3 kwietnia br. zostały podpisane umowy ramowe na dostawę w sumie 90 nowych tramwajów dla stolicy Małopolski. Ich wartość to ok. 1,8 mld zł netto. Nowe tramwaje dostarczy PESA Bydgoszcz SA, z którą w kolejnych etapach będą podpisywane umowy realizacyjne na trzy typy wagonów:
- 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 33 m,
- 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 43 m,
- 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 33 m.
Po dostawie pierwszej partii nowych tramwajów cała flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. – Dla nas to symboliczna chwila – dokładnie 10 lat temu dostarczaliśmy pierwsze Krakowiaki, wtedy najnowocześniejsze i najdłuższe tramwaje w Polsce. Teraz, po dziesięciu latach PESA wraca do Krakowa i po raz kolejny mogę powiedzieć – Twisty 3.0, które dostarczymy, to będą najnowocześniejsze pojazdy na rynku – komfortowe, ekologiczne, energooszczędne i ciche – powiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA.
Priorytetem dla MPK w Krakowie jest zamówienie 30 wagonów dwukierunkowych. Jest to szczególnie ważne dla Krakowa w związku z planami budowy linii na Azory, która w pierwszym etapie ma powstać bez pętli. To właśnie tam będą one mogły przewozić mieszkańców miasta. Będą to pierwsze nowe wagony tego typu. – Obecnie robimy wszystko, aby znaleźć środki umożliwiające podpisanie umowy realizacyjnej na pierwsze nowe tramwaje już w połowie tego roku. W tym celu złożyliśmy już wniosek o dofinansowanie zakupu 30 wagonów dwukierunkowych w ramach programu FEnIKS. Podejmujemy także wiele działań, których celem jest zdobycie środków na sfinansowanie zakupu pozostałych 60 nowych tramwajów. Zależy nam na tym, aby zrealizować umowy ramowe w pełnym zakresie, czyli zamówić wszystkie 90 tramwajów – zapowiedział Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK w Krakowie.
Jakie będą nowe tramwaje dla Krakowa?
PESA TWIST 3.0 to platforma nowoczesnych tramwajów, wyznaczających nowe standardy w swojej kategorii. Projekt oparty jest na najnowszych rozwiązaniach technicznych modułowej platformy TWIST 3.0 oraz doświadczeniach eksploatacyjnych tramwajów TWIST i Fokstrot, projektu i produkcji PESA. Tramwaje te wykorzystują konfigurację w oparciu o wózki skrętne, dzięki czemu m.in. ograniczają hałas i zużycie obręczy w trakcie eksploatacji. Innowacje zastosowane przy budowie pojazdów PESA TWIST 3.0 to:
- Nowoczesna, lekka, modułowa konstrukcja skorupowa zapewniająca bezpieczeństwo podróżnych, dużą wytrzymałość pudła oraz pozwalająca na redukcję masy.
- Konstrukcja spawana laserowo na zrobotyzowanych stanowiskach gwarantujących wysoką jakość, precyzję wykonania i powtarzalność elementów.
- Nowy projekt wózków napędowych i tocznych obniżających masę przy wykorzystaniu sprawdzonych w eksploatacji komponentów.
- Energooszczędność, niska masa i precyzyjnie dobrany napęd pojazdu z systemem odzyskiwania energii i zasobnikami, pozwalają na redukcję zużycia energii.
- Ochrona pieszych, czoło tramwaju zaprojektowane zgodnie z normą CEN TR 17420 2020 EN.
- Dostępność, dzięki zastosowaniu konfiguracji umożliwiającej uzyskanie 100% niskiej powierzchni podłogi bez ograniczeń w postaci stopni.
- Przyjazne dla środowiska – ciche, energooszczędne i zbudowane z materiałów nadających się do recyklingu i ponownego użycia.
- Podejście projektowe i dbałość o wysoką jakość wykonania – zapewniające optymalne koszty eksploatacyjne w całym okresie użytkowania pojazdów.
Pierwsze nowe Twisty 3.0 powinny dotrzeć do Krakowa w 2027 r.
źródło: inf. prasowa MPK Kraków