Scroll Top

Komisja Taboru Tramwajowego IGKM we Wrocławiu, 8-9 maja 2025

IMG_9240 (002)

W dniach 8-9 maja 2025 r. w stolicy Dolnego Śląska odbyło się posiedzenie Komisji Taboru Tramwajowego IGKM, której współorganizatorem było Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu. W obradach wzięło udział 160 osób reprezentujących ponad 45 firm i instytucji, a obrady przebiegały pod hasłem: Zakup taboru tramwajowego – nowy czy używany? Trudny wybór w trudnych czasach.

Konferencję we Wrocławiu otworzyła Dorota Kacprzyk, Prezes IGKM. Następnie w imieniu gospodarzy głos zabrali: Renata Granowska, Wiceprezydent Wrocławia i Witold Woźny, Prezes Zarządu MPK Sp. z o.o. we Wrocławiu. Dalszą część obrad poprowadził Paweł Rzeszódko, Członek Zarządu ds. Przewozowych w Tramwajach Warszawskich Sp. z o.o. W trakcie obrad rozmawiano m.in. o perspektywach procesu wymiany i zakupu taboru tramwajowego w Polsce. Zastanawiano się i porównywano wady i zalety zakupu nowego taboru oraz zakupu używanych pojazdów, uwzględniając koszty dostosowania tramwajów używanych do eksploatacji. W kontekście dofinansowania zakupu nowych pojazdów głos zabrał przedstawiciel Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zaprezentowano także wyniki ankiety, rozesłanej kilka tygodni temu do operatorów komunikacji miejskiej, dotyczącej bieżących postępowań przetargowych na zakup taboru, z uwzględnieniem specyfikacji technicznej i wymagań stawianych producentom. Pozwoliło to na wyprowadzenie pewnej linii trendu dot. obecnie preferowanych tramwajów. Na przykładzie Poznania omówiono zakup używanych pojazdów z zagranicy oraz modernizację tramwajów dla Wrocławia, a także wady i zalety instalowania w pojazdach tramwajowych osprzętu elektroenergetycznego opartego na technologii SiC. W trakcie debaty przedstawiciele operatorów komunikacji miejskiej z Warszawy, Wrocławia, Poznania, Łodzi i Bydgoszczy wspólnie z przedstawicielem CUPT oraz firmami zajmującymi się dostawą technologii i modernizacją taboru rozmawiali o bieżących wyzwaniach i wymieniali się doświadczeniami w zakresie polityki taborowej tych firm.

Podczas obrad wygłoszono następujące referaty:

  • Rewolucja taborowa MPK we Wrocławiu – inwestycje w nowy tabor – Witold Woźny, MPK Sp. z o.o. we Wrocławiu
  • Źródła finasowania z budżetu UE inwestycji dla komunikacji tramwajowej – Piotr Kocjan, CUTP
  • MPK Poznań nt. zakupu używanych tramwajów z Niemiec – Krzysztof Dostatni, MPK Poznań Sp. z o.o.
  • Zakupy tramwajów w Polsce – wnioski z ankiety przeprowadzonej wśród przedsiębiorstw komunikacyjnych – Michał Rak, Tramwaje Warszawskie sp. z o.o.
  • DEBATA Operatorzy: MPK Wrocław, MPK Poznań, MPK Łódź, MPK Bydgoszcz, Wykonawcy: Medcom, Saatz
  • Nowoczesne rozwiązania energoelektroniczne – sprawdzony klucz do obniżenia kosztów eksploatacji miejskich pojazdów szynowych – Piotr Wroński, MEDCOM
  • Od projektów po realizację – MMR Group i jej wkład w rozwój taboru miejskiego w miastach – Dariusz Kuta, MMR Group Sp. z o.o.
  • Nowe i używane tramwaje w praktyce – jak dostosować zaplecze techniczne do różnych wymagań eksploatacyjnych – Rafał Sosnowski, SOSNOWSKI Sp. z o.o.
  • Modertrans Poznań – wózki tramwajowe – Przemysław Wielkopolan, Modertrans Poznań Sp. z o.o.
  • Techniczne aspekty modernizacji tramwaju Skoda 19T – Michał Jarosz, MPK Sp. z o.o. we Wrocławiu, Radosław Fąfara, Saatz sp. z o.o.
  • Nowe trasy dla Wrocławia – Bartosz Nowak, MPK Sp. z o.o. we Wrocławiu, Wrocławskie Inwestycje
  • System do pomiaru zużywania się kół i szyn wykorzystujący termowizję – dr inż. Tomasz Staśkiewicz, Politechnika Poznańska
  • SIC – moda czy racjonalny wybór? – Tomasz Demus, MPK Sp. z o.o. we Wrocławiu

W dniu poprzedzającym rozpoczęcie konferencji jej uczestnicy odwiedzili wrocławskie ZOO. Wieczorem w dniu konferencji odbyła się kolacja na terenie Wrocławskiego Centrum Kongresowego, zlokalizowanej w ramach kompleksu Hali Stulecia oraz pokaz fontann. W drugim dniu konferencji uczestnicy odwiedzili Zajezdnię Tramwajową Borek przy ul. Powstańców Śląskich. Tam zapoznali się z poszczególnymi typami pojazdów eksploatowanych przez Wrocławskiego przewoźnika, organizacją pracy na Zajezdni, w tym na stanowiskach obsługi codziennej, w hali przeglądów, hali myjni, w magazynach oraz na hali postojowej.

fot. IGKM

Ustawienia prywatności
Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej szanuje prawo użytkowników do prywatności.
Gromadzone, w dziennikach logów, dane są wykorzystywane do:
1. utrzymania sesji Użytkownika (po zalogowaniu),
2. celów statystycznych.
Zebrane dane nie są udostępniane osobom trzecim.