Scroll Top

Komisja Taboru Autobusowego IGKM w Jeleniej Górze, 2-3 października 2025

IMG_1494 (002)

W dniach 2-3 października 2025 r. w Jeleniej Górze odbyło się posiedzenie Komisji Taboru Autobusowego IGKM, w którym uczestniczyło ponad 150 osób. Współorganizatorem spotkania był lokalny operator – Miejski Zakład Komunikacji sp. z o.o. w Jeleniej Górze.

Wiodącym tematem stała się problematyka mycia pojazdów. Analizowano przykłady różnych rozwiązań technicznych przedstawionych przez MPK w Krakowie oraz MZK w Zielonej Górze. Firmy te są bowiem uznawane za pionierów w kraju w zakresie wprowadzania wysokich standardów czystości taboru. Co ciekawe, wiele czynności w procesie mycia autobusów jest wykonywane ręcznie. Krakowski przewoźnik zrezygnował nawet z mechanicznego mycia ściany przedniej i tylnej autobusów. Również w Zielonej Górze nie wykorzystuje się wszystkich możliwości funkcjonującej tam myjni automatycznej. Obecnie wyłączona jest szczotka horyzontalna, która pierwotnie była przeznaczona do mycia dachów oraz ściany przedniej. Jeśli chodzi o autobusy elektryczne, to mycie dachów jest problematyczne ze względu na ich zabudowę urządzeniami trakcyjnymi. Poza tym nie ma takiej konieczności, ponieważ nie zauważono problemów z gromadzeniem się brudu i ewentualnym jego spływaniem w dolne partie nadwozia.

Dr Rafał Sosnowski, właściciel firmy SOSNOWSKI zaprezentował nowoczesne rozwiązania techniczne dostępne obecnie na rynku. Dopełnieniem tej tematyki była prezentacja Marcina Górskiego z firmy PPH Parys, który wskazał, że właściwy dobór środków chemicznych w procesie mycia jest ważnym elementem osiągniecia efektywności procesu mycia.

W krótkim panelu dyskusyjnym przedstawiciele Piły, Oświęcimia i Rokietnicy potwierdzili potrzebę dbania o czystość taboru. Okazuje się przy tym, że im mniejszy operator i mniejsza liczba autobusów, tym trudniej jest uzasadnić ekonomicznie inwestycje w infrastrukturę myjni.

Podczas jeleniogórskiej Komisji sporo miejsca poświęcono również tematowi paliwa wodorowego. Znamiennym jest, że już od kilku lat nie ma spotkania Komisji Taboru Autobusowego, na którym nie poruszano by tematów wodorowych. Tym razem rozważano możliwość stacjonarnego pozyskiwania wodoru w zajezdni autobusowej lub w jej bezpośrednim sąsiedztwie, co było przedmiotem prezentacji Andrzeja Sumionki z firmy WS Reformer GmbH.

Ważnym wątkiem poruszonym w trakcie Komisji była problematyka łączności z kierowcami, zaprezentowana przez Pawła Poncyliusza, Prezesa spółki MindMide z grupy WB. Stanowiła ono niejako wprowadzenie do dalszych aktywności w tym zakresie na innych komisjach Izby.

Podczas Komisji podjęto również temat wykorzystania dostępnych źródeł mocy elektrycznej w procesie ładowania autobusów elektrycznych – w prezentacji firmy BIBUS MENOS Sp. z o.o.

Bardzo ciekawą wizję wykorzystania funkcji autonomicznej jazdy w autobusach miejskich do poruszania się po zajezdni przedstawił Jan Gramatyka z Autonomous Systems sp. z o.o. Dopełnieniem był temat wykorzystania aplikacji SNAPCHECK do raportowania w MZK Jelenia Góra.

Fot. IGKM

Ustawienia prywatności
Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej szanuje prawo użytkowników do prywatności.
Gromadzone, w dziennikach logów, dane są wykorzystywane do:
1. utrzymania sesji Użytkownika (po zalogowaniu),
2. celów statystycznych.
Zebrane dane nie są udostępniane osobom trzecim.