W dniach 23-24 maja 2024 r. w Zielonej Górze odbyło się kolejne posiedzenie Komisji Taboru Autobusowego IGKM, w którym uczestniczyło blisko 150 osób. Współorganizatorem spotkania był Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. w Zielonej Górze, a kluczowym partnerem technicznym – Ekoenergetyka Polska S.A.
Obrady Komisji były powiązane z obchodami 70-lecia komunikacji miejskiej w Zielonej Górze. Tamtejszy MZK należy do krajowych pionierów elektryfikacji taboru autobusowego: posiada 64 autobusów elektrycznych, co stanowi 72 % całego taboru. W dniach, w których obradowała Komisja, realizowana była dostawa kolejnych autobusów elektrycznych PILEA. Najwięcej zainteresowania wzbudziła prezentacja opisująca działania oraz planowane inwestycje w zakresie infrastruktury do wytwarzania bezpośrednio w zajezdni prądu ze źródeł odnawialnych na potrzeby ładowania autobusów. Panele fotowoltaiczne znajdują się już m.in. na dachu wiaty, którą obudowano część dotychczasowego placu postojowego. Ze względu na stosunkowo niewielką pojemność baterii trakcyjnych oraz zasięg autobusów konieczne będzie również korzystanie z ładowarek ulokowanych w różnych punktach miasta.
Bardzo interesująca była prezentacja Łukasza Kosobuckiego, Prezesa Komunikacji Miejskiej w Rybniku, który opowiadał o zakładaniu od „od zera” spółki przewozowej. Firma istnieje zaledwie od drugiego kwartału ubiegłego roku, a większość taboru stanowią autobusy wodorowe. Prezes podkreślił, że eksploatacja wodorowców przebiega pomyślnie – bez istotnych problemów, również w okresie zimowym. Niestety, wysoki koszt paliwa wodorowego rzutuje istotnie na ostateczny wynik ekonomiczny usługi przewozowej.
W dalszej części obrad zajmowano się problematyką systemowego wsparcia serwisowego ładowarek autobusowych oraz nowoczesnego wyposażenia warsztatowego, m.in. nowoczesnymi podestami aluminiowymi. Zaprezentowano pojazdy PILEA, a także omawiano bieżące problemy eksploatacji autobusów zeroemisyjnych w Warszawie oraz efekty eksploatacji systemów ostrzegania o przeszkodach w autobusach miejskich.
Uczestnicy Komisji wysłuchali szczegółowych informacji na temat okoliczności największego jak dotychczas w Polsce pożaru autobusów w zajezdni, który miał miejsce w maju br. w Bytomiu. Nastąpił on na skutek celowego podłożenia ognia jednocześnie w kilku miejscach. Doszło do całkowitego zniszczenia 20 prawie nowych autobusów z roczników 2022-2024. Podstawowy wniosek płynący z analizy tego zdarzenia nakazuje zrewidować procedury bezpieczeństwa w zajezdniach. Skutecznym sposobem zatrzymania rozpraszania się ognia jest tzw. separowanie taboru na placu postojowym. Im gęściej rozmieszczone są punkty separujące pojazdy w ciągu miejsc parkingowych, tym łatwiej będzie uratować pojazdy znajdujące się na kolejnych miejscach postojowych i ostatecznie zmniejszyć ryzyko strat. Niestety, w wielu polskich zajezdniach autobusy – z powodu ograniczenia dostępności powierzchni zajezdniowej – są parkowane bezseparacyjnie.
W drugim dniu obrad uczestnicy Komisji mieli okazję zobaczyć zajezdnię MZK oraz kompleks firmy Ekoenergetyka Polska zwierający centrum edukacyjne, laboratoria badawcze, jedną z hal produkcyjnych oraz zdalne centrum monitorowania ładowarek działających w różnych miejscach Europy.
Partnerami technicznymi komisji były firmy Ekoenergetyka Polska S.A., SOSNOWSKI Sp. z o.o. Sp. k., KRAUSE Sp. z o.o. oraz ARP e-Vehicles sp. z o.o.
Fot. Ekoenergetyka