Scroll Top

Umowy ramowe na 90 nowych tramwajów dla Krakowa podpisane

PESA Twist 3.0 Kraków (002)

3 kwietnia br. zostały podpisane umowy ramowe na dostawę w sumie 90 nowych tramwajów dla stolicy Małopolski. Ich wartość to ok. 1,8 mld zł netto. Nowe tramwaje dostarczy PESA Bydgoszcz SA, z którą w kolejnych etapach będą podpisywane umowy realizacyjne na trzy typy wagonów:

  • 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 33 m,
  • 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 43 m,
  • 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 33 m.

Po dostawie pierwszej partii nowych tramwajów cała flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. – Dla nas to symboliczna chwila – dokładnie 10 lat temu dostarczaliśmy pierwsze Krakowiaki, wtedy najnowocześniejsze i najdłuższe tramwaje w Polsce. Teraz, po dziesięciu latach PESA wraca do Krakowa i po raz kolejny mogę powiedzieć – Twisty 3.0, które dostarczymy, to będą najnowocześniejsze pojazdy na rynku – komfortowe, ekologiczne, energooszczędne i ciche – powiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA.

Priorytetem dla MPK w Krakowie jest zamówienie 30 wagonów dwukierunkowych. Jest to szczególnie ważne dla Krakowa w związku z planami budowy linii na Azory, która w pierwszym etapie ma powstać bez pętli. To właśnie tam będą one mogły przewozić mieszkańców miasta. Będą to pierwsze nowe wagony tego typu. – Obecnie robimy wszystko, aby znaleźć środki umożliwiające podpisanie umowy realizacyjnej na pierwsze nowe tramwaje już w połowie tego roku. W tym celu złożyliśmy już wniosek o dofinansowanie zakupu 30 wagonów dwukierunkowych w ramach programu FEnIKS. Podejmujemy także wiele działań, których celem jest zdobycie środków na sfinansowanie zakupu pozostałych 60 nowych tramwajów. Zależy nam na tym, aby zrealizować umowy ramowe w pełnym zakresie, czyli zamówić wszystkie 90 tramwajów – zapowiedział Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK w Krakowie.

Jakie będą nowe tramwaje dla Krakowa?
PESA TWIST 3.0 to platforma nowoczesnych tramwajów, wyznaczających nowe standardy w swojej kategorii. Projekt oparty jest na najnowszych rozwiązaniach technicznych modułowej platformy TWIST 3.0 oraz doświadczeniach eksploatacyjnych tramwajów TWIST i Fokstrot, projektu i produkcji PESA. Tramwaje te wykorzystują konfigurację w oparciu o wózki skrętne, dzięki czemu m.in. ograniczają hałas i zużycie obręczy w trakcie eksploatacji. Innowacje zastosowane przy budowie pojazdów PESA TWIST 3.0 to:

  • Nowoczesna, lekka, modułowa konstrukcja skorupowa zapewniająca bezpieczeństwo podróżnych, dużą wytrzymałość pudła oraz pozwalająca na redukcję masy.
  • Konstrukcja spawana laserowo na zrobotyzowanych stanowiskach gwarantujących wysoką jakość, precyzję wykonania i powtarzalność elementów.
  • Nowy projekt wózków napędowych i tocznych obniżających masę przy wykorzystaniu sprawdzonych w eksploatacji komponentów.
  • Energooszczędność, niska masa i precyzyjnie dobrany napęd pojazdu z systemem odzyskiwania energii i zasobnikami, pozwalają na redukcję zużycia energii.
  • Ochrona pieszych, czoło tramwaju zaprojektowane zgodnie z normą CEN TR 17420 2020 EN.
  • Dostępność, dzięki zastosowaniu konfiguracji umożliwiającej uzyskanie 100% niskiej powierzchni podłogi bez ograniczeń w postaci stopni.
  • Przyjazne dla środowiska – ciche, energooszczędne i zbudowane z materiałów nadających się do recyklingu i ponownego użycia.
  • Podejście projektowe i dbałość o wysoką jakość wykonania – zapewniające optymalne koszty eksploatacyjne w całym okresie użytkowania pojazdów.

Pierwsze nowe Twisty 3.0 powinny dotrzeć do Krakowa w 2027 r.

źródło: inf. prasowa MPK Kraków

Ustawienia prywatności
Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej szanuje prawo użytkowników do prywatności.
Gromadzone, w dziennikach logów, dane są wykorzystywane do:
1. utrzymania sesji Użytkownika (po zalogowaniu),
2. celów statystycznych.
Zebrane dane nie są udostępniane osobom trzecim.