W dniach 23-26 września br. w Gdańsku odbyły się 16. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO. Jest to największe i najbardziej prestiżowe w Polsce oraz drugie w Europie spotkanie branży transportu szynowego – okazja do promowania kolei i tramwajów, a także prezentacji najnowszych technologii.
Podczas Targów zaprezentowała się rekordowa liczba ponad 680 wystawców, z czego ponad 30 będących członkami IGKM. Targi TRAKO są organizowane przez Międzynarodowe Targi Gdańskie SA oraz Grupę PKP. W tym roku zostały objęte patronatem Ministerstwa Infrastruktury i Urzędu Transportu Kolejowego. Partnerem finansowym było Bank Pekao S.A. Program imprezy opracowuje Rada Programowa Targów, w skład której wchodzi Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej oraz inne organizacje branżowe. Partnerami tegorocznych Targów były firmy: MEDCOM, Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA oraz TRACK TEC.
VII edycja Konkursu IGKM o nagrodę im. prof. Jana Podoskiego
Celem Konkursu organizowanego przez IGKM jest wyróżnienie i promocja prezentowanych wyrobów, innowacyjnych rozwiązań technicznych i nowoczesnych technologii stosowanych w systemach szynowej komunikacji miejskiej, w tym dla komunikacji miejskiej. W Jury Konkursu oprócz Prezes Izby zasiadają przedstawiciele zrzeszonych w Izbie operatorów i organizatorów komunikacji tramwajowej oraz zarządcy infrastruktury torowo-sieciowej.
W dniu 23 września, podczas uroczystej Gali Targowej zorganizowanej w nowej Hali D na terenie Międzynarodowych Targów Gdańskich, wręczenia nagród w Konkursie dokonał Maciej Lisicki, Prezes Zarządu Spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje / Przewodniczący Komisji Konkursowej. W tym roku przyznano następujące nagrody i wyróżnienia:
W kategorii II: Części, podzespoły i wyposażenie taboru
STATUETKA dla MEDCOM Sp. z o.o. za innowacyjną przetwornicę ogniwa paliwowego FCEC-125 SiC
Przetwornica ogniwa paliwowego FCEC-125 SiC to innowacyjne rozwiązanie opracowane specjalnie dla pojazdów szynowych oraz autobusów elektrycznych, stanowiące centralny element systemu zasilania opartego na technologii wodorowej. Urządzenie wykorzystuje nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne, moduły mocy wykonane z węglika krzemu (SiC) dzięki czemu mieści się w kompaktowej obudowie przystosowanej do montażu dachowego. Przetwornica FCEC-125 SiC wraz z falownikiem FT-250-600D, zasilaczem buforowym ZB24DC800 oraz rozdzielnią wysokiego napięcia RWN-630-600 stanowią system napędowy autobusu wodorowego nE18H2 produkcji Solaris, który otrzymał prestiżową nagrodę Bus of the Year 2025.
Oprócz podstawowej funkcji zasilania i ładowania, przetwornica FCEC-125 SiC oferuje również szereg najnowszych funkcjonalności wspierających diagnostykę i obsługę pojazdu:
-
- kontrolę napięcia i prądu po stronie ogniwa paliwowego oraz baterii trakcyjnej;
-
- ograniczenie prądu ładowania zgodnie z parametrami zadanymi przez sterownik pojazdu;
-
- obsługę komunikacji CAN z systemem ogniwa paliwowego oraz sterownikiem głównym pojazdu;
-
- komunikację cyfrową (wejścia/wyjścia) umożliwiająca integrację z układami sterowania;
-
- automatyczne procedury rozruchu i zatrzymania;
-
- zabezpieczenia przeciążeniowe, nadnapięciowe i nadprądowe;
-
- diagnostykę pokładowa z możliwością odczytu parametrów pracy i rejestracji błędów;
-
- łatwą integrację serwisową dzięki oprogramowaniu diagnostycznemu.
Nowoczesna przetwornica FCEC-125 SiC zapewnia wysoką sprawność konwersji energii oraz pełną integrację z systemem zasilania pojazdów opartych na wodorowych ogniwach paliwowych. Urządzenie zostało zastosowane w układach zasilania najnowszych pojazdów zeroemisyjnych, gdzie kluczowe znaczenie dla operatorów ma niezawodność, kompaktowość i energooszczędność.
Przetwornica FCEC-125 SiC zapewnia:
-
- stabilne i bezpieczne ładowanie baterii trakcyjnej z uwzględnieniem jej stanu i dostępnej mocy ogniwa;
-
- wysoką sprawność energetyczną dzięki zastosowaniu elementów mocy SiC (węglik krzemu);
-
- redukcję masy i gabarytów dzięki kompaktowej konstrukcji i zoptymalizowanemu systemowi chłodzenia;
-
- chłodzenie cieczą – skuteczne odprowadzanie ciepła, niższy poziom hałasu i mniejsze koszty eksploatacji;
-
- redukcję strat cieplnych, co przekłada się na dłuższą żywotność komponentów;
-
- pracę w szerokim zakresie temperatur otoczenia, umożliwiającą eksploatację w różnych strefach klimatycznych;
-
- pełną kontrolę parametrów pracy dzięki komunikacji CAN oraz integracji z systemami diagnostycznymi;
-
- ochronę akumulatora trakcyjnego poprzez kontrolę prądu ładowania i zabezpieczenia nadprądowe;
-
- łatwość utrzymania i serwisowania dzięki modułowej budowie i intuicyjnemu dostępowi do podzespołów;
-
- niski poziom hałasu, zapewniający komfort pasażerom i obsługi technicznej;
-
- długotrwałą i niezawodną eksploatację, wspieraną przez nowoczesne oprogramowanie diagnostyczne i system zabezpieczeń.
W kategorii III: Infrastruktura
STATUETKA dla Zakład Automatyki i Urządzeń Pomiarowych AREX sp. z o.o. za przekształtnikową stację DC/DC 500 kW (PV-trakcja)
Przekształtnikowa stacja DC/DC 500 kW (PV–trakcyjna), PVT-01, to innowacyjne rozwiązanie, które łączy świat odnawialnej energii z miejską siecią trakcyjną. Jej głównym zadaniem jest bezpośrednie zasilanie tramwajów, trolejbusów czy metra energią pochodzącą z instalacji fotowoltaicznych, przy jednoczesnym stabilizowaniu napięcia i zapewnieniu nieprzerwanego ruchu transportu publicznego. Stacja działa jak inteligentny most między dwoma systemami DC – dzięki zaawansowanym modułom mocy i separacji galwanicznej nie tylko chroni instalacje, ale też umożliwia awaryjne podtrzymanie zasilania w krytycznych momentach.
Pod względem konstrukcji PVT-01 jest przemyślanym, dobrze zaprojektowanym i wykonanym produktem. Sekcje PV, POWER i TRAKCYJNA wzajemnie ze sobą współpracują: sekcja PV odpowiada za przyłączenie i zabezpieczenie instalacji fotowoltaicznej, sekcja POWER przekształca energię do sieci trakcyjnej z zapewnieniem separacji galwanicznej, a sekcja TRAKCYJNA dba o bezpieczeństwo połączenia z siecią i umożliwia zdalne sterowanie. Sekcja potrzeb własnych z HMI zapewnia zasilanie do sterowania trybami pracy i komunikacją, a całość zamknięta jest w klimatyzowanym kontenerze, który może pracować w przypadku wystąpienia awarii z UPS lub opcjonalnego magazynu energii.
Innowacyjność PVT-01 tkwi w zastosowanych modułach przekształtnikowych. PSFB-01 (Phase-Shifted Full-Bridge) wykorzystuje tranzystory z węglika krzemu (SiC), które pozwalają na szybkie, wydajne przełączanie i minimalizują straty energii. Dwukierunkowy DAB-03 (Dual Active Bridge) umożliwia dynamiczną wymianę energii między systemami DC, a inteligentny AFE-01N (Active Front End) kontroluje przepływ energii między siecią DC a systemem AC, filtrując zakłócenia i stabilizując napięcie. Wewnątrz systemu PVT-01 znajduje się przekształtnik AFE-01N, który pełni rolę generatora wewnętrznej sieci AC, zapewniając energię potrzebną do pracy całej stacji. Jego zastosowanie sprawia, że obiekt nie musi być podłączony do zewnętrznego źródła zasilania AC – staje się w pełni autonomiczny. W ciągu dnia, gdy świeci słońce, urządzenie zasila się bezpośrednio z paneli fotowoltaicznych, nocą natomiast energię dostarcza trakcja. Jeśli jednak dojdzie do przerwy technicznej, system automatycznie przełącza się na UPS, który podtrzymuje pracę stacji nawet przez sześć godzin. Dzięki temu PVT-01 gwarantuje ciągłość działania i bezpieczeństwo niezależnie od warunków zewnętrznych. Każdy z tych modułów został zaprojektowany tak, aby dostarczać maksymalną wydajność i niezawodność przy dużych mocach i zmiennych warunkach pracy.
System umożliwia bezpośrednie zasilanie sieci trakcyjnych, pomijając konwersję DC→AC→DC, co zwiększa sprawność i ogranicza straty energii. Dodatkową korzyścią jest możliwość wykorzystania energii generowanej przez panele fotowoltaiczne w ciągu dnia – dokładnie wtedy, gdy natężenie ruchu miejskiego jest największe. Pozwala to na autokonsumpcję wyprodukowanej energii, bez potrzeby jej magazynowania lub sprzedaży po nieatrakcyjnych cenach do operatorów systemów dystrybucyjnych.
WYRÓŻNIENIE dla ELESTER Sp. z o.o. za system kablowego sterowania odłącznikami sieci trakcyjnej KSO2
System KSO2 to zaawansowane technologicznie rozwiązanie w dziedzinie automatyki i sterowania dla systemów zasilania trakcji kolejowej i tramwajowej. Opracowany przez polską firmę ELESTER, KSO2 integruje nowoczesne technologie sterowania z innowacyjnym systemem diagnostyki oraz monitorowania stanu izolacji, zapewniając wysoką niezawodność i bezpieczeństwo eksploatacji. Dzięki zastosowaniu automatyki CZAT7 oraz nowo opracowanego, dedykowanego modułu elektronicznego CZAT7 DU, system nie tylko zarządza pracą odłączników, ale również prowadzi ich bieżącą analizę, wykrywa potencjalne uszkodzenia i aktywnie zapobiega awariom. KSO2 redefiniuje standardy zarządzania siecią trakcyjną – jest odporny na zakłócenia, w pełni zintegrowany z systemami SCADA i gotowy na wyzwania nowoczesnej infrastruktury transportowej.
System KSO2 stanowi dopracowane i sprawdzone rozwiązanie do sterowania odłącznikami w kolejowej sieci trakcyjnej 3 kV DC oraz tramwajowej 600 VDC. Dzięki swojej niezawodności i funkcjonalności jest najczęściej wybieranym krajowym systemem sterowania odłącznikami sieci trakcyjnej. System zyskał uznanie użytkowników, o czym świadczą pozytywne opinie. Od momentu premiery drugiej generacji został wdrożony już w ponad 500 rozwiązaniach.