Scroll Top

VI Kongres Organizatorów i Operatorów Publicznego Transportu Miejskiego w Ustce, 20-21 czerwca 2024

11-DSC08802

VI Kongres Organizatorów i Operatorów Publicznego Transportu Miejskiego, który odbył się w Ustce 20-21 czerwca 2024 r., był okazją do analizy sytuacji w branży komunikacji miejskiej. Głos zabierali przedstawiciele organizatorów oraz większych i mniejszych operatorów. Jednym z tematów przewodnich była kwestia najważniejszych wyzwań stojących przed komunikacją miejską w najbliższej przyszłości. Wprowadzeniem do tej problematyki było wystąpienie przedstawicielki organizatorów transportu – Dyrektor Zarządu Metropolitalnego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Małgorzaty Gutowskiej.

W dłuższym horyzoncie czasowym do najważniejszych wyzwań zaliczono:

  • zmiany oferty przewozowej spowodowane zmniejszonymi budżetami miast na wydatki bieżące, które mogą powodować likwidację tras, ograniczenia godzin funkcjonowania, wprowadzanie „transportu na żądanie”;
  • dalsze inwestycje w infrastrukturę i tabor niskoemisyjny;
  • uwzględnianie niedoborów kadrowych operatorów;
  • spełnienie wymagań dotyczących zaplecza socjalnego pracowników komunikacji;
  • określenie modeli finansowania transportu w związkach komunikacyjnych i innych złożonych strukturach zajmujących się organizowaniem komunikacji miejskiej;
  • ustalenie zasad waloryzacji stawek operatorów (określenie wskaźników i ich wagi);
  • zapewnienie cyberbezpieczeństwa i ochrony danych osobowych;
  • rozwój elektronicznych kanałów sprzedaży biletów.

Przedstawiona powyżej problematyka stanowiła podstawę do części warsztatowej – paneli, w których swoje stanowisko dotyczące najważniejszych wyzwań dla komunikacji miejskiej zaprezentowali przedstawiciele organizatorów, dużych operatorów, średnich i małych operatorów oraz otoczenia systemowego. Podczas paneli sformułowano szereg wniosków odnoszących się do wyzwań prawno-organizacyjnych, w tym w zakresie kadr, związanych z zakupem taboru, finansowych oraz techniczno-infrastrukturalnych.  Wyzwanie stanowią także akty prawne niezwiązane bezpośrednio z publicznym transportem zbiorowym, jak np. ustawa o zwiększonej ochronie nieletnich, zwiększająca obowiązki biurokratyczne wszelkich podmiotów, które mają kontakt z osobami nieletnimi i nakładająca na te podmioty konieczność wnoszenia określonych opłat.

Formuła wypracowywania tych wyzwań – w zespołach grupujących różnych, odpowiednio dobranych, interesariuszy będących członkami IGKM – pozwoliła na zabranie głosu wszystkim osobom związanym z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej w kwestii najważniejszych wyzwań i problemów, które należy przezwyciężyć w najbliższych miesiącach i latach w komunikacji miejskiej. Była to też szansa na poznanie innych punktów widzenia osób wewnątrz grupy, wymianę doświadczeń i wreszcie wypracowanie wspólnych wniosków z pracy w poszczególnych panelach.

Hubert Kołodziejski – Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni

Fot. IGKM

Ustawienia prywatności
Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej szanuje prawo użytkowników do prywatności.
Gromadzone, w dziennikach logów, dane są wykorzystywane do:
1. utrzymania sesji Użytkownika (po zalogowaniu),
2. celów statystycznych.
Zebrane dane nie są udostępniane osobom trzecim.