W dniach 23-24 maja 2024 r. w Warszawie odbyło się posiedzenie Komisji Torowej IGKM, której współorganizatorem były Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. W obradach udział wzięło prawie 220 os. reprezentujących ponad 60 firm i instytucji.
Obrady Komisji otworzył i gości powitał Marcin Zawadka, Specjalista ds. technicznych w IGKM – Sekretarz Komisji. Po nim głos zabrali przedstawiciele gospodarzy: Małgorzata Kaleta, Członkini Zarządu i Konrad Niklewicz, Członek Zarządu Spółki Tramwaje Warszawskie. Uczestników Konferencji powitała także Karina Wojtecka-Czech, Pełnomocnik Zarządu, Dyrektor Generalny Spółki MMR Group, która była Partnerem Technologicznym Konferencji. Następnie głos zabrał i dalsze obrady prowadził Łukasz Łochowicz – Kierownik Wydziału Torów i Dróg w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Poznaniu Sp. z o.o. – Przewodniczący Komisji Torowej IGKM.
Program Komisji obejmował szereg zagadnień związanych z wykorzystaniem technologii roślinnej zabudowy torowiska. Ta coraz popularniejsza technologia wymaga jednak odpowiedniego podejścia, a samo utrzymanie tzw. zielonych torowisk nie należy do najprostszych. O tym która konstrukcja i zastosowana technologia sprawdzi się najlepiej rozmawiano wymieniając doświadczenia podczas Komisji w Warszawie.
Podczas obrad wygłoszono następujące referaty:
- Przedstawienie informacji statystycznych o zielonych torowiskach w Polsce – Łukasz Łochowicz, MPK w Poznaniu Sp. z o.o.
- Historia i rozwój konstrukcji zielonych torowisk w Polsce – dr Wojciech Oleksiewicz
- Cechy rozwiązań konstrukcyjnych torowisk z zabudową roślinną – Joanna Staniszewska, Hubert Regulski, Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.
- Kryteria doboru gatunków roślin – angielski trawnik, rozchodnik czy „chwasty”? – Marta Gajczyk, Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.
- Utrzymanie roślinnej zabudowy torowisk – Oksana Zrada-Tabor, Michał Krajewski, Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.
- Torowiska zielone – czy można zabłądzić w trawie? – Mariusz Zaremba, MMR Group Sp. z o.o.
- Zielony korytarz tramwajowy – Oksana Zrada-Tabor, Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.
- Produkty i systemy TINES® dla zielonych torowisk tramwajowych – Michał Rybacki, Tines Rail Sp. z o.o.
- Zastosowanie mieszanki kamienno-glebowej, jako rozwiązania opartego na naturze (NBS) – jak pogodzić komunikację i usługi ekosystemów – dr hab. Marzena Suchocka, SGGW
- Prefabrykat szyty na miarę – wytyczne i wymagania – Dorota Błaszkiewicz-Juszczęć, Tomasz Bis, KZN Contrack Sp. z o.o.
- Wibroizolacja w konstrukcjach torowisk zielonych – prezentacja Epufloor – Andrzej Zamaro, Sebastian Przybylski, Epufloor Sp. z o.o.
- Dron jako narzędzie oceny kondycji zdrowotnej roślinności – Paweł Łochowski, SGGW
- Ride the Green Track: zrównoważone rozwiązania Pandrol dla wyzwań współczesnego transportu – Hamzeh Adinehvand, Pandrol Sp. z o.o.
- Kompleksowe rozwiązania dla konstrukcji nawierzchni szynowych w zielonych torowiskach – Bogusława Karczmarska, Railway gft Polska Sp. z o.o.
- Wytyczne WR-D-43-3 rekomendowane przez Ministra Infrastruktury, podsumowanie prac – dr Jacek Szmagliński, Politechnika Gdańska
W dniu poprzedzającym rozpoczęcie konferencji odbyła się wycieczka techniczna – przejazd po wybranych trasach tramwajowych, mający na celu zapoznanie z infrastrukturą miejską, historią rozwoju komunikacji tramwajowej i historią Warszawy. W drugim dniu konferencji uczestnicy odwiedzili nowe odcinki tras tramwajowych, oddanych w ostatnim czasie, m.in. trasę tramwajową na ul. Kasprzaka oraz w ciągu ulicy Spacerowej i ul. Gagarina.
Fot. IGKM