Scroll Top

Komisja BHP i Nadzoru Ruchu IGKM w Gdańsku, 12-14 czerwca 2024

default

Połączone Komisje obradowały w dn. 12-14.06. 2024 r. w Gdańsku. Współorganizatorem obu komisji były Gdańskie Autobusy i Tramwaje Sp. z o.o., a partnerami firmy: Krause Sp. z o.o., Iturri Poland Sp. z o.o. oraz Sosnowski Sp. z o.o.

W obradach uczestniczyło prawie 90 osób. W części wspólnej omawiano temat wykolejania się tramwajów i czynności, które pracownicy Nadzoru Ruchu, a w niektórych miastach także inne służby typu pogotowie torów, sieci itp.  oraz pracownicy działu BHP muszą wykonać po takich zdarzeniach. Dzięki nagraniom z kabiny tramwaju uczestnicy mogli zobaczyć, co się dzieje z prowadzącym pojazd podczas zdarzenia wypadkowego – kolizji.

Dalsze dyskusje prowadzono w grupach: Nadzór Ruchu i BHP.

Grupa BHP wysłuchała prelekcji Tomasza Czajki, Nadinspektora z Inspekcji Pracy – w sprawie wypadków przy pracy. Zwracał on uwagę na odpowiedzialność karną pracodawcy w sytuacji jego przyczynienia się do powstania wypadku np. poprzez brak kontroli technicznej maszyn i urządzeń, przeszkolenia pracowników itp.

Inspektorzy BHP z Gdańska: Tomasz Kuchta i Damian Lachowicz, przedstawili wybrane wypadki przy pracy, które wydarzyły się w ostatnich latach w ich firmie. Przedstawione zdarzenia obrazowały okoliczności zdarzeń wypadkowych. Pozwoliło to na dyskusję w sprawie prawidłowej oceny zdarzeń wypadkowych i odpowiedniego klasyfikowania zdarzeń.

Partnerzy Komisji przedstawili nowe, ciekawe rozwiązania w zakresie montażu hamulców w autobusach (firma Sosnowski), kładek i pomostów do kanałów (firma Krause) oraz odzieży roboczej (Ittiri Poland):

Uczestnicy spotkania zwiedzili zajezdnię autobusową na ul. Hallera, gdzie mogli obejrzeć hale warsztatowe, szatnie oraz omówić sposób parkowania pojazdów na terenie zajezdni.

W kolejnym dniu swoją prezentację nt. prac w hali wodorowej MPK Poznań przedstawił Piotr Kowalak z MPK Poznań.

W grupie Nadzór Ruchu skupiono się na dyskusji na następujące tematy:

  • Dodatkowe czynności Nadzoru Ruchu poza czynnościami operacyjnymi przy obsłudze zdarzeń wypadkowo kolizyjnych, sposób ewidencji i wyciągania konsekwencji wobec prowadzących pojazdy.
  • Współpraca pomiędzy spółkami komunikacji miejskiej a innymi komórkami w zakresie doraźnej i długofalowej poprawy infrastruktury i organizacji ruchu.
  • Zdarzenia w mieście – studium przypadku. Potencjalny konflikt zbrojny. Rola komunikacji miejskiej w czasie kryzysu wojny.

Wspólnie z pracownikami służb BHP omówiono wypadki związane z wykolejeniem tramwaju oraz procedury postępowania przy wykolejeniu wagonu tramwajowego.

Komisja BHP i Nadzoru Ruchu zarekomendowała:

  • Montaż do fotela kierowcy i motorniczego pasów bezpieczeństwa,
  • Ujednolicenie (unifikacja) umundurowania pracowników Nadzoru Ruchu.
  • Zebranie pełnej informacji kadrowej na tzw. żelazne minimalne uruchomienie na czas konfliktu zbrojnego.
  • Wyposażenie radiowozów Nadzoru Ruchu.

Ustawienia prywatności
Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej szanuje prawo użytkowników do prywatności.
Gromadzone, w dziennikach logów, dane są wykorzystywane do:
1. utrzymania sesji Użytkownika (po zalogowaniu),
2. celów statystycznych.
Zebrane dane nie są udostępniane osobom trzecim.