Połączone Komisje obradowały w dn. 12-14.06. 2024 r. w Gdańsku. Współorganizatorem obu komisji były Gdańskie Autobusy i Tramwaje Sp. z o.o., a partnerami firmy: Krause Sp. z o.o., Iturri Poland Sp. z o.o. oraz Sosnowski Sp. z o.o.
W obradach uczestniczyło prawie 90 osób. W części wspólnej omawiano temat wykolejania się tramwajów i czynności, które pracownicy Nadzoru Ruchu, a w niektórych miastach także inne służby typu pogotowie torów, sieci itp. oraz pracownicy działu BHP muszą wykonać po takich zdarzeniach. Dzięki nagraniom z kabiny tramwaju uczestnicy mogli zobaczyć, co się dzieje z prowadzącym pojazd podczas zdarzenia wypadkowego – kolizji.
Dalsze dyskusje prowadzono w grupach: Nadzór Ruchu i BHP.
Grupa BHP wysłuchała prelekcji Tomasza Czajki, Nadinspektora z Inspekcji Pracy – w sprawie wypadków przy pracy. Zwracał on uwagę na odpowiedzialność karną pracodawcy w sytuacji jego przyczynienia się do powstania wypadku np. poprzez brak kontroli technicznej maszyn i urządzeń, przeszkolenia pracowników itp.
Inspektorzy BHP z Gdańska: Tomasz Kuchta i Damian Lachowicz, przedstawili wybrane wypadki przy pracy, które wydarzyły się w ostatnich latach w ich firmie. Przedstawione zdarzenia obrazowały okoliczności zdarzeń wypadkowych. Pozwoliło to na dyskusję w sprawie prawidłowej oceny zdarzeń wypadkowych i odpowiedniego klasyfikowania zdarzeń.
Partnerzy Komisji przedstawili nowe, ciekawe rozwiązania w zakresie montażu hamulców w autobusach (firma Sosnowski), kładek i pomostów do kanałów (firma Krause) oraz odzieży roboczej (Ittiri Poland):
Uczestnicy spotkania zwiedzili zajezdnię autobusową na ul. Hallera, gdzie mogli obejrzeć hale warsztatowe, szatnie oraz omówić sposób parkowania pojazdów na terenie zajezdni.
W kolejnym dniu swoją prezentację nt. prac w hali wodorowej MPK Poznań przedstawił Piotr Kowalak z MPK Poznań.
W grupie Nadzór Ruchu skupiono się na dyskusji na następujące tematy:
- Dodatkowe czynności Nadzoru Ruchu poza czynnościami operacyjnymi przy obsłudze zdarzeń wypadkowo kolizyjnych, sposób ewidencji i wyciągania konsekwencji wobec prowadzących pojazdy.
- Współpraca pomiędzy spółkami komunikacji miejskiej a innymi komórkami w zakresie doraźnej i długofalowej poprawy infrastruktury i organizacji ruchu.
- Zdarzenia w mieście – studium przypadku. Potencjalny konflikt zbrojny. Rola komunikacji miejskiej w czasie kryzysu wojny.
Wspólnie z pracownikami służb BHP omówiono wypadki związane z wykolejeniem tramwaju oraz procedury postępowania przy wykolejeniu wagonu tramwajowego.
Komisja BHP i Nadzoru Ruchu zarekomendowała:
- Montaż do fotela kierowcy i motorniczego pasów bezpieczeństwa,
- Ujednolicenie (unifikacja) umundurowania pracowników Nadzoru Ruchu.
- Zebranie pełnej informacji kadrowej na tzw. żelazne minimalne uruchomienie na czas konfliktu zbrojnego.
- Wyposażenie radiowozów Nadzoru Ruchu.