Scroll Top

Komisja BHP i Pracowników Nadzoru Ruchu IGKM w Warszawie, 14-15 maja 2025

20250515_122044

Współorganizatorem Komisji Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. w Warszawie. Na obrady przybyli przedstawiciele przewoźników transportu miejskiego z całego kraju. Uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy: BHP i Nadzoru Ruchu.

Grupa BHP rozpoczęła obrady od zwiedzenia zajezdni autobusowej „MZA Kleszczowa”, gdzie zapoznała się z infrastrukturą stanowisk tankowania gazu CNG. Podczas obrad poruszono temat wypalenia zawodowego. Prelegentka – Anna Stencel, Specjalisty ds. BHP ze Szczecina podkreślała, iż ważne jest, aby pracodawca dostrzegał i uważał za konieczne edukowanie pracowników w zakresie radzenia sobie z tym problemem. W ramach wniosków postulowano, aby firmy organizowały szkolenia dotyczące redukcji stresu i wypalenia zawodowego – skierowane do wszystkich chętnych pracowników, ze szczególną uwagą na pracowników ruchu, tj. kierowców i motorniczych, ponieważ monotypowość powtarzanych czynności i duży stres związany z kontaktem z pasażerami i ruchem miejskim mogą prowadzić do ich wypalenia zawodowego. Katarzyna Gałabuda – Specjalista ds. BHP z Warszawy mówiła nt. zmian przepisów dot. substancji reprotoksycznych oraz szkoleń dla pracowników z tzw. dizocyjanianów. Największym problemem jest identyfikacja substancji generowanych podczas niektórych prac naprawczych, które mogą być także składnikami używanych preparatów. Obowiązkiem pracodawcy jest rejestrowanie wszystkich rodzajów prac w kontakcie z takimi substancjami chemicznymi, ich mieszaninami, czynnikami lub procesami technologicznymi o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym, a także prowadzenie rejestru pracowników zatrudnionych przy tych pracach.

Firmy Krause oraz Sosnowski przedstawiły rozwiązania w zakresie wyposażenia zakładów komunikacji miejskiej, zajezdni autobusowych i tramwajowych czy hal naprawy autobusów lub tramwajów. Firma ATG przedstawiła swój asortyment w zakresie rękawic ochronnych oraz nowy sposób dystrybucji środków ochrony indywidualnej poprzez szafki-automaty z środkami ochronnymi dla pracowników.

Piotr Lisiak z MZA Warszawa i Michał Nowotniaka z ZTM Warszawa pokazali prezentację na temat współpracy MZA i ZTM w zakresie Nadzoru Ruchu. Podczas zwiedzania Centrali Ruchu MZA oraz Centrali Ruchu ZTM uczestnicy Komisji zostali zapoznani z organizacją pracy obu central, ich wyposażeniem oraz podziałem pracy wśród poszczególnych pracowników.

Panel dyskusyjny na temat zasadności funkcjonowania komórki Nadzoru Ruchu w przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej poprowadzony został przez Arnolda Nowaka z MPK Poznań. Podstawowe zadania Nadzoru, takie jak: monitorowanie i nadzór nad pracą pojazdów komunikacji miejskiej pozwalają na bieżąco reagować na opóźnienia, awarie techniczne lub kolizje drogowe. W tym zakresie kluczowa jest też operacyjna współpraca z innymi służbami państwowymi (policja, pogotowie ratunkowe, straż pożarna) i miejskimi (drogowymi, wodociągowymi, itp.). Panel nt. budowania pozytywnych relacji pracowników Nadzoru Ruchu z pasażerami i innymi uczestnikami zdarzeń drogowych poprowadził Robert Wiśniewski z Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Przypomniał słuchaczom, jak ważną rolę w likwidacji zdarzeń odgrywają kultura osobista, zachowanie spokoju i uprzejmość.

Wnioski: Funkcjonowanie komórki Nadzoru Ruchu jest jednym z fundamentów efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. W sytuacjach klarownych pozwala na sprawną likwidację kolizji z udziałem pojazdów komunikacyjnych, co przekłada się na zmniejszenie strat związanych z zatrzymaniem autobusu/trolejbusu/tramwaju, a także na uniknięcie mandatów i punktów karnych przez kierujących (przekroczenie ich limitu powoduje utratę pracownika). Stanowi to również korzyść dla społeczeństwa, ponieważ Nadzór Ruchu przybywa na miejsce zazwyczaj przed służbami ratunkowymi, a wykwalifikowany pracownik szybciej udzieli pomocy potrzebującym.

W plenarnej części obrad obejmującej obie grupy poruszono dwie istotne kwestie. Pierwszą była procedura postępowania w autobusach w sytuacjach nadzwyczajnych, w tym również w sytuacji zagrożenia terrorystycznego, przygotowana przez Piotra Stopę – pracownika Działu Bezpieczeństwa MZA Warszawa. Po dość ożywionej dyskusji wśród uczestników spotkania uznano, że należy na bieżąco analizować i dopasowywać procedury bezpieczeństwa obowiązujące w przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej, mając na uwadze rosnące ryzyko wystąpienia bezpośredniego ataku na autobusy/tramwaje i przewożonych nimi pasażerów. Panel drugi dotyczył przewróceń pasażerów. Wystąpienie przygotowane przez Marcina Żabickiego z IGKM stanowi podstawę do rozpoczęcia kampanii informacyjnej dla każdego przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej dotyczącej tematyki związanej z kolizjami i wypadkami autobusów/tramwajów z innymi uczestnikami ruchu drogowego, szczególnie z osobami poruszającymi się na rowerach, hulajnogach itp. Uznano, iż w trosce o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, kierujących i pasażerów rekomendowane jest rozważenie przeprowadzenia kampanii informacyjnej w ramach działalności IGKM oraz w przedsiębiorstwach komunikacyjnych (za pomocą ekranów w pojazdach i kont na serwisach społecznościowych) na temat bezpiecznego podróżowania i użytkowania drogi. Takie działania mają zwiększać świadomość innych użytkowników ruchu drogowego o zagrożeniach związanych z poruszającym się autobusem lub tramwajem i jego drogą hamowania.

Uzupełniającym elementem Komisji stał się pokaz zabytkowych pojazdów komunikacji miejskiej. To była bardzo ciekawa i inspirująca podróż w przeszłość. Prezentacja została przygotowana przez pracowników MZA razem z Klubem Miłośników Komunikacji Miejskiej – dla chętnych organizowany był również przejazd zabytkowymi pojazdami.

Na koniec wspólnej części, ze względu na kończącą się kadencję, odbyły się wybory władz Komisji BHP i Pracowników Nadzoru Ruchu. Przewodniczącą Komisji na kolejną kadencję pozostała Sylwia Wąsowicz z MPK Poznań, a na stanowisko wiceprzewodniczącego wybrany został Piotr Lisiak z MZA Warszawa. Ostatnie 4 lata podsumował i podziękował za współpracę dotychczasowy wiceprzewodniczący, Arnold Nowak z MPK Poznań.

Sylwia Wąsowicz (MPK Poznań)/Piotr Lisiak (MZA Warszawa)

fot. Piotr Lisiak

Ustawienia prywatności
Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej szanuje prawo użytkowników do prywatności.
Gromadzone, w dziennikach logów, dane są wykorzystywane do:
1. utrzymania sesji Użytkownika (po zalogowaniu),
2. celów statystycznych.
Zebrane dane nie są udostępniane osobom trzecim.