W dniach 8-9 czerwca 2022 r. w Gdańsku odbyło się kolejne spotkanie Komisji Ruchu i Systemów Elektronicznych IGKM. Współorganizatorem tego wydarzenia były Gdańskie Autobusy i Tramwaje Sp. z o. o.
Obrady zostały zdominowane przez tematy związane z bieżącą sytuacją komunikacji miejskiej. Popandemiczny spadek liczby pasażerów stał się punktem wyjścia do ciągłego poszukiwania form zwiększania atrakcyjności oferty przewozowej. Przedstawiono szereg bardzo ciekawych prezentacji związanych z tą tematyką:
- Nowe systemy informatyczne wdrażane w GAiT.
- Organizacja linii komunikacji miejskiej w ścisłym centrum Starego Miasta na przykładzie gdańskiej linii 100.
- Jak udało się przyspieszyć warszawskie tramwaje?
- Wykorzystanie komputerowej analizy ruchu pojazdów komunikacji miejskiej na potrzeby nadawania priorytetów dla autobusów.
- Propozycje zmiany zapisów rozporządzenia o znakach i sygnałach.
- Co lepsze: agloexpres czy meandrująca linia podmiejska? Jak budować atrakcyjną ofertę dla pasażerów? – przykład Krakowa.
- Co może zrobić operator komunikacji miejskiej, aby uatrakcyjnić ofertę przewozową? – przykład KM Płock.
- Jakie są priorytety budowy dobrej oferty przewozowej w mieście średniej wielkości? – przykład Rybnika.
- Jak budować atrakcyjne rozkłady jazdy? – Trako Projekty Transportowe.
- Bus Connectivity – 3 filary nowoczesnego autobusu – Solaris Bus & Coach.
- Przewrócenia pasażerów największym problemem w komunikacji miejskiej – IGKM.
- Procedury oceny zapełnienia w autobusach – ZTM Warszawa.
- Narzędzia zliczania potoków pasażerskich w pojazdów – PIXEL.
- Szybka reakcja na popandemiczne zmiany w komunikacji receptą na spadek liczby pasażerów i przychodów – MZK Wejherowo.
- Czy miliony gości z Ukrainy mają wpływ na komunikację miejską w polskich miastach? – MPK Kraków.
W prezentacjach pokazano dobre i sprawdzone praktyki działania. Uczestnicy Komisji bardzo wysoko ocenili efektywność działań prowadzonych w Warszawie związanych z wdrażaniem priorytetów dla pojazdów komunikacji miejskiej, co ma przekładać się na zwiększenie prędkości komunikacyjnej pojazdów.
Bardzo ciekawa okazała się analiza organizacji sieci linii podmiejskich w Krakowie, w której znalazło się miejsce zarówno dla linii meandrujących (funkcja socjalna transportu publicznego), jak i przyspieszonych. Ich wzajemne przenikanie się i uzupełnianie wydaje się idealnym rozwiązaniem.
Trudnym problemem jest zapewnienie dobrej oferty przewozowej na obszarach staromiejskich. W dużych miastach są to rejony o stosunkowo długiej drodze dojścia do najbliższego przystanku komunikacji miejskiej, a więc niejako obszary wykluczenia komunikacyjnego. Gdańskie doświadczenia pokazują, że zorganizowanie takiej linii autobusowej jest możliwe, chociaż napotyka na bardzo istotne problemy. Oczekiwany postęp w tym zakresie wiązany jest z planowanym wdrażaniem elektrycznych autobusów małej pojemności.
Jednym z najważniejszych elementów dobrej oferty przewozowej jest budowanie dobrych rozkładów jazdy. Prelegenci prezentowali związane z tym wyzwania, podkreślając przy tym, jak ważne jest elastyczne dostosowanie się do zmieniających się potrzeb i preferencji pasażerów.
Podczas obrad zastanawiano się również nad wpływem wojennej fali migracyjnej z Ukrainy na zwiększenie przewozów w transporcie publicznym na terenie polskich miast. Jednak nie jest to na tyle duża grupa, aby jej pojawienie się w istotny sposób zmieniło na trwałe funkcjonowanie naszej branży.
Sponsorami Komisji były firmy PIXEL Sp. z o.o. oraz 4iB.
Fot. MZK Wejherowo