W dniu 22 września 2025 r. w Gdańsku odbyła się Konferencja Techniczna IGKM, w której uczestniczyło ponad 160 osób z prawie 50 firm. Wydarzenie poprzedziło 16. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2025 (23-26 września). W obradach udział wzięli przedstawiciele operatorów i organizatorów komunikacji tramwajowej, zarządców infrastruktury torowo-sieciowej, projektantów, dostawców, producentów taboru i infrastruktury technicznej.
Uczestników Konferencji powitał Maciej Lisicki – Prezes Zarządu Gdańskich Autobusów i Tramwajów Sp. z o.o. oraz Członek Rady Nadzorczej IGKM. Następnie głos zabrała Dorota Daszkowska-Kosewska z Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A., zapraszając uczestników Konferencji do odwiedzenia Targów TRAKO. Tematem tegorocznej konferencji były: Technologie przyszłości dla komunikacji tramwajowej – AI, automatyzacja i bezpieczeństwo w praktyce. Konferencję prowadził Paweł Rzeszódko, Przewodniczący Komisji Taboru Tramwajowego IGKM i Członek Zarządu ds. Przewozowych w Tramwajach Warszawskich sp. z o.o., który moderował bloki I–III. Czwarty blok, poświęcony infrastrukturze torowej, poprowadził Łukasz Łochowicz, Przewodniczący Komisji Torowej IGKM i Kierownik Działu Utrzymania Torów i Dróg w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Poznaniu Sp. z o.o.
W bloku I, poświęconym zagadnieniom pojazdów autonomicznych, wygłoszono dwa referaty, które zarysowały aktualne kierunki badań i wdrożeń w tej dziedzinie. Pierwszy, dotyczący projektu Smart-Tram, przedstawili Marta Pachołek-Zegar, Sieć Badawcza Łukasiewicz Poznański Instytut Technologiczny i Jarosław Schmidt, MPK Poznań Sp. z o.o.Drugi referat w tym obszarze pt.Tramwaj autonomiczny i autonomiczna zajezdnia w Poczdamie, zaprezentował Jacek Fink-Finowicki, Siemens Mobility Sp. z o.o.
II blok Konferencji poświęcono systemom antykolizyjnym. Referat o doświadczeniach operatora stołecznej komunikacji tramwajowej wygłosił Konrad Galuba (Tramwaje Warszawskie sp. z o.o.). Systemy antykolizyjne w nowoczesnym taborze tramwajowym był to również temat Dariusza Stanisławczyka z firmy ENIKA Sp. z o.o. i Macieja Michalskiego z MPK-Łódź Sp. z o.o. Referat dotyczył implementacji systemu antykolizyjnego Bosch Tram Forward Collision Warning (TFCW) na modernizowanych pojazdach Bombardier Cityrunner. W kolejnym referacie połączonym w trzy wystąpienia omówiono system antykolizyjny Škoda Anti-Collision System (ACS) zamontowany na modernizowanych tramwajach ŠKODA 19T we Wrocławiu. O genezie i potrzebach operatora tramwaju mówił Witold Woźny, Prezes Zarządu MPK Sp. z o.o. we Wrocławiu. Działanie systemu i opis montażu urządzeń omówił Tomas Vajsner ze Skoda Digital s.r.o., a Radosław Fąfara z firmy SAATZ Sp. z o.o., która odpowiadała za modernizację tramwajów, opowiedział o technicznych aspektach jego montażu. O tramwajowym systemie antykolizyjnym i automatyzacji zajezdni opowiedzieli Benjamin Feucht i Jacek Niedziela z Bosch Engineering GmbH, przedstawiając ewolucję platformy Bosch Tram Suite, obejmującej systemy Forward Assist i Focus Assist, które nie tylko ostrzegają o kolizjach, lecz także monitorują koncentrację motorniczego. W kolejnym referacie Adrian Majchrzak, Stadler Polska sp. z o.o. przedstawił temat automatyzacji w tramwajach Stadlera. Firma ta rozwija nowoczesne tramwaje CITYLINK, TINA i TRAMLINK, w których już dziś stosowane są systemy wsparcia motorniczych oparte na analizie obrazu.
W III bloku skupiono się na wykorzystaniu AI w komunikacji tramwajowej. Pierwszy referat w tym obszarze wygłosił Patryk Czyżewski z Tramwajów Warszawskich sp. z o.o. Prelegent dokonał przeglądu wdrożeń i kierunków rozwoju sztucznej inteligencji w komunikacji miejskiej. W drugim referacie Bartosz Antkowiak z firmy PESA Pojazdy Szynowe S.A. zaprezentował temat tramwaju przyszłości dziś „Nowoczesne bezpieczeństwo i automatyka wspierane przez AI”. Prelegent przybliżył proces praktycznego wdrożenia inteligentnych technologii w komunikacji tramwajowej – od przetwarzania danych w pojeździe po analitykę i wizualizację po stronie zaplecza. Oparty na AI asystent motorniczego – droga do bezpieczniejszego ruchu tramwajów to referat Rafała Sosnowskiego, Prezesa Zarządu SOSNOWSKI Sp. z o.o. Sp. k. W swoim wystąpieniu zaprezentował on system Dreyev – platformę analizującą zachowania kierującego, reagującą na objawy zmęczenia, rozproszenia czy ryzykowne manewry i przekazującą ostrzeżenia w czasie rzeczywistym. Podsumowaniem części poświęconej AI była debata, w której udział wzięli prelegenci: Patryk Czyżewski, Rafał Sosnowski i Bartosz Antkowiak. Dyskusja pokazała, że sztuczna inteligencja w komunikacji miejskiej nie jest już wizją przyszłości, lecz narzędziem wspierającym codzienną eksploatację. Dyskutanci zgodzili się, że prawdziwą wartością sztucznej inteligencji w transporcie jest zdolność przekuwania danych w konkretne decyzje eksploatacyjne. AI – podsumowano – nie zastąpi człowieka, ale może realnie zwiększyć jego skuteczność, bezpieczeństwo i komfort pracy.
Ostatni IV blok obrad, prowadzony przez Łukasza Łochowicza, poświęcony był infrastrukturze torowej. W pierwszym referacie dr Julian Kominowski i Marcin Słowiński z Politechniki Poznańskiej przybliżyli temat nowoczesnej oceny stanu nawierzchni szynowej. Wdrożenie nowatorskich standardów w zakresie błyskawicznych remontów infrastruktury szynowej opisała dr Dorota Błaszkiewicz-Juszczęć, KZN Contrack sp. z o.o. Contrack to technologia prefabrykowanych rozjazdów, nietypowych przejazdów i łuków, integrująca stalową konstrukcję układu torowego z żelbetowymi płytami, z wykorzystaniem materiału poliuretanowego do ciągłego, sprężystego mocowania szyn. Ostatni referat pt. „Dane 3D infrastruktury tramwajowej i otoczenia – fundament nowoczesnego planowania i zarządzania” wygłosił Szymon Dorna z firmy BIM Manufacture. BIM (Building Information Modelling) to metoda zarządzania procesem budowlanym, która opiera się na tworzeniu inteligentnych modeli 3D zawierających nie tylko geometrię, ale także dane o materiale, instalacjach i kosztach, a także wykrywający na etapie projektowania ewentualne kolizji instalacji i elementów.
Konferencja w Gdańsku potwierdziła, że sztuczna inteligencja, automatyzacja i cyfryzacja w komunikacji tramwajowej to już teraźniejszość. Producenci taboru, operatorzy i dostawcy technologii pokazali, że wdrażane dziś rozwiązania realnie wpływają na bezpieczeństwo, efektywność i komfort transportu publicznego. Wspólnym wątkiem większości wystąpień była potrzeba otwartej współpracy, standaryzacji wymiany danych oraz podejścia opartego na doświadczeniu eksploatacyjnym.
W dniach 23-26 września 2025 r. w Gdańsku odbyły się 16. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO. Jest to największe i najbardziej prestiżowe w Polsce oraz drugie w Europie spotkanie branży transportu szynowego – okazja do promowania kolei i tramwajów, a także prezentacji najnowszych technologii. Podczas Targów zaprezentowała się rekordowa liczba ponad 695 wystawców (z 29 krajów), z czego ponad 30 będących członkami IGKM. Targi TRAKO są organizowane przez Międzynarodowe Targi Gdańskie SA oraz Grupę PKP. W tym roku zostały objęte patronatem Ministerstwa Infrastruktury i Urzędu Transportu Kolejowego. Partnerem finansowym było Bank Pekao S.A. Program imprezy opracowuje Rada Programowa Targów, w skład której wchodzi Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej oraz inne organizacje branżowe. Partnerami tegorocznych Targów były firmy: MEDCOM, Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA oraz TRACK TEC.
Fot. IGKM

