Tegoroczne spotkanie Komisji Zasobów Ludzkich i Szkoleń IGKM odbyło się w dniach 2-3 września 2025 r. w Gdyni. Współorganizatorem spotkania był lokalny operator – Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej sp. z o.o. w Gdyni.
Tematykę pierwszego dnia Komisji zdominowały dwa ważne tematy. Pierwszym stało się wdrażanie dyrektywy 2023/970 o równości i transparentności wynagrodzeń. Z pewnością dyrektywa ta musi prowadzić do gruntownego przeglądu, a być może również do zmiany systemów płacowych w firmach komunikacji miejskiej. Drugi temat – świadczenia socjalne był omawiany w formie warsztatu, podczas którego analizowano, jakie świadczenia (szczególnie z funduszu socjalnego) oferują poszczególni operatorzy komunikacji miejskiej, na jakich zasadach je przydzielają, jakie są problemy z dokumentowaniem i rozliczeniem przyznanych świadczeń. Warsztatowa forma obrad w tej części spotkała się aprobatą uczestników Komisji, ponieważ było to forum żywej wymiany doświadczeń, wątpliwości i dobrych praktyk w tym zakresie.
W drugim dniu obrad poruszano szereg szczegółowych zagadnień szkoleniowo-kadrowych, takich jak:
- Nowoczesne technologie w szkoleniach.
- Warsztatowe szkolenie dla mistrzów zaplecza technicznego.
- Praktyczna nauka zawodu – społeczna odpowiedzialność biznesu i szansa na pozytywne kształtowanie wizerunku pracodawcy.
- Skrócony wymiar czasu pracy w komunikacji miejskiej.
- Wdrażanie nowoprzyjętych prowadzących pojazdy.
- Profesjonalne przygotowanie patronów.
- Szkolenie z bezpiecznej jazdy kierowców komunikacji miejskiej.
- Pakiety ochronne z komponentem edukacyjnym w ubezpieczeniach.
- Warunki szczególne dla nowych grup stanowiskowych na przykładzie MPK Poznań Sp. z o.o.
Odrębnym tematem, który wzbudził ogromne zainteresowanie, była prezentacja dotycząca siedmiogodzinnego dnia pracy, który wdrożono w MPK Włocławek. W podsumowaniu uczestnicy Komisji wyrazili szacunek dla kierownictwa tej spółki za wdrożenie takiego systemowego rozwiązania, któremu podlegają wszystkie miejskie spółki we Włocławku – również w komunikacji miejskiej. Jednocześnie należy podkreślić, że rozwiązanie takie generuje duże koszty dla funkcjonowania komunikacji miejskiej. Są one tym większe, im większe miasto, w którym wprowadzi się skrócony czas pracy.
Fot. IGKM

