W dniach 18-19 września 2025 r. w Krakowie odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Ekonomicznej oraz Komisji Zarządów Transportu IGKM. Współorganizatorem i gospodarzem spotkania było Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A., które w dniu 18 września świętowało jubileusz 150-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie.
W połączonych obradach obu Komisji uczestniczyła rekordowa liczba prawie 300 osób reprezentujących operatorów i organizatorów transportu miejskiego oraz spółki produkcyjne, doradcze i ubezpieczeniowe działające w branży publicznego transportu zbiorowego.
Obrady podzielono na 3 bloki tematyczne. Blok poranny był poświęcony możliwościom pozyskania i wykorzystania dotacji unijnych i krajowych. Opowiadali o nich przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych, wspominając także o problemach i wyzwaniach związanych z monitorowaniem oraz kontrolą realizacji projektów. Omówili oni także wymagania dot. regulacji DNSH w zakresie projektów transportowych. Blok zakończył się prezentacją przedstawicieli firmy Drabpol Sp. J. na temat tanich baterii zwiększających całkowite koszty posiadania floty (TCO).
Po przerwie poruszono tematy księgowo-podatkowe. Bogna Sawicka, Dyrektor Finansowy MPK Lublin Sp. z o.o. przedstawiła nadchodzące zmiany podatkowe oraz obowiązek raportowania JPK_CIT. Marcin Maciocha z firmy REFUNDA Maciocha i Wspólnicy, Radca Prawny IGKM odniósł się do ostatniego wyroku TSUE w sprawie opodatkowania rekompensaty podatkiem VAT. Prezes GAiT Maciej Lisicki podzielił się swoim doświadczeniem odnośnie zmian w zakładowym układzie zbiorowym dot. systemu wynagradzania. Ostatnie wystąpienie poświęcone było nowym rozwiązaniom w zakresie oddłużania, które zostało omówione przez przedstawicieli firmy STATIMA S.A.
Podczas popołudniowego bloku skoncentrowano się na zagadnieniach bliskich zarządom transportu i dystrybutorom biletów. Otworzył go Przewodniczący Komisji Zarządów Hubert Kołodziejski referatem na temat kontroli biletowych, opłat za brak biletów oraz egzekwowania należności za usługi przewozowe. O bezpieczeństwie systemów e-biletowych oraz ich rozliczaniu mówił przedstawiciel firmy Infospread Polska Sp. z o.o. Temat rozwiązań informatycznych był kontynuowany przez przedstawicieli FAIRTIQ Ltd, którzy przedstawili nowe rozwiązania w podejściu do biletowania. W kolejnym referacie słuchacze mieli możliwość zdobyć wiedzę na temat korzyści płynących z certyfikatów efektywności energetycznej. Zagadnienie to omówił przedstawiciel PGNiG Obrót Detaliczny Sp. z o.o. Część merytoryczną obrad zamknął prelegent z CITYA mobility s.r.o., który przedstawił perspektywę zwiększenia dostępności transportu publicznego dzięki danym Big Data oraz transportowi na życzenie.
Finałem obrad były wybory przewodniczących Komisji Ekonomicznej oraz Komisji Zarządów Transportu IGKM, w których poprzez aklamację potwierdzono powierzenie tych funkcji dotychczas je piastującym Jerzemu Zalwowskiemu oraz Hubertowi Kołodziejskiemu.
Pierwszego dnia Komisji odbyła się uroczysta gala z okazji 150-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie, na której byli obecni uczestnicy Komisji, pracownicy MPK w Krakowie oraz przedstawiciele władz miejskich i samorządowych. Uroczystość rozpoczęła się występem orkiestry Sinfonietta Cracovia, dzieci z Zespołu Szkół i Placówek „Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących” oraz młodzieży z Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. w Krakowie.
Zwieńczeniem dwudniowego posiedzenia było zwiedzanie Wawelu w drugim dniu obrad. Uczestnicy Komisji, podzieleni na grupy, wyruszyli na spotkanie z tajemnicami zamkowych komnat i korytarzy. Otoczeni opieką profesjonalnych przewodników mogli przenieść się do czasów, gdy na wawelskim wzgórzu zasiadali królowie z dynastii Jagiellonów.
Fot. IGKM