczących postoju autobusów miejskich
Na prośbę jednego z członków Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej przygotowała i złożyła dwukrotnie w czerwcu br. w Ministerstwie Infrastruktury wniosek o zmianę przepisów Prawa o ruchu drogowym dotyczący wyłączenia autobusów komunikacji miejskiej z zakazu postoju z włączonym silnikiem przez czas dłuższy niż minuta. Wniosek zawierał szerokie uzasadnienie, zawierające zalecenia producentów, specyfikę eksploatacyjną autobusów oraz przykłady konkretnych sytuacji, gdy konieczne jest przekroczenie minuty przy włączonym silniku podczas postoju.
Informacje Izby
Komisja Taboru Tramwajowego IGKM w Grudziądzu