W dniach 11-12 czerwca 2025 r. w Warszawie odbyła się III Konferencja Techniczna IGKM dotycząca infrastruktury transportu miejskiego. „Nowoczesne zaplecza techniczne komunikacji miejskiej” – tak brzmiał temat przewodni tego wydarzenia, które zostało zorganizowane przez IGKM i Tramwaje Warszawskie. Wzięło w nim udział prawie 130 osób reprezentujących ponad 20 firm. W większości byli to przedstawiciele operatorów komunikacji autobusowej i tramwajowej, m.in. zarządcy nieruchomości, inspektorzy ds. nadzoru inwestorskiego, ochrony przeciwpożarowej, zieleni, specjaliści od planowania i prowadzenia procesów inwestycyjnych oraz prac remontowych, osoby związane z utrzymaniem i eksploatacją budynków oraz powiązanej z nimi infrastruktury. W Konferencji uczestniczyli także wykonawcy, dostawcy i projektanci budowlani.
Obrady otworzył Marcin Zawadka, Specjalista ds. Technicznych w IGKM, a po nim głos zabrał Wojciech Bartelski, Prezes Zarządu Tramwajów Warszawskich sp. z o.o. Całą konferencję poprowadził Robert Grzywacz, Główny Specjalista ds. Badań i Rozwoju w warszawskiej spółce tramwajowej. Rozmawiano o funkcjonalności obiektów zajezdniowych, procesie planowania całego kompleksu, systemach sterowania ruchem, organizacji pracy, czy usytuowaniu poszczególnych stanowisk obsługi codziennej i warsztatów. Jak zawsze dużo uwagi poświęcono sprawom ekologii, co ma znaczenie m.in. dla możliwości pozyskania wsparcia wewnętrznego z funduszy UE. Była mowa o nasadzeniach kompensacyjnych, wykorzystaniu wody szarej pochodzącej z systemów gromadzących wody opadowe oraz energii pochodzącej m.in. z paneli fotowoltaicznych i pomp ciepła. Większość referatów dotyczyła oddanej właśnie do użytku i sukcesywnie uruchamianej nowej zajezdni Tramwajów Warszawskich na Annopolu. Inwestycja ta kosztowała ponad 700 mln zł, a wsparcie z funduszy UE wyniosło ponad 80%.
W trakcie obrad wygłoszono następujące referaty:
- Warszawskie zajezdnie tramwajowe – Wojciech Bartelski, Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.
- Od czego się zaczęło… – potrzeba dysponowania nową zajezdnią i zakres jej niezbędnego wyposażenia – Szymon Falkowski, Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.
- Opis procesu inwestycyjnego i praktyczne wykorzystanie BIM na przykładzie projektu Zajezdnia Annopol – Małgorzata Lejk, Dariusz Michałowicz, Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.
- Budowa Zajezdni Tramwajowej Annopol okiem wykonawcy – Aleksander Chajko, ZUE S.A.
- Od koncepcji do serwisu – wyposażenie technologiczne nowoczesnej zajezdni tramwajowej – Rafał Sosnowski, SOSNOWSKI SP. z o.o. sp. k.
- Jak systemy Peak Mobility zapewniają bezpieczeństwo na zajezdniach – Grzegorz Binek, Adrian Łukaszewicz, Peak Mobility Sp. z o.o.
- Codzienne obsługi tramwajów – innowacyjne technologie zajezdni „Annopol” wspierające ten proces – Michał Wolski, Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.
- Prośrodowiskowe aspekty Zajezdni Annopol – Marcin Wyrębek, Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.
- Aspekty bezpieczeństwa na nowoczesnej zajezdni tramwajowej – Maciej Kmoch, Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.
Podczas debaty rozmawiano o wyzwaniach, przed którymi stoją operatorzy komunikacji miejskiej zarówno podczas procesu planowania, realizacji budowy lub przebudowy, jak również podczas eksploatowania budynków i infrastruktury zajezdni. W gronie zamawiających i wykonawców oraz dostawców wskazywano, jak niezwykle ważny jest dobór odpowiednich technologii, który pozwoli na dalszą, długoletnią eksploatację obiektów nowo wybudowanych lub modernizowanych. Jak zawsze najcenniejsze okazały się wnioski wynikające z doświadczenia, którymi chętnie dzielili się zarówno operatorzy komunikacji miejskiej, jak i producenci, dostawcy i wykonawcy technologii dla zaplecza i innych obiektów znajdujących się na zajezdni.
W dniu poprzedzającym obrady znaczna część uczestników konferencji wzięła udział w nocnym przejeździe tramwajem z przewodnikami wybranymi trasami tramwajowymi w stolicy. Tramwaj z uczestnikami Konferencji dotarł aż do Miasteczka Wilanów, gdzie nieopodal Świątyni Opatrzności Bożej znajduje się terminal pasażerski obsługujący tramwaje dwukierunkowe, a także do nowo wybudowanej pętli Bonifacego stanowiącej element odnogi trasy tramwajowej na Stegny.
W drugim dniu Konferencji uczestnicy, podzieleni na niewielkie grupy, zwiedzili zajezdnię na Annopolu. Była to okazja, aby obejrzeć najważniejsze budynki i urządzenia zlokalizowane na ponad 12-hektarowym terenie, takie jak m.in. hale postojowe, myjni i lakiernia, budynki administracyjne, magazyny, centrum zarządzania ruchem, warsztaty i magazyny oraz tor do jazdy próbnej.
Sponsorami Konferencji były: Peak Mobility Sp z o.o., Sosnowski Sp. z o.o. Sp. k. oraz ZUE S.A.
Fot. IGKM