Warszawski Transport Publiczny po raz kolejny zanotował wzrost liczby pasażerów. W 2019 r. wykonano ponad 1,201 mld przejazdów w Warszawie i stołecznej aglomeracji. To wzrost w porównaniu z 2018 r. aż o prawie 18 mln osób.
Warszawski Transport Publiczny cieszy się rosnącym zainteresowaniem mieszkańców stolicy i aglomeracji warszawskiej. Ogromne inwestycje w infrastrukturę i nowe pojazdy sprawiają, że każdego roku Zarząd Transportu Miejskiego notuje wzrost liczby pasażerów w pojazdach komunikacji publicznej. Coraz więcej osób wybiera tramwaje, autobusy, pociągi i metro dojeżdżając codziennie do pracy, szkoły czy na studia. Według szacunków ZTM, w zeszłym roku było ich 1 201 651 189.
W 2019 r. aż 49,84 proc. pasażerów Warszawskiego Transportu Publicznego wybrało transport autobusowy – to ponad 598,9 mln przejazdów. Miejskie Zakłady Autobusowe oraz prywatni przewoźnicy wysyłali na ulice w godzinach szczytu ok. 1400 autobusów, jeżdżących na łącznie 302 liniach (zwykłych, przyspieszonych, ekspresowych, strefowych, lokalnych i nocnych).
Z tramwajów w zeszłym roku skorzystało 24,7 proc. podróżnych (296,5 mln przejazdów). W ramach Warszawskiego Transportu Publicznego na 26 liniach jeździ prawie 420 tramwajów i składów tramwajowych (w tym 311 wagonów niskopodłogowych).
Metrem wykonano natomiast 20,1 proc. przejazdów. Linie M1 i M2 łącznie przewiozły niemal 241,8 mln pasażerów. Podziemna kolej na obu liniach wykorzystuje 51 sześciowagonowych składów. Natomiast ze składów Szybkiej Kolei Miejskiej skorzystało ponad 22 mln pasażerów (19 składów w ruchu).
W statystykach WTP uwzględniono także inne kolejowe podróże w stołecznej aglomeracji, wykonane w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD. Było ich łącznie ponad 42,4 mln (ok. 3,5 proc. wszystkich przejazdów). W ramach wspomnianej oferty biletowej Koleje Mazowieckie przewiozły w 2019 r. ok. 37,2 mln osób, a Warszawska Kolej Dojazdowa – ponad 5,1 mln pasażerów.
W 2019 r. na zakup usług przewozowych miasto wydało ponad 2,5 mld zł. Wpływy ze sprzedaży biletów i umów przewozowych zawartych z samorządami aglomeracji warszawskiej pokryły 37,27 proc. kosztów funkcjonowania Warszawskiego Transportu Publicznego, reszta pochodziła z budżetu miasta. Przewoźnicy wykonali pracę przewozową na poziomie 231,3 mln wozokilometrów. Największą – Miejskie Zakłady Autobusowe (88,93 mln wzkm za 831,4 mln zł). Następne były Tramwaje Warszawskie (ponad 54 mln wzkm za 673,2 mln zł), prywatni przewoźnicy autobusowi (29,9 mln wzkm za 233,4 mln zł), Metro Warszawskie (37,2 mln wzkm za 486,8 mln zł), Szybka Kolej Miejska (prawie 15 mln wzkm za 150,3 mln zł) oraz Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa (łącznie 6,3 mln pockm w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD za 191,2 mln zł).
Jak szacujemy liczbę pasażerów?
Szacując liczbę przejazdów środkami transportu zbiorowego w stolicy, warszawski Zarząd Transportu Miejskiego wykorzystuje dane dotyczące m.in. sprzedaży biletów, przyjętych tzw. współczynników przesiadkowości lub liczby podróży w dobie wraz z liczbą przejazdów, a także wykonanej pracy przewozowej. To skomplikowane i długotrwałe obliczenia. Aby ich dokonać, statystycy pracujący w ZTM zakładają np., że na jednym bilecie 20-minutowym wykonywany jest jeden przejazd, na bilecie dobowym – średnio dwie podróże, a na bilecie 30-dniowym – średnio niecałe dwie podróże w dobie od poniedziałku do piątku. W obliczeniach uwzględniane są także dane dotyczące udziału w przewozach osób uprawnionych do bezpłatnych przejazdów (seniorów, dzieci korzystających z Karty Ucznia) i gapowiczów. Analogiczna metoda szacowania liczby pasażerów wykorzystywana jest przez Główny Urząd Statystyczny.
Dodatkowych informacji udziela:
Tomasz Kunert
Rzecznik prasowy
tel.: +48 22 45-94-228
tel. kom.: 510 206 168
e-mail: t.kunert@ztm.waw.pl