15 października 2024 r. w Kielcach odbyła się Konferencja Techniczna IGKM. Podobnie jak w poprzedniej edycji, była ona połączona z Komisją Taboru Autobusowego. Wydarzenie to zorganizowano na dzień przed – trwającymi od 16 do 18 października – XVII Międzynarodowymi Targami Transportu Zbiorowego TRANSEXPO. Współorganizatorem Konferencji i Targów były Targi Kielce.
Pierwszą część Konferencji zdominowały tematy odnoszące się do nowoczesnych technologii autobusowych oraz zmian prawnych. W związku z toczącymi się pracami dot. zmiany ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych odniesiono się do roli biometanu jako paliwa do napędzania autobusów miejskich. Michał Tarka, Dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Biometanu mówił o zmianie polityki energetycznej UE w kierunku wzrostu wykorzystania biometanu jako paliwa w transporcie. Wspomniał też, że choć zmiany w polskim prawodawstwie zachodzą dość powoli, to wydaje się, że w perspektywie 2040 r. biometan może być – oprócz energii elektrycznej i wodoru – trzecim paliwem w transporcie.
W prezentacji Tomasza Kloca, Dyrektora Regionu Sprzedaży firmy Ekoenergetyka Polska S.A.zostały omówione najbardziej spektakularne przykłady realizacji infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych. Mateusz Figaszewski, Dyrektor ds. Relacji Instytucjonalnych i Komunikacji w firmie Solaris Bus & Coach sp. z o.o. omawiał sytuację na rynku autobusów w Polsce. Już około 85 proc. sprzedawanych przez firmę autobusów to pojazdy zeroemisyjne: autobusy elektryczne, wodorowe i trolejbusy. Dostarcza ona również autobusy biogazowe. W prezentacji postawiono pytanie, czy przyszłość należy do autobusów bateryjnych czy wodorowych. Analizując argumenty za i przeciw, prelegent podsumował, że w chwili obecnej trudno przesądzić, która z tych alternatyw spotka się z większym zainteresowaniem. Podczas spontanicznego głosowania, przeprowadzonego wśród uczestników konferencji bezpośrednio po tej prezentacji, okazało się, że – przynajmniej wśród obecnych na sali – autobusy bateryjne zyskały lekką przewagę.
Kolejny prelegent, Tomasz Jasłowski z firmy PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. która jest producentem autobusu NesoBus, nie miał takich wątpliwości, jak przedmówca, ponieważ oferuje ona wyłącznie autobusy wodorowe. W następnej prezentacji, wygłoszonej przez Marcina Bocianowskiego, Kierownika Obszaru Sprzedaży (eMobility) z firmy ABB Polska Sp. o.o., nawiązując do rozwoju technicznego napędów autobusów elektrycznych, prelegent zaprezentował nowe rozwiązanie – silnik trakcyjny AMXE250S z falownikiem HES580. Emilian Dierżaniowski, Dyrektor Techniczny z GenesisMobo Sp. z o.o. opisywał rozbudowany system diagnostyki urządzeń wspomagających jako istotny element bezpieczeństwa w transporcie zbiorowym.
Zbigniew Rusak, reprezentujący kapitułę międzynarodowego konkursu „Bus & Coach of the Year”, relacjonował tegoroczny werdykt, przesłanki jego wydania oraz omawiał szerzej tło zmian na rynku autobusów miejskich. Tytuł „Bus of the Year 2025” przypadł pojazdowi Solaris Urbino 18 hydrogen. Ta nagroda to kolejne potwierdzenie ogromnego postępu technologicznego w autobusach miejskich – zaledwie w 2017 r. laureatem został po raz pierwszy autobus elektryczny. Zdaniem prelegenta przyznanie nagrody autobusowi wodorowemu nie przesądza o przewadze wodorowców nad elektrykami. Wciąż nie można stwierdzić, która z tych technologii okaże się w przyszłości bardziej powszechna.
W drugiej części konferencji odbył się warsztat, którego uczestnicy poszukiwali odpowiedzi na pytanie, jak zapewnić wysoki komfort pasażerom komunikacji miejskiej. Wielu menedżerów transportu miejskiego podkreśla potrzebę zabiegania o pasażerów. Żmudny powrót do wolumenu przewozów z 2019 r., konieczny m.in. ze względu na wskaźniki założone w projektach unijnych, obliguje nas do aktywnego zabiegania o pasażerów, m.in. poprzez dbanie o ich komfort na pokładzie autobusu. Punktem wyjścia do dyskusji o komforcie pasażerów w autobusach miejskich były standardy operatora RUTER z Oslo, który bardzo szczegółowo dba o szereg detali wyposażenia swoich autobusów. Pierwszym wątkiem warsztatu była dyskusja na temat foteli w autobusach miejskich. Kolejna część poświęcona była komfortowi termicznemu w autobusach miejskich. Trzecia część warsztatu była poświęcona rozplanowaniu wnętrza autobusu miejskiego. W przedostatniej części omawiano kwestie informacji pasażerskiej. Uczestnicy warsztatu poświęcili dużo uwagi kwestii właściwej informacji pasażerskiej podczas objazdów omijających doraźne zamknięcia na trasie. W ostatniej części warsztatu skupiono się na tematyce oświetlenia wnętrza autobusów oraz wyposażenia w dodatkowe gadżety. Podsumowując cały warsztat, uznano, że zmiany w wyposażeniu autobusów są najprostsze do wdrożenia właśnie w zakresie oświetlenia wnętrza, drzwi oraz sygnalizacji trybu ich pracy.
Szczegółową relację z Konferencji Technicznej (Komisji Autobusowej) oraz opis produktów, które otrzymały medale i wyróżnienia podczas tegorocznych Targów TRANSEXPO zamieścimy w numerze 174 „Biuletynu Komunikacji Miejskiej”.