Będzie najdłuższa: ponad 26 km długości i 23 stacje, łącząca 9 dzielnic. Podczas spotkania z dziennikarzami 28 listopada prezydent m. st. Warszawy Rafał Trzaskowski wraz z przedstawicielami Metra Warszawskiego i projektantami pokazał planowany przebieg czwartej linii metra, która – jako pierwsza w stolicy – ma być w pełni autonomiczna.
W zakończonym właśnie, pierwszym etapie prac przedprojektowych, szczegółowo analizowano przebieg oraz położenie planowanych tuneli i stacji czwartej linii metra. Trasa nowej linii będzie prowadziła z Białołęki (stacja Myśliborska) do Wilanowa, pokonując po drodze bariery komunikacyjne przecinające miasto: linie kolejowe, arterie drogowe i Wisłę.
Planowana jest również stacja techniczno-postojowa wraz z tunelami dojazdowymi na Białołęce a także – na całej linii – torów odstawczych, łączników technologicznych (komór rozjazdowych) i wentylatorni szlakowych.
Metro bez maszynistów
Istotną informacją w związku z pracami nad IV linią metra jest jej pełna automatyzacja. System sterowania przejmie wszystkie zadania maszynisty: zdecyduje o prędkości, zatrzymaniu, otwieraniu drzwi, a nawet zareaguje w sytuacji awaryjnej.
Obecnie Metro Warszawskie prowadzi przewozy w systemie GoA2 (Grade of Automation 2 – drugi poziom systemu automatyzacji). Maszynista jest wspomagany przez automatyczne systemy i jego rola ogranicza się np. do uruchomienia pojazdu, rozruchu i hamowania oraz zamykania drzwi. Może oczywiście ingerować w sytuacjach awaryjnych i prowadzić pojazd z ograniczeniem systemu SOP (System Ograniczenia Prędkości).
Na linii M4 przewiduje się wprowadzenie automatycznego ruchu na poziomie GoA4. Na tym poziomie automatyzacji w pociągu nie znajduje się żaden personel nadzorujący jazdę pociągu. System nadzoruje wymianę pasażerską, inicjuje odjazd, a także monitoruje i interpretuje stany oraz sytuacje zagrażające życiu, a także zdrowiu pasażerów, takie jak pożar w tunelu lub pociągu czy obecność przeszkody w obszarze torowiska.
Pełna automatyzacja sterowania ruchem pociągu metra pozwala na zwiększenie średniej prędkości pociągów, poprawę częstotliwości kursowania, optymalizację czasu jazdy, minimalizację ryzyka i ograniczenie błędów ludzkich, co wpływa na większe bezpieczeństwo pasażerów i mniejsze zużycie energii – nawet do 30 proc. Obecnie 64 w pełni autonomiczne linie metra działają w 42 miastach na świecie i stanowią prawie jedną czwartą światowych systemów kolei podziemnych.
Kiedy ruszą prace?
Umowa podpisana przez miasto zakłada, że projekt koncepcyjny będzie gotowy w listopadzie 2027 r. W połowie przyszłego roku powinien się zakończyć kolejny ważny etap prac opisujący uwarunkowania środowiskowe, czyli strefy oddziaływania zaplanowanej infrastruktury metra na sąsiadujące obiekty. Równolegle będą toczyły się prace związane z analizą gruntu – badaniami geologicznymi dla całej linii M4. Na zakończenie tych prac przygotowany zostanie dokument – Projekt koncepcyjny (raport końcowy). Będzie on podstawą do przygotowania projektu budowlanego.
Innym istotnym czynnikiem są fundusze na realizację inwestycji. Budowa nowych linii metra w stolicy, a więc trzeciej, czwartej i piątej – bo taki program Warszawa chce zrealizować do 2050 r. – jest uzależniona od finansowania, w tym z funduszy unijnych.
źródło: https://um.warszawa.pl

