Za 10 lat zostanie oddana do użytku pierwsza linia metra w Krakowie – powiedział prezydent miasta Aleksander Miszalski podczas prezentacji 29 września br. wyników prac nad „Studium rozwoju metra w Krakowie” specjalnego interdyscyplinarnego zespołu naukowców i specjalistów. Docelowo ma ono mieć dwie linie o łącznej długości ok. 29 km oraz 29 stacji.
Obie nitki zaczynające się w Nowej Hucie mają być poprowadzone w kierunku zachodnim i przejeżdżać przez centrum. W połowie drogi, na wysokości Alei Trzech Wieszczów i Muzeum Narodowego, dwie linie metra mają odbijać na południe aż do ulicy Brożka, gdzie mają się rozdzielić – jedna zostanie poprowadzona przez osiedle Kliny do Opatkowic, zaś druga na osiedle Kurdwanów.
Przedstawiona w środę przez władze miasta tabela obiecuje m.in., że np. z Nowej Huty do Muzeum Narodowego będzie można dojechać w 26 min zamiast 40-42 min, a z południowej części Kurdwanowa do Bagateli w 18 min zamiast 30-40 min. Stacje i tunele mają być projektowane w taki sposób, aby mogły pełnić funkcję schronów w czasie kryzysu.
Według prognoz prawie 40 proc. mieszkańców Krakowa ma mieć nie więcej niż 10 minut drogi pieszo do stacji metra. Natomiast 63 proc. krakowian ma mieć bezpośredni dostęp do szybkiego transportu szynowego (łącznie z tramwajami i koleją aglomeracyjną).
Jeszcze w tym roku miasto ma rozpocząć konsultacje rynkowe i przygotowania do wyboru doradców inwestycyjnych. W 2026 r. ma zostać podpisana umowa na dokumentację techniczną obejmującą studium wykonalności i decyzję środowiskową, a jeśli prowadzone analizy potwierdzą taką możliwość, to także na projekt budowlany. Najpóźniej na 2030 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na budowę, która ma potrwać około pięciu lat.
Jak przypomniano, metro w Krakowie zostało wskazane w projekcie Strategii Rozwoju Polski do 2035 r. jako jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych, co otwiera także drogę do pozyskania finansowania ze środków krajowych, unijnych oraz z kredytów międzynarodowych instytucji finansowych. Szacowany koszt inwestycji to 13-15 mld zł.
źródło: www.krakow.pl