Kongres Organizatorów i Operatorów Publicznego Transportu Zbiorowego IGKM, który odbył się 24 czerwca br. w Warszawie, był pierwszym tak dużym wydarzeniem w naszej branży po prawie rocznej przerwie spowodowanej pandemią koronawirusa. Nic zatem dziwnego, że frekwencja była bardzo wysoka, chociaż mamy nadzieję, że nie mniejsze znaczenie odegrał aspekt merytoryczny. W bieżącym numerze „Biuletynu”, oprócz podsumowania wystąpień kongresowych, zamieściliśmy trzy artykuły oparte na przedstawionych prezentacjach. Pierwszy to ocena skutków pandemii koronawirusa na funkcjonowanie rynku publicznego transportu zbiorowego wraz z propozycjami zmian systemowych. Dwa następne przedstawiają nowe rozwiązania dotyczące elektryfikacji autobusów miejskich – jak się okazuje, sektor przemysłowy, pomimo bieżących trudności, nie ustaje w dostarczaniu na rynek nowych, zaawansowanych techniczne i technologiczne produktów. Podczas Kongresu świętowaliśmy 30-lecie powstania IGKM, stąd też kolejny materiał pokazuje faktograficznie historię naszej organizacji i jej poprzedników.
Tak się złożyło, że z naszego środowiska komunikacji miejskiej odeszły w ostatnim czasie na zasłużoną emeryturę dwie osoby, które przez wiele lat kierowały przedsiębiorstwami komunikacji miejskiej. Mamy jednak nadzieję, że pozostaną one w kontakcie z naszym środowiskiem i będą służyć radą młodszemu pokoleniu menedżerów. O teraźniejszość i przyszłość transportu publicznego w miastach zapytaliśmy zatem Wojciecha Tulibackiego, do niedawna prezesa poznańskiego MPK (jak również przewodniczącego Rady Nadzorczej IGKM) oraz Barbarę Langner, wieloletnią szefową MZK w Zielonej Górze. Czytelnicy mogą również przeczytać rozmowę z Janem Kuźmińskim, Prezesem MZA w Warszawie, nowym Przewodniczącym Rady Nadzorczej IGKM.
W związku z dyskusją, jak przywrócić zaufanie do transportu publicznego, nadszarpnięte nieco na skutek z pandemii COVID-19 pokazujemy linię miejską nr 3 w Sandomierzu, na której pasażerowie nie wahają się wsiąść do wypełnionego w 100 proc. autobusu.
W „Biuletynie” piszemy również jak transport publiczny może wspierać osoby z niepełnosprawnościami, zwłaszcza niewidome i słabowidzące: o rozwiązaniach architektonicznych i technologicznych ułatwiających im podróżowanie, o stałych procedurach dla kierowców oraz o odpowiedniej postawie pracowników transportu publicznego.
W dalszej części naszego pisma znalazło się miejsce dla artykułu na temat zasilania w sieci trakcyjnej tramwajowej.
Na końcu numeru zamieściliśmy dwa teksty nawiązujące do wystąpień ich autorów podczas lipcowej, połączonej Komisji Zarządów oraz Komisji Ekonomicznej.
Spis treści
Zachęcamy do lektury!
Informacji w sprawie zakupu bieżącego numeru oraz prenumeraty „Biuletynu Komunikacji Miejskiej” udziela Marcin Żabicki (m.zabicki@igkm.pl, tel. 22 848-21-72)