Kolejne spotkanie Komisji Promocji Komunikacji Miejskiej IGKM odbyło się w dniach 16-17 października 2025 r. w stolicy Podkarpacia. Jego współorganizatorem było Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. w Rzeszowie.
Ważnym elementem było spotkanie z Konradem Fijołkiem – Prezydentem Miasta Rzeszowa, który podkreślił rolę transportu zbiorowego jako ważnego czynnika decydującego o jakości życia w mieście, jak również zadowolenie czy wręcz dumę z poczynionych przez miasto inwestycji w komunikację miejską. Prezydent uwypuklił przy tym rolę kampanii promocyjnych realizowanych w Rzeszowie.
W drugiej części obrad zaprezentowano kampanię „Wdech”, zrealizowaną przez Fundację „Na miejscu”. Jej celem było zachęcenie młodzieży maturalnej ze szkół warszawskich do ściślejszego związania się z transportem publicznym mimo osiągnięcia wieku pozwalającego na uzyskanie prawa jazdy i możliwości korzystania w własnego samochodu. Realizacja projektu przyniosła wymierne efekty: wyraźny wzrost wiedzy o ekomobilności oraz zależnościach między transportem, zdrowiem i jakością powietrza. W grupie uczestników projektu aż 62% potrafiło poprawnie wyjaśnić pojęcie ekomobilności, podczas gdy wcześniej pozytywnie odpowiadało jedynie 30,5% badanych. W grupie osób nieuczestniczących w projekcie pojęcie to było niemal nieznane (84% odpowiedzi „nie znam”). 91% osób uczestniczących zgodziło się ze stwierdzeniem, że sposób poruszania się po mieście wpływa na zdrowie i środowisko – w porównaniu z 76% w grupie nieuczestniczących i 68% w badaniu wstępnym. Po wzięciu udziału w projekcie tylko 10% uczestników planuje w przyszłości korzystać głównie z samochodu (wcześniej ponad blisko 45%). 15% osób wskazało rower jako preferowany środek transport (wcześniej 5%), a połowa badanych wybrała transport publiczny.
Magdalena Kubecka z Fundacji „Na miejscu” przeprowadziła pokazowy warsztat z młodzieżą maturalną z jednej w rzeszowskich szkół – w formie wywiadu i dyskusji na temat korzystania przez nich z komunikacji miejskiej w Rzeszowie. Młodzi ludzie byli otwarci na racjonalne argumenty w dyskusji o wyborach komunikacyjnych. Docenili zalety transportu zbiorowego w swoim mieście, jak również atrakcyjność biletów komunikacji miejskiej (to ostatnie nie dotyczy uczniów spoza miasta).
W trzeciej części spotkania skupiono się na prezentacji doświadczeń z organizacji imprez promujących transport publiczny, w tym takich, w których głównym aspektem jest wykorzystanie zabytkowego taboru komunikacyjnego. Jak podkreślił Maksym Bratko, Prezes Zarządu MPK w Rzeszowie, stare autobusy i tramwaje są jak magnes. Tabor komunikacyjny wystawiony na zajezdni oraz prezentowany w ruchu na liniach okolicznościowych zachęca do korzystania z usług przewozowych i jednocześnie podkreśla, jak nowoczesne i wygodne są obecne pojazdy. Prelegenci z różnych miast, które organizują tego typu wydarzenia, podkreślali, że gromadzą one nieprzebrane tłumy uczestników. Można zaryzykować nawet tezę, że im mniejsze miasto, tym proporcjonalnie pojawia się na nich więcej mieszkańców.
Piotr Stasiak – Prezes Zarządu ZUK „Rokbus” z wielkopolskiej Rokietnicy zaprezentował wyniki badania zachowań komunikacyjnych uczniów szkół znajdujących się na terenie działania spółki. Ponieważ znajduje się tam jedna z największych w kraju szkół podstawowych, a jej obwód szkolny jest dość rozległy terytorialnie, władze gminy zdecydowały o przeprojektowaniu układu komunikacji miejskiej, tak aby w siatce połączeń wewnątrz gminy priorytet miału dowozy do szkoły. Dodatkowo w szkole prowadzono edukację promującą ekologiczny transport: komunikację miejską, rowery, hulajnogi oraz podróże piesze. Badania potwierdziły słuszność takiego działania: spektakularnie wzrosła liczba dojazdów do szkoły autobusem, przy jednoczesnym spadku liczby dowozu dzieci samochodami rodziców.
Ostatnim tematem poruszanym podczas konferencji były kwestie wykorzystywania foli do wyklejania reklam na pojazdach komunikacyjnych w świetle tegorocznych interwencji Inspekcji Transportu Drogowego, które zakończyły się w dwóch przypadkach odebraniem dowodów rejestracyjnych autobusów. Andrzej Kistelski z firmy ANDY stwierdził brak szczegółowych regulacji formalnoprawnych w tym zakresie zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym. Reklama wykonana z folii samoprzylepnej nie może jednak utrudniać wybicia szyby i ewakuacji pasażerów w sytuacji wypadkowej, co wynika z przepisów ogólnych. Dwa istotne warunki umieszczenia reklamy, tak aby była ona w pełni „bezpieczna” dla pasażerów, to:
- wykorzystany materiał do wykonania reklamy, który musi być podatny na rozerwanie;
- sposób oklejenia okna, który nie może być ciągły w miejscach przytwierdzenia szyby do konstrukcji pojazdu.
Materiałem, który spełnia wymogi bezpieczeństwa w przypadku szyb autobusowych jest folia typu „one-way-vision”. Jest to folia siateczkowa z drobnymi otworkami, które są podatne na rozerwanie – analogicznie do ząbkowania arkuszy ze znaczkami pocztowymi. Nie ma ani podstawy prawnej, ani logicznych powodów do zakwestionowania bezpieczeństwa reklamy wykonanej z właściwego materiału i naniesionej zgodnie ze sztuką montażu. W celu praktycznej oceny tych zjawisk podczas obrad Komisji zorganizowano pokaz tłuczenia szyb w autobusie. Wniosek z przeprowadzonego pokazu jest taki, iż profesjonalnie nałożona powłoka zwiększa bezpieczeństwo pasażerów podczas wychodzenia wyjściem awaryjnym z autobusu podczas wypadku.
Na koniec odbyły się wybory przewodniczącego Komisji. Wzięło w nich udział trzech kandydatów. Ostatecznie Przewodniczącym Komisji Promocji komunikacji Miejskiej IGKM na kolejną kadencję został Maksym Bratko – Prezes Zarządu MPK w Rzeszowie.
Obrady Komisji były też okazją do pożegnania Janusza Nowakowskiego – odchodzącego na emeryturę Prezesa MPK w Łomży.
Fot. MPK Rzeszów

