Ogłoszono pierwszy z serii przetargów związanych z budową tramwaju do położonego w południowej części stolicy Wilanowa. Postępowanie w formule „projektuj i buduj” obejmuje odcinek na ul. Gagarina. Równocześnie coraz bliższa jest budowa kolejnego odcinka trasy tramwajowej w północnej części Warszawy: na Nowodworach.
Stolica poszukuje wykonawcy, który w ciągu niespełna trzech lat zaprojektuje i wybuduje odcinek torowiska na warszawskim Mokotowie. Realizowana przez spółkę Tramwaje Warszawskie budowa trasy tramwajowej w ciągu ul. Gagarina jest częścią szerszego projektu, który obejmuje również budowę kolektora ściekowego pod tą ulicą, za którą odpowiedzialne jest Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawy.
Wzdłuż ul. Gagarina zostanie zbudowana dwutorowa trasa tramwajowa o ponad kilometrowej długości z trawiastym torowiskiem, wyposażonym w instalację do nawadniana. Przy skrzyżowaniu z ul. Czerniakowską powstanie „terminal” umożliwiający zawracanie tramwajów dwukierunkowych. Obie inwestycje wymagają koordynacji prac naziemnych i podziemnych, stąd podjęto decyzję o ogłoszeniu wspólnego przetargu. Ponadto pozwoli to na skrócenie czasu prowadzonych robót oraz ograniczenie uciążliwości dla mieszkańców stolicy.
Budowa zielonego torowiska w ciągu ul. Gagarina to część projektu budowy trasy tramwajowej od dworca kolejowego Warszaw Zachodnia do Wilanowa. Trasa będzie miała blisko 20 km długości i połączy kilka dzielnic. Projekt trasy szybkiego tramwaju z ul. Kasprzaka do Wilanowa jest dofinansowany ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (2014-2020).
Coraz bliższa jest również budowa kolejnego odcinka trasy tramwajowej na Nowodworach. Spółka Tramwaje Warszawskie rozpoczęła właśnie procedurę przetargową na wybór wykonawcy niespełna kilometrowego torowiska wzdłuż Światowida do krańca Winnica. W ramach inwestycji przewidziano też rozbudowę układu drogowego.
Na realizację tych prac przeznaczono dziesięć miesięcy, z wyłączeniem okresu zimowego. Tramwaje Warszawskie szukają wykonawcy niespełna kilometrowego odcinka torów między obecną, tymczasową zawrotką Nowodwory a pętlą Winnica. Będzie to już ostatnie przedłużenie wytyczanej etapami od początku dekady trasy przez most Północny. Zgodnie z aktualnym harmonogramem tramwaje mają dojechać do Winnicy w 2021 r.