W dniach 3-4 kwietnia 2025 r. w Poznaniu odbyło się posiedzenie Komisji Torowej IGKM, której współorganizatorem było Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o. W obradach wzięło udział prawie 250 os. reprezentujących ponad 60 firm i instytucji.
Wśród poruszanych tematów zaprezentowano najważniejsze inwestycje tramwajowe zrealizowane w ostatnich latach na terenie Poznania, tj. Projekt Centrum i Trasa Tramwajowa na Naramowice. Spółka PIM zaprezentowała również zbliżające się wielkimi krokami zadanie związane z ostatnim etapem tramwajowej rewolucji w centrum, czyli budowę nowej trasy w ulicy Ratajczaka. Na podstawie poznańskich doświadczeń omówiono problemy utrzymania obiektów inżynierskich, jak również rozwiązania, które nie do końca się sprawdziły. Pośród licznych gości, swoimi doświadczeniami związanymi z infrastrukturą tramwajową podzielili się przedstawiciele z norweskiego Bergen i angielskiego Nottingham. W spotkaniu zaprezentowano wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych stosowanych na polskim rynku, a przedstawiciel PKP PLK omówił nowe rozporządzenie dotyczące warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi. Jak zwykle na tego typu spotkaniach nie zabrakło reprezentantów nauki, goście mogli posłuchać m.in. przedstawicieli Politechniki Poznańskiej, Krakowskiej i Gdańskiej.
Podczas obrad wygłoszono następujące referaty:
- 30 lat z MMR Group – budowa zrównoważonej infrastruktury torowej w miastach – Dariusz Kuta, MMR Group Sp. z o.o.;
- Tramwaj na Naramowice jako przykład nadrabiania zaległości w rozwoju sieci tramwajowej miasta Poznania – Wojciech Fleischer, Poznańskie Inwestycje Miejskie;
- Projekt Centrum – od konkursu do realizacji – Joanna Dulińska, Urząd Miasta Poznania;
- Budowa trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka w Poznaniu – ostatni etap tramwajowej rewolucji w centrum miasta – Adrian Kaczmarek, Poznańskie Inwestycje Miejskie;
- Nowe rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi i ich usytuowanie – przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury
- Współpraca z rynkiem – doświadczenia i perspektywy – Mariusz Zaremba, MMR Group Sp. z o.o.;
- (Nie)najlepsze konstrukcje czyli rozwiązania, które się nie sprawdziły – Łukasz Bandosz, ZTM Poznań;
- Centralna rola użytkownika w kształtowaniu i rozwoju lekkiej kolei miejskiej w Bergen – Justyna Swiercz, Vestland Fylkeskommune Bybanen Utbygging;
- Nottingham – rozwój sieci, utrzymanie, diagnostyka – Marek Szwej, Nottingham Trams Ltd;
- STRAILway kompozytowe podkłady, podrozjezdnice, i mostownice – ekologiczna alternatywa dla podkładów drewnianych – Mariusz Machniak, LWZ Sp. z o.o.;
- Elastomery polimerowe TINES® w konstrukcjach nawierzchni torowisk tramwajowych – Magdalena Bodzoń, Michał Rybacki, TINES Rail SA;
- TORMEL – TERLAN: Łącząc doświadczenia, budujemy przyszłość – Justyna Piątek, Marek Borkowski, TORMEL Sp. z o.o.;
- 30 lat bimbania – Wiktor Karpała, Sika Poland Sp. z o.o.;
- Innowacyjne urządzenia i rozwiązania dla geometrii torów – Tomasz Lewandowski, Plasser Polska Sp. z o.o.;
- Standardy projektowania odwodnień torowisk tramwajowych – Maciej Pawlak, Hauraton Polska Sp. z o.o.;
- Utrzymanie tramwajowych obiektów inżynierskich – Katarzyna Lebizon, MPK Poznań Sp. z o.o., Bartosz Ciszak APCON Building;
- System EpuIsoRail – bezpieczna i trwała nawierzchnia – Andrzej Zamaro, EPUFLOOR Sp. z o.o.
- Innowacyjne rozwiązanie dla ograniczenia prądów błądzących w transporcie miejskim – Jean-Pierre Frottier, Railway gft Polska / HET;
- Prefabrykacja szyta na miarę – węzły rozjazdowe. Praktyka – Dorota Błaszkiewicz-Juszczęć, CONTRACK i Tomasz Bis, KZN Rail Sp. z o.o.;
- Podsumowanie testów tramwaju wyposażonego w koła o szerokości 112 mm na sieci tramwajowej w Gdańsku – dr inż. Jacek Szmagliński, GAiT Gdańsk;
- Współczesna diagnostyka miejskiej infrastruktury szynowej – dr inż. Julian Kominowski, Politechnika Poznańska;
- Innowacyjne torowiska zielone – Lukas Iwkowicz, INTERTECH PLUS.
Posiedzenie Komisji Torowej IGKM było okazją także do świętowania jubileuszu firmy MMR Group, która w tym roku obchodziła 30-lecie. Z tej okazji okolicznościową statuetkę i kwiaty dla Marka Rochlitzkiego – Właściciela i Założyciela MMR Group oraz Kariny Wojteckiej-Czech – Pełnomocnika Zarządu, wręczyła Dorotka Kacprzyk – Prezes IGKM w towarzystwie Marka Grzybowskiego, Wiceprezesa MPK w Poznaniu.
W trakcie obrad dr inż. Wojciech Oleksiewicz sformułował wnioski, które uznano za istotne i wymagające podjęcia dalszych działań w ramach prac komisji. Dot. one stworzenia katalogu określającego wymagania dla materiałów stosowanych w torowiskach tramwajowych, w tym dot. wyrobów związanych z wibroizolacją. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, Izba w najbliższym czasie podejmie konsultacje w środowisku dot. oczekiwań wobec tego typu dokumentu, a ich wynik zostanie przedstawiony na kolejnej Komisji Torowej.
Ostatnim punktem obrady były wybory Przewodniczącego Komisji Torowej IGKM, którym został ponownie wybrany Łukasz Łochowicz – Kierownik Wydziału Torów i Dróg w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Poznaniu Sp. z o.o.
W dniu poprzedzającym rozpoczęcie konferencji odbyła się wycieczka techniczna – przejazd Kolejką Parkową Maltanka. W drugim dniu konferencji uczestnicy odwiedzili nowe odcinki tras tramwajowych, oddanych w ostatnim czasie, m.in. projekt Centrum – zmodernizowane obszar w śródmieściu, Zajezdnię Forteczna i świeżo po budowie trasę tramwajową w Al. Wielkopolskiej.
Współorganizatorem i sponsorem głównym była firma MMM Group, a sponsorami Komisji byli: Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” Sp. z o.o., INTERTECH PLUS s.r.o., LWZ Sp. z o.o., Railway gft Polska Sp. z o.o. / HET, Sika Poland Sp. z o.o., HAURATON POLSKA sp. z o.o., TINES Rail SA, TORMEL Sp. z o.o., EPUFLOOR Sp. z o.o., Plasser Polska Sp. z o.o., NDI ENERGY Sp. z o.o., Lifton Polska Sp. z o.o.,B + F Beton- und Fertigteilgesellschaft mbH Lauchhammer.
Fot. Monika Piłka/IGKM