Scroll Top

Komisja Taboru Autobusowego IGKM w Grudziądzu, 22-23 maja 2025

IMG-20250527-WA0008

W posiedzeniu Komisji Taboru Autobusowego IGKM uczestniczyło ponad 200 osób. Współorganizatorem był lokalny operator – Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o., a spotkanie było połączone z obchodami 100-lecia komunikacji autobusowej w Grudziądzu.

Poruszono przede wszystkim tematy o charakterze technicznym. Jednym z nich była analiza problemów z paliwem wodorowym, które miały miejsce w pierwszej połowie roku. Udało się wprawdzie uniknąć poważniejszych kłopotów technicznych, jednak spadło zaufanie do niezawodności autobusów wodorowych, co w powiązaniu z wysoką ceną samego paliwa prowadzi do zmniejszenia zainteresowania operatorów transportu publicznego takimi pojazdami.

W prezentacjach operatorów z Warszawy i Krakowa oraz ich dostawcy – firmy Drabpol, pokazano realia eksploatacji najnowszego taboru, zgodnego z nowymi regulacjami unijnego pakietu bezpieczeństwa: General Safety Regulations – GSR.

Sporo uwagi poświęcono problemom dotyczącym eksploatacji akumulatorów rozruchowych wykonanych w tradycyjnej technologii kwasowej. W Gdańskich Autobusach i Tramwajach podjęto decyzję o przestawieniu się na akumulatory AGM, które charakteryzują się wydłużonym okresem żywotności (2-3 lata). Dostawcy akumulatorów: Drabpol Sp. j. Drabczyński oraz Clarios Poland Sp. z o.o. zaprezentowali rozwiązania nowej generacji. Takie akumulatory są droższe od tradycyjnych, ale zapewniają znacznie dłuższą żywotność i większą niezawodność. Problemem pozostaje efektywność procedur zamówień publicznych, które przy zachowaniu prymatu kryterium najniższej ceny nie preferują najbardziej efektywnych i ekonomicznych rozwiązań w dłuższej perspektywie czasowej.

Przedstawiciel ZTM z Warszawy zwrócił uwagę na istotny aspekt dot. intensywności oświetlenia wewnątrz autobusów. Są nim refleksy świetlne na przedniej szybie, które bardzo upośledzają pole widzenia prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej. Problem dotyczy odbicia światła wewnątrz pojazdu, co ogranicza widoczność jezdni w porze nocnej oraz refleksów słonecznych, ograniczających widoczność wnętrza pojazdu w porze dziennej.

Bardzo ważnym wystąpieniem była prezentacja firmy STER – dostawcy foteli do autobusów miejskich, który zarysował ogromne zagrożenia dla rodzimego przemysłu płynące ze strony dostawców azjatyckich. Zaapelował przy tym o stosowanie narzędzi prawnych, które będą pozwalały na egzekwowanie obowiązku użycia ponad 50% komponentów pochodzących z Unii Europejskiej.

Bardzo intersująca okazała się prezentacja pokazująca nowe możliwości logistyczne związane z tabletkami do pozyskiwania płynu do spryskiwaczy firmy Easy Taps sp. z o.o. To innowacyjne rozwiązanie pozwala nie tylko na oszczędności finansowe, ale przede wszystkim na uproszczenie logistyki związanej z transportem, przechowywaniem, dystrybucją i utylizacją opakowań na tradycyjny płyn.

Zwieńczeniem Komisji były prezentacje przedstawicieli CUPT oraz NFOŚiGW, którym towarzyszyła możliwość indywidualnych konsultacji.

W drugim dniu obrad uczestnicy Komisji obejrzeli pokaz wykorzystania specjalnej maty do gaszenia pożarów w samochodach. Takie maty mogą być zwłaszcza przydatne do gaszenia pożarów samochodów elektrycznych. Trwają prace nad opracowaniem odpowiedniej maty do przykrywania również pojazdów wielkogabarytowych, do których zaliczamy autobusy.

Podczas obrad przeprowadzono wybór przewodniczącego Komisji. Został nim ponownie Jan Kuźmiński – Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych i jednocześnie Przewodniczący Rady Nadzorczej IGKM.

W trakcie Komisji pożegnano odchodzącego na emeryturę, wieloletniego prezesa MPK Lublin i pracownika Solaris Bus&Coach – Jana Palichleba.

Partnerami technicznymi Komisji były firmy Drabpol Sp. j. Drabczyński, SOSNOWSKI Sp. z o.o. Sp. k, Easy Taps sp. z o.o. oraz Clarios Poland Sp. z o.o.

Ustawienia prywatności
Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej szanuje prawo użytkowników do prywatności.
Gromadzone, w dziennikach logów, dane są wykorzystywane do:
1. utrzymania sesji Użytkownika (po zalogowaniu),
2. celów statystycznych.
Zebrane dane nie są udostępniane osobom trzecim.