VI Kongres Organizatorów i Operatorów Publicznego Transportu Miejskiego, który odbył się w Ustce 20-21 czerwca 2024 r., był okazją do analizy sytuacji w branży komunikacji miejskiej. Głos zabierali przedstawiciele organizatorów oraz większych i mniejszych operatorów. Jednym z tematów przewodnich była kwestia najważniejszych wyzwań stojących przed komunikacją miejską w najbliższej przyszłości. Wprowadzeniem do tej problematyki było wystąpienie przedstawicielki organizatorów transportu – Dyrektor Zarządu Metropolitalnego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Małgorzaty Gutowskiej.
W dłuższym horyzoncie czasowym do najważniejszych wyzwań zaliczono:
- zmiany oferty przewozowej spowodowane zmniejszonymi budżetami miast na wydatki bieżące, które mogą powodować likwidację tras, ograniczenia godzin funkcjonowania, wprowadzanie „transportu na żądanie”;
- dalsze inwestycje w infrastrukturę i tabor niskoemisyjny;
- uwzględnianie niedoborów kadrowych operatorów;
- spełnienie wymagań dotyczących zaplecza socjalnego pracowników komunikacji;
- określenie modeli finansowania transportu w związkach komunikacyjnych i innych złożonych strukturach zajmujących się organizowaniem komunikacji miejskiej;
- ustalenie zasad waloryzacji stawek operatorów (określenie wskaźników i ich wagi);
- zapewnienie cyberbezpieczeństwa i ochrony danych osobowych;
- rozwój elektronicznych kanałów sprzedaży biletów.
Przedstawiona powyżej problematyka stanowiła podstawę do części warsztatowej – paneli, w których swoje stanowisko dotyczące najważniejszych wyzwań dla komunikacji miejskiej zaprezentowali przedstawiciele organizatorów, dużych operatorów, średnich i małych operatorów oraz otoczenia systemowego. Podczas paneli sformułowano szereg wniosków odnoszących się do wyzwań prawno-organizacyjnych, w tym w zakresie kadr, związanych z zakupem taboru, finansowych oraz techniczno-infrastrukturalnych. Wyzwanie stanowią także akty prawne niezwiązane bezpośrednio z publicznym transportem zbiorowym, jak np. ustawa o zwiększonej ochronie nieletnich, zwiększająca obowiązki biurokratyczne wszelkich podmiotów, które mają kontakt z osobami nieletnimi i nakładająca na te podmioty konieczność wnoszenia określonych opłat.
Formuła wypracowywania tych wyzwań – w zespołach grupujących różnych, odpowiednio dobranych, interesariuszy będących członkami IGKM – pozwoliła na zabranie głosu wszystkim osobom związanym z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej w kwestii najważniejszych wyzwań i problemów, które należy przezwyciężyć w najbliższych miesiącach i latach w komunikacji miejskiej. Była to też szansa na poznanie innych punktów widzenia osób wewnątrz grupy, wymianę doświadczeń i wreszcie wypracowanie wspólnych wniosków z pracy w poszczególnych panelach.
Hubert Kołodziejski – Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni
Fot. IGKM