5-6 czerwca 2025 r. w Warszawie odbył się VII Kongres Organizatorów i Operatorów Publicznego Transportu Miejskiego. Współorganizatorem i gospodarzem spotkania były Miejskie Zakłady Autobusowe sp. z o.o.
Obrady podzielono na trzy bloki. Pierwszy poświęcono dyrektywie UE ws. efektywności energetycznej i jej wpływie na transport publiczny, zestawiając to ze specyficznym obszarem, jakim są kwestie obronności. Zupełnie nowym zadaniem dla organizatorów i operatorów są obowiązki realizacji specyficznych zadań związanych z obronnością, w tym z obroną cywilną, w zgodności z przyjętym prawodawstwem zmuszającym operatorów komunikacji miejskiej do pełnej zeroemisyjności. Podsumowaniem tej najważniejszej części Kongresu może być stwierdzenie, że miasta są zobowiązane do kupowania taboru zero- lub niskoemisyjnego (autobusy elektryczne, wodorowe), a jednocześnie do zapewnienia ewakuacji w sytuacjach zagrożenia (np. rannych w pozycji leżącej). W tym kontekście brak możliwości zakupu taboru konwencjonalnego do obsługi dużych miast, co nastąpi w 2026 r., będzie dużym utrudnieniem, ponieważ autobusy ekologiczne mają wiele ograniczeń, takich jak np. trudności z ładowaniem, wrażliwość na warunki atmosferyczne czy zależność od infrastruktury.
Uczestnicy Kongresu – organizatorzy i operatorzy transportu miejskiego uznali, iż są wprawdzie otwarci na wypełnianie zadań w zakresie obronności, ale zależy im na pragmatyzmie działań. Technologie niskoemisyjne są przyszłością, ale nie mogą być celem samym w sobie kosztem gotowości operacyjnej. Samorządy nie negują potrzeby transformacji energetycznej, ale potrzebują czasu, środków i jasnych, realnych do spełnienia zasad. Priorytetem powinno być bezpieczeństwo mieszkańców, a nie realizacja wskaźników politycznych.
Drugi blok Kongresu poświęcono wyzwaniom i rozwiązaniom w zakresie rekrutacji oraz szkolenia kierowców.
W trzeciej części zebrano pozostałe tematy. Dr hab. Robert Tomanek, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach opowiadał o Europejskich Standardach Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (ESRS). Mimo że perspektywa obowiązku sporządzania tych raportów budzi przerażenie wielu menedżerów ze względu na wysoki stopień szczegółowości, to zdaniem profesora dane pozyskiwane do raportów mogą być bardzo przydatne dla nich samych. Informacja o energochłonności taboru czy infrastruktury, czy też o dobrostanie pracowników może być wykorzystana w ważnych procesach decyzyjnych i ma wartość dodaną dla przedsiębiorstw. Robert Piłka z IGKM posumował projekt szkoleń z zakresu cybeberbezpieczeństwa, podkreślając wagę zagrożeń w tym zakresie. Prowadzone w ramach szkoleń badanie ankietowe potwierdza, jak wiele w naszej branży jest do zrobienia w tym zakresie. Część plenarną zakończyły dwa wystąpienia związane z kolejnym trudnym tematem w komunikacji miejskiej, jakim jest windykacja niezapłaconych mandatów w transporcie publicznym. Zarówno Krajowy Rejestr Długów BIG S.A. jak i firma AK Collection sp. z o. o. zapewniają narzędzia wspierające egzekwowanie zaległych należności.
W drugim dniu Kongresu odbyła się wycieczka techniczna do zajezdni autobusowej MZA przy ul. Ostrobramskiej, połączona z pokazem funkcjonowania autobusu autonomicznego.
Podczas wieczornej kolacji miały miejsce uroczyste obchody jubileuszu 105-lecia Miejskich Zakładów Autobusowych sp. z o. o. w Warszawie.
Fot. IGKM