Scroll Top

Badanie Eurobarometru dot. multimodalnych usług cyfrowych w zakresie mobilności (MDMS)

4xfovqzw_400x400

Raport UITP Europa nr 1466 z 3 kwietnia 2025 r.

Komisja Europejska opublikowała badanie Eurobarometru dot. multimodalnych usług cyfrowych w zakresie mobilności (MDMS). W badaniu przeprowadzonym w okresie od 28 sierpnia do 4 września 2024 r. uzyskano odpowiedzi od 25 805 obywateli UE. Pytania dotyczyły transportu regionalnego (od 50 do 300 km), dalekobieżnego (od 300 km lub więcej) i międzynarodowego, w tym podróży pociągiem.

Eurobarometr na temat MDMS – wyciąg z badania

  • Wśród najważniejszych czynników decydujących o sposobie podróżowania 61% respondentów wymieniło koszt (cena biletu, cena paliwa itp.). Prawie połowa respondentów (47%) wskazała na całkowity czas podróży; następnie na: czas odjazdu lub przyjazdu pojazdu (36%) oraz komfort (miejsce do siedzenia, hałas itp.) (29%). Na kolejnych miejscach uplasowały się: łatwość znalezienia opcji podróży (17%), łatwość rezerwacji biletów (16%) oraz liczba przesiadek (14%).
  • Porównywalność kosztów to najważniejszy czynnik, który zachęciłby respondentów do zarezerwowania bardziej przyjaznej dla środowiska podróży. Taką odpowiedź udzieliło 46% respondentów.
  • Jeśli chodzi o podróże obejmujące różne środki transportu zbiorowego, to ponad jedna trzecia respondentów, którzy mają doświadczenie w rezerwacji podróży multimodalnych, wskazała, że trudno jest zarezerwować takie podróże (5% zaznaczyło odpowiedź „bardzo trudno”, a 30% „raczej trudno”).
  • Nieco ponad jedna czwarta respondentów (27%) przyznała, że łączy przejazdy różnymi środkami transportu zbiorowego „raz lub dwa razy w roku”.
  • W przypadku pytania o podróże, w których usługi są świadczone przez różnych operatorów, mimo iż jest to ten sam rodzaj środka transportu, ponad jedna trzecia respondentów – którzy mają doświadczenie z tego typu podróżami – uważa, że rezerwacja takich podróży jest trudna (6% „bardzo trudna” i 30% „raczej trudna”). Około sześciu na dziesięciu twierdzi, że rezerwowanie takich podróży jest łatwe, przy czym 50% uważa to za „raczej łatwe”, a 11% za „bardzo łatwe”.
  • Najczęstszym powodem niełączenia w ramach jednej podróży przejazdów różnymi środkami transportu zbiorowego lub tym samym rodzajem środka transportu, ale oferowanym przez różnych operatorów, był brak takiej potrzeby, ponieważ dało się dojechać do celu, korzystając z jednej usługi transportowej/jednego operatora. Tę odpowiedź zaznaczyło 29% respondentów.
  • Pomijając tych respondentów, którzy odpowiedzieli, że nie było to potrzebne, najczęściej wymienianym powodem jest to, że podróż trwałaby zbyt długo, na co wskazało 25% respondentów. Następnie, że podróż byłaby droższa (20%), niemożność znalezienia odpowiedniego połączenia (17%) oraz niechęć do zakupu kilku oddzielnych biletów.
  • Jako mniej ważne przyczyny wylicza się: brak pomysłu na łączenie różnych środków transportu zbiorowego lub oferowanych przez różnych operatorów transportu, ewentualnie nieświadomość, że jest to możliwe (7%), brak wiedzy, gdzie szukać takich informacji o podróży (5%) oraz niemożność kupienia wszystkich potrzebnych biletów w jednym miejscu (5%).

Ustawienia prywatności
Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej szanuje prawo użytkowników do prywatności.
Gromadzone, w dziennikach logów, dane są wykorzystywane do:
1. utrzymania sesji Użytkownika (po zalogowaniu),
2. celów statystycznych.
Zebrane dane nie są udostępniane osobom trzecim.