X edycja Konkursu Kierowców Komunikacji Miejskiej o Puchar Prezesa IGKM odbyła się w dniach 7-9 października 2025 r. w Warszawie. Współorganizatorem tegorocznego konkursu były Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. Przez dwa dni grupa 56 zawodników reprezentujących 21 operatorów komunikacji miejskiej z różnych części kraju walczyła o tytuł „Najlepszego kierowcy w komunikacji miejskiej za rok 2025”. Został nim Kacper Urbaniak – reprezentant MPK-Łódź Sp. z o.o.
Podobnie jak w poprzedniej edycji konkursu przyjęto podział na 7 etapów, dobrze odzwierciedlających wieloaspektowość zawodu kierowcy autobusu miejskiego, począwszy od znajomości przepisów, poprzez technikę jazdy, znajdowanie i raportowanie usterek, pierwszą pomoc, umiejętności interpersonalne w komunikacji z pasażerami, rozwiązywanie konfliktów, po predyspozycje psychotechniczne. Za najważniejsze i najlepiej punktowane uznano etapy, w których uczestnicy mieli się wykazać znajomością przepisów i praktycznymi umiejętnościami podczas kierowania autobusem.
Tab. Zasady sumowania wyników cząstkowych
| Etap I | Etap II | Punktacja etapowa | Finał | Punktacja końcowa | |||||
| Test teoretyczny | zadanie 1 | zadanie 2 | zadanie 3 | zadanie 4 | scenki z pasażerami | pierwsza pomoc | usterka | ||
| psychotechnika | autoprezentacja | jazda sprawnościowa | jazda precyzyjna | ||||||
| 0-60 pkt | 0-30 pkt | 0-30 pkt | 0-60 pkt | 0-60 pkt | 0-240 pkt | 0-30 pkt | 0-30 pkt | 0-30 pkt | 0-330 pkt |
Na początku uczestnicy wypełniali test znajomości przepisów, składający się z 60 pytań wielokrotnego wyboru z szerokiego zakresu przepisów ruchu drogowego, techniki kierowania pojazdem i pierwszej pomocy. Autorem testu, tak jak w latach ubiegłych, był Adam Goss z Toru Modlin sp. z o.o. – Sędzia Główny. Zwycięzca tego zadania był Dominik Pajdak z MPK Kraków S.A.
Test uwagi wzrokowej i przetwarzaniu kilku bodźców jednocześnie przy występowaniu rozpraszaczy był zadaniem psychotechnicznym przygotowanym i ocenionym przez psychologa transportu – Malwinę Grochalę. Zadanie takie doskonale odzwierciedla warsztat pracy kierowcy autobusu miejskiego „atakowanego” w intensywnym ruchu miejskim przez różne bodźce zewnętrzne. Zwycięzcą tego zadania został Zbigniew Marusik z MPK-Łódź.
Kolejne zadanie, które z pozoru wydawało się bardzo proste, okazało się chyba największym wyzwaniem dla uczestników. Zadaniem kierowców było poinformowanie pasażerów o awarii pojazdu skutkującej niemożnością kontynuacji kursu. Symulowana awaria miała miejsce poza przystankiem, w miejscu trudnodostępnym dla pieszych – wiadukcie drogi wylotowej, co wymuszało na kierowcach konieczność poinstruowania pasażerów, w jaki sposób mogą bezpiecznie kontynuować podróż. Dodatkową trudność stanowił fakt, że jednym z pasażerów była osoba niedowidząca, a z drugą kontakt był utrudniony ze względu na słuchanie muzyki przez nałożone słuchawki. Choć ponad połowa uczestników konkursu dość sprawnie dała sobie radę z przekazaniem komunikatu i wejściem w interakcję z pasażerami, to jednak sporo kierowców miało problem ze skutecznym poradzeniem sobie z tym zadaniem. W wielu przypadkach zabrakło odpowiedniej komunikacji personalnej. Wystąpiły problemy z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego oraz ze zidentyfikowaniem problemów i potrzeb pasażerów. Autobusem konkursowym w tym zadaniu był MAN Lion’s City 10E. Zwycięzcą tej konkurencji został Marcin Ignasiak z MPK Wrocław.
Podobnie do lat ubiegłych trzymano się zasady, aby w praktycznych zadaniach zręcznościowych uczestniczyli wszyscy kierowcy biorący udział w konkursie. Aby usprawnić czasowo wykonanie przez całą grupę zawodników czynności pokazujących umiejętność manewrowania, przygotowano dwa równoległe stanowiska. Zadania podzielono według klucza sprawności i precyzyjności. W pierwszym przypadku chodziło o czasową sprawność przejazdu, w drugim o precyzyjność wykonywanych manewrów. Jak powszechnie wiadomo, oba te aspekty są bardzo ważne w specyfice transportu miejskiego.
Na pierwszym stanowisku kierowcy wykonywali przejazd po płycie poślizgowej Automobilklubu Polski – początkowo w czasie jazdy po okręgu, dalej podczas omijania wymuszonej przeszkody. W trakcie przejazdu konieczna była jazda w ciasnym slalomie i podjazd pod przystanek. Drugie stanowisko konkursowe dotyczyło manewrowania autobusem w wyznaczonym, ograniczonym obszarze. Oceniano precyzyjne zatrzymanie przed przeszkodą – w odległości 1 metra, wykonanie testu Lancelota, a następnie mierzono precyzję zatrzymania na przystanku autobusowym z wykorzystaniem wskaźnika laserowego oraz tarczy strzeleckiej. Dodatkowym, trudnym ale widowiskowym, aspektem tego zadania była próba przewrócenia pachołka lewym przednim kołem oraz tylnym lewym narożnikiem. Do obu tych zadań zręcznościowych wykorzystano najpopularniejsze w kraju autobusy miejskie Solaris Urbino 12 czwartej generacji – w tym autobus z elektronicznymi lusterkami, co dla wielu kierowców miało aspekt edukacyjny.
Do finału, który odbył się w drugim dniu zawodów, zakwalifikowano dziesięciu kierowców, którzy uzyskali najlepszy wynik we wszystkich poprzednich konkurencjach. Pierwsze zadanie polegało na zaprezentowaniu umiejętności związanych z obsługą pasażerów. Zadaniem kierowcy było przejechanie kontrolnego przystanku i praktyczna obsługa pasażerów. Wśród nich pojawił się pasażer na wózku inwalidzkim, osoba niedowidząca, tzw. „trudny pasażer” oraz młodzież szkolna. Zadaniem „trudnego” pasażera było zogniskowanie uwagi kierowcy, podczas gdy w tym czasie uczniowie wykorzystując chwilę nieuwagi osoby na wózku, „ukradli” dla żartów koło od wózka. Ocenie podlegały przede wszystkim dwa kluczowe aspekty: forma udzielonej pomocy osobom niepełnosprawnym i zachowanie w stosunku do „psocących” młodych ludzi. Dodatkowo oceniano technikę jazdy i sposób rozmowy z „trudnym” pasażerem.
Po tym, jak osoba z niepełnosprawnością ruchową przesiadła się z wózka na fotel, który został zdemontowany i schowany przez osobę trzecią, wszyscy kierowcy stanęli na wysokości zadania, odnaleźli koło i na powrót przymocowali do wózka. Różne były strategie postępowania z młodymi rozrabiakami – począwszy od łagodno-pobłażających po próbę obywatelskiego zatrzymania.
W drugiej części finału jego uczestnicy wykonywali w autobusie zadania z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, zorganizowanej i przeprowadzonej przez profesjonalnych ratowników medycznych z Wrocławia. To zadanie wykonywano w autobusie regionalnym marki Setra.
Kolejnym zadaniem finałowym była konkurencja pod nazwą „usterka”. Przedstawiciele serwisu firmy Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. przygotowali zestaw usterek w autobusie, zarówno o charakterze mechanicznym (np. poluzowanie poręczy w przestrzeni pasażerskiej), jak i elektrycznym. Zadaniem zawodników było wykrycie jak największej liczby usterek w krótkim czasie, który był przeznaczony na przeprowadzenie czynności obsługi codziennej. W ćwiczeniu oceniano również komunikatywność raportowania znalezionych usterek. Do zadania wykorzystano standardowy autobus przegubowy Solaris Urbino 18 z 2011 r.
W skład poszczególnych komisji sędziowskich weszli przedstawiciele:
- Komendy Miejskiej Policji w Warszawie,
- Inspekcji Transportu Drogowego,
- Automobilklubu Polski,
- Pełnomocnika Prezydenta m.st. Warszawy ds. Dostępności,
- Technikum Kolejowego w Warszawie,
- firmy Solaris Bus & Coach.
Pracę sędziów wspierali pracownicy Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie oraz IGKM.
Ostatecznie wyłoniono zwycięzcę, którym został Kacper Urbaniak z MPK-Łódź Sp. z o.o. Otrzymał on nagrodę główną – Puchar Prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, tytuł „Najlepszego kierowcy w komunikacji miejskiej za rok 2025″ oraz nagrodę pieniężną w wysokości 11 000 złotych ufundowaną przez firmę Daimler Buses Polska Sp. z o.o.
Kolejne miejsca w konkursie zajęli:
2. Grzegorz Kamienowski z MZA Warszawa Sp. z o.o. (nagroda pieniężna w kwocie 10 000 zł, ufundowana przez firmę MEDCOM S.A.);
3. Paweł Kukuła z MPK w Poznaniu (nagroda pieniężna w wysokości 9 000 zł, ufundowana przez firmę MAN Truck & Bus Sp. z o.o.);
4. Roman Gutowski z MZA Warszawa Sp. z o.o. (nagroda pieniężna w kwocie 8 000 zł, ufundowana przez firmę SOSNOWSKI Sp. z o.o. Sp. k.);
5. Michał Kaźmierczak z MPK-Łódź Sp. z o.o. (nagroda pieniężna w wysokości 7 000 zł, ufundowana przez SOLARIS Bus & Coach sp. z o.o.).
Warto podkreślić, że do finału konkursu zakwalifikowała się Pani Magdalena Wachowiak z MPK Poznań.
Zwycięzcom konkursu serdecznie gratulujemy.
Fot. IGKM

